The Sound (2017)

Canada
Horror / Mystery

geregisseerd door Jenna Mattison
met Rose McGowan, Christopher Lloyd en Michael Eklund

Een schrijfster bestudeert het paranormale. Zij is van mening dat geluid met lage frequenties de reden is dat er verschijningen van geesten in een verlaten metrostation zijn gemeld. In een poging om de waarnemingen te weerleggen gaat ze op onderzoek uit met opnameapparatuur.

Niet verkeerd deze.

Al moet gezegd, wie graag iets van originaliteit ziet hoeft geen enkele moeite te doen. Ook mensen die op zoek zijn naar een redelijk geanimeerde horror kunnen The Sound zorgeloos links laten liggen. 't Is een film die puur op sfeer en duisternis speelt.

Dat infrasound de bron is van menig "paranormaal" fenomeen is al lang geen geheim meer, The Sound gebruikt dat om nog maar eens een verhaaltje over een debunker aan op te hangen. De eerste case wordt succesvol (en in sneltreinvaart) ontwapend, de tweede (waar de film om draait) is van een ander kaliber.

Klinkt bekend? Allicht omdat dit zeker niet de eerste film in deze niche is. Maar zoals bij veel van dit soort genrewerk draait het om uitwerking, niet om het vernieuwende en/of verrassende plot. En die uitwerking is best behoorlijk hier, al moet je er wel tegenkunnen dat een groot deel van de film zich in het bijna-duister afspeelt.

Erg veel schrikeffecten zijn er niet, gore of echt enge zaken zijn ook grotendeels afwezig. Maar het sfeertje is benauwend en des te langer men ondergronds zit, des te drukkender het wordt. Acteerwerk is oké, visueel is het sfeervol en het continue gebrom om de soundtrack bepaalt een groot deel van de sfeer.

Leuk tussendoortje, zeker nu Halloween niet zo veraf meer is. Al is dit wel voor een specifiek type horrorfan, eentje die wél graag puur genrewerk ziet, maar ook films die gaan voor onversneden onderhuidse spanning kan waarderen.

avatar van knusse stoel
Onderhond schreef:
Niet verkeerd deze.

Kijk, hier heb je wat aan!
'Onderhond' en wij zitten qua griezelfilms vaak op dezelfde golflengte en na dit gelezen te hebben, gaan wij dit weekend deze film bekijken. Wij zijn dol op dreiging in het donker.
Weinig schrikeffecten in de film? Ach, vaak stelt het optisch niet veel voor en is het slaan op een trommel bij velen de schrikveroorzaker. We zijn benieuwd!
Bedankt voor de beoordeling 'Onderhond'!

avatar van renzoroy
Wel een beetje gek dat ze internet op haar laptop heeft. Wist niet dat er gratis wi-fi aangeboden werd in verlaten metro stations....

renzoroy schreef:

Niet dat het veel uitmaakt, maar ze had toch een smartphone bij? Die had ze makkelijk als hotspot kunnen gebruiken?

avatar van schumacher
Niks voor mij, zo saai zeg.
Kon me totaal niet boeien.

avatar van knusse stoel
Rustige opbouw met een (vonden wij) prima verhaal. Het is wel zo dat als je steeds op "de bank op en neer wilt wippen" van angst, dan zit je misschien bij deze film in het verkeerde theater!
Net als "Onderhond" konden wij met deze film 'ons ei' prima kwijt. En net als hij, vonden wij de sfeer duister en beklemmend en daar draait het om bij griezelfilms, dat je je onbehaaglijk gaat voelen door de sfeer die de film te weeg brengt! Gelukkig hebben wij een redelijk beeld en misschien dat daardoor de sfeer meer gezet kan worden?
Lees zijn recensie hier beneden!

avatar van joolstein
Voor mij was "The Sound" een nogal tegenvallende bovennatuurlijke horror-thriller waar dan wel nog een fijn sfeertje in hing. De gehele film draait om Rose McGowan die als Kelly Johanson geestverschijningen probeert te ontmaskeren met de hulp van lage geluidsgolven frequenties. Echter is Rose McGowan (met raar kapsel) geen al te sterke actrice om de film genoeg te dragen. En we zien haar nogal veelvuldig door de verlaten metrotunnels lopen, gewapend met telefoon en laptop. Inclusief met on-screen-projecties van wat ze typt en wat een onnodige poging was om ook een jonger publiek mee te krijgen! Ook is de film regelmatig donker en vaag. Hierdoor sloeg bij mij algauw de verveling toe. Daarnaast zijn er wel geestverschijningen maar niet één is er nadrukkelijk aanwezig om de film eng of spannend te maken. Waar was eigenlijk die "woman in red"??? Christopher Lloyd die ook op de poster is te zien, had maar een ondergeschikte rol en is vooral aanwezig voor zijn naam. Er waren een paar leuke ideeën maar deze vervliegen net zo snel. Door teveel losse eindjes, afwezigheid van echt enge scenes is deze debuutfilm van Jenna Mattison helaas te langdradig om echt heel goed te zijn.

avatar van dzjo-dzjo
Dit kon mij echt niet boeien.

avatar van Noodless
De langdurige opbouw is op zich niet echt storend, maar hier werkte dit toch wel irritant. Het wandelen en waarnemingen meten in het metrostation bleef maar duren zonder dat er echt iets staat te gebeuren.
Dit werkt eentonigheid in de hand en spannend is het allerminst. Flauwe film ! 3/10