Alles voor Elkaar (2017)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Danny Stolker
met Maryam Hassouni, Sarah Chronis en Esmée van Kampen

Vier hartsvriendinnen worden op de dertigste verjaardag van één van hen geconfronteerd met een filmpje uit hun middelbare schooltijd. Het is pijnlijk wanneer ze zich realiseren dat ze hun verwachtingen van toen niet echt hebben waargemaakt. Sterker nog: zowel qua werk en carrière als qua gezinsleven en relatie staan ze totaal niet waar ze zichzelf op hun dertigste hadden bedacht. In enigszins beschonken toestand besluiten de vier dat het hoog tijd is daar verandering in te brengen. Dit loopt echter dermate uit de hand dat ze hierdoor hun relaties en zelfs hun vriendschap op het spel zetten.

Vanaf 12 oktober in de bioscoop (eOne)

....zucht...

Ja. Alsof er nog niet genoeg dergelijke Amerikaanse crap was.

avatar van mrklm
Op de 30e verjaardag van Lina [Esmee van Kampen] gaat ze op stap met haar drie hartsvriendinnen. Aan het eind van de avond bekijken ze samen een video van Lina's 18e verjaardag waarin ze elk aangeven wat hun dromen en ambities zijn voor hun 30e levensjaar. Een pijnlijk moment voor Lina, die al jaren droomt van een man en een gezin. Zorgzame duizendpoot Nicole [Sarah Chronis], carrièrevrouw Sena [Maryam Hassouni] en zangeres met bindingsangst Vanessa [Yootha Wong-Loi-Sing] besluiten Lina te helpen aan een man, maar komen er geleidelijk achter dat hun eigen leven niet zo perfect is als het lijkt.
Het zal niemand verrassend dat deze film voor alle betrokkenen een happy-end krijgt, maar de weg daar naartoe zit vol aangename verrassingen. Dat begint met het scenario van Dag Neijzen en Liesbeth Strik dat karikaturen weet te vermijden en vier vrouwen neerzet die weliswaar verschillende wegen bewandelen, maar wiens vriendschap altijd oprecht en nimmer geforceerd is. Vriendschap is namelijk (ook) elkaars verschillen erkennen en die simpelweg voor lief nemen en Lebrun weet dat op voortreffelijke wijze weer te geven. Daarbij komen ook de mannelijke karakters verrassend goed uit de verf: ook zij zijn meer dan beeldvulling en versterken de dramatische punten van de film. Regisseur Stolker maakt effectief gebruik van de Rotterdamse locatie en dankzij de cinematografie van Elsbeth Kasteel is Rotterdam op zeldzaam fraaie wijze in beeld gebracht. De vier hoofdrolspeelsters weten het maximale te halen uit het ijzersterke scenario: de chemie en het spelplezier is voelbaar, het acteerwerk oogt spontaan. Niet elk personage krijgt een even verrassend einde, maar het zijn wel sterke afsluitingen van een bijzonder vermakelijk komisch drama. En Oscar Aerts is hilarisch!
Onvergeeflijk dat deze film niet in de Pathé Ladies Night terecht is gekomen, want betere 'vrouwenfilms' kom je zelden tegen.

avatar van Shinobi
Best opvallend dat Danny Stolker A.K.A. Kas zich leent voor zo een commerciële film. Ach ja, de rekeningen moeten ook betaald worden moest hij gedacht hebben.

Ja, dat vond ik ook al opvallend.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van sinterklaas
Was alles maar voor elkaar in de Nederlandse filmindustrie.

avatar van chevy93
Het zullen wel mijn vooroordelen zijn, maar dit lijkt mij de meest onrealistische groep 'hartsvriendinnen' uit de filmgeschiedenis.

avatar van sinterklaas
80% van de Nederlandse films zijn onrealistisch en doen de mensen erin geloven dat dit land een sprookjeswereld op de automatische piloot is.

Ik heb wat uit te leggen aan de psychiater denk ik wel... Als die ook niet heel toevallig van dit soort kutfilms houdt...

Lopende band werk waarvoor men bij de Nederlandse film de laatste jaren helaas het patent schijnt te hebben aangevraagd, maar het enigszins goede nieuws is dat Alles voor Elkaar in zijn soort zeker niet de slechtste is. De vier relatief onbekende dames in de hoofdrol(waren Chantal en Bracha een keer niet beschikbaar?) zijn met hun frisse spel een belangrijke pluspunt en hoewel regisseur Stolker een onvoldoende krijgt voor originaliteit en creativiteit houd hij het tempo lekker hoog, waardoor je je in elk geval niet hoeft te vervelen. Dat het me onmogelijk lijkt dat deze vier karakters in het echte leven ooit hartsvriendinnen zouden zijn wil je de makers dan ook nog wel vergeven. Alles voor Elkaar lijkt me vooral geschikt voor tienermeisjes, want de hoofpersonages zijn weliswaar bijna dertig doch gedragen zich hier vooral als wat onvolwassen dames die nog volop op ontdekkingsreis zijn in het leven. De grappen en koddige situaties zijn talrijk, vaak behoorlijk plat, maar soms ook een schot in de roos. Als je dan toch zo'n type film wil maken, doe het dan zo zou je als conclusie kunnen trekken, maar kan me ook voorstellen dat de wat kritische kijker wederom ontgoocheld is omdat de Nederlandse filmmakers tegenwoordig niet meer verder lijken te komen dan het schaamteloos imiteren van Amerikaanse feel good movies. Waar is de tijd dat we in de lage landen nog een eigen identiteit hadden?

Romcom nummer zoveel. Is het geld op?
In Scandinavië kan men het wel...

avatar van cantforgetyou
Beetje flauwe film. De meiden proberen er nog wat van te maken, maar het is allemaal niet echt goed. Ik heb een zwak voor Maryam Hassouni. Ze speelde zo natuurlijk in Dunya en Desie. Hier is ze mooi om naar te kijken, maar toch is het scenario niet goed uitgewerkt, waardoor ze minder sterk speelt dan anders. Nadat ik in slaap was gevallen zo'n 10 minuten, kon ik de film toch nog uitkijken. En krijgt ie net een voldoende.

avatar van Elchapo
Tja ik heb een zwak voor dit soort chick flicks,deze was ook best wel ok.zeker Rotterdam komt prominent in beeld en wordt terecht het Manhattan van Nederland genoemd...3 stars.