Be Afraid (2017)

Alternatieve titel: Within the Dark

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Drew Gabreski
met Brian Krause, Louis Herthum en Jaimi Paige

John Chambers en zijn gezin verhuizen naar een klein plattelandsdorpje in Pennsylvania. Kort na aankomst krijgt John echter last van slaapverlamming, waardoor hij gevangen komt te zitten in zijn eigen nachtmerries en bezocht wordt door entiteiten uit een andere dimensie. Na een tijdje komt John tot de ontdekking wat de entiteiten van hem willen. Ze willen zijn 7-jarige zoontje en hem meenemen naar hun eigen wereld. John is vastbesloten dit te voorkomen.

avatar van EVIL '84
Ik heb deze film net gezien en vond hem qua verhaal niet zo speciaal en het werd nergens echt spannend. De wezens konden iets beter worden uitgewerkt en ik vond dat het verhaal hier en daar iets tekort schoot, er had meer uit gehaald kunnen worden. Voor een B film toch goed weg te kijken voor een keer, maar niets spectaculairs.

avatar van Collins
Soms aardig, maar zeker niet bijzonder.
Sfeertje is ok. Veel schimmig en duister gefilmde scènes. Spelen met licht en geluid. Leuke setting. Leuk proloogje ook wel. Niet slecht.
Het verhaal is echter niet spectaculair. Is zelfs wat magertjes. Gelukkig volgen de gebeurtenissen elkaar snel op waardoor de illusie van spektakel ontstaat en het soms zelfs net lijkt alsof er wèl een intelligent verhaal wordt verteld. Dat is dus niet echt het geval, maar het zijn wel knappe illusies. In ieder geval wordt op deze manier verveling vermeden en blijft het vermakelijk.
Geen film van expliciete jumpscares of Gore. Ze zijn er wel hoor, maar weinig. Evenals de creepy momenten. Die zijn er wel, maar weinig. De meeste zijn voorspelbaar of worden opzichtig aangekondigd en zijn niet eng. Daarbij zijn de creaturen die de fysieke bron van de angst vormen, ook nog eens niet heel indrukwekkend.
Nee, meer geslaagd is het psychologische aspect van de angst. Dat gevoel wordt succesvol opgeroepen door personages die weten dat er iets niet deugt, maar er hun vinger niet op kunnen leggen. Hun onwetendheid en onzekerheid leggen een dreigende ondertoon in het verhaal, die zelfs nog even voorzichtige spanning oproept. Dat doen die acteurs toch heel aardig.
Maar goed. Ondanks dat succesvolle psychologische element is 'Be Afraid' uiteindelijk geen film waar je veel thrills van krijgt.

avatar van joshua1988
Een onverwachte meevaller, in zowel duistere sferen als hartverwarmende herfsttinten van landelijk Clarion in Pennsylvania. Vond de cast, behalve de sheriff (maar ja die viel in het plot ook betrekkelijk snel door de mand), prima, spanning was er volop, maar dat komt wellicht ook doordat ik slaapstoornissen 'n bijzonder fascinerend verschijnsel vind. Heb je dat niet dan laat je low-budget films als deze lekker links liggen en kies je voor andere manieren om 'bang te worden'. Krijg je 'n slordige 5 miljoen extra te besteden om script, karakters, effecten en angstmomenten nog verder uit te werken dan haal je zelfs hier een ruime voldoende bij de echte angsthazen.

avatar van tattoobob

avatar van umbra
Deze viel heus wel mee, hou sowieso van dit genre en deze was met momenten best aardig. Het verhaal an sich was zeker niets bijzonder, eerder doorsnee. Al bij al keek ie makkelijk weg, leuk voor een keer, zeker als je vh genre houdt. 6/10

avatar van Daan258
tattoobob schreef:
Misschien toch nog het kijken waard?

Ook ik begin toch wel een beetje nieuwsgierig te worden naar dit filmpje.

avatar van Daan258
tattoobob schreef:
Misschien toch nog het kijken waard?

Ik zou zeggen toch laten liggen.

Na wat twijfelen heb ik hem maar opgezet.
Films waar het deels over sleep paralysis gaan vind ik altijd wel interessant maar dit was helaas niks.
Er had veel en veel meer pit in gemogen. Het was nergens spannend te noemen, het acteerwerk was vrij matig en het verhaal ook vrij simpeltjes.
Ik kan niet zeggen dat ik me echt vermaakt heb.

Helaas, had toch gehoopt op wat leukers.