Tulipani: Liefde, Eer en een Fiets (2017)

Alternatieve titels: Tulipani | Tulipani, Love, Honour and a Bicycle | Tulips, Love, Honour and a Bike

Nederland / Italië / Canada
Komedie / Drama

geregisseerd door Mike van Diem
met Gijs Naber, Anneke Sluiters en Giancarlo Giannini

'Tulipani' is een sprookjesachtige tragikomedie over een romantische Zeeuwse boer (Gijs Naber) die na de watersnoodramp in 1953 nooit meer natte voeten wil en naar het zuiden van Italië fietst. Aan de rand van een klein dorpje weet hij op miraculeuze wijze tulpen te kweken en groeit hij uit tot een levende legende. Dertig jaar later probeert een Italiaanse politie-inspecteur (Giancarlo Giannini) te achterhalen wat er daadwerkelijk gebeurde.

kappeuter (moderator)
Vanaf 21 september in de bioscoop (September Film)

Mike van Diem nam de regie op gegeven moment over wegens burn-out van Marleen Gorris tijdens opnames.

Volgens mij kan Gorris hier weg als regisseur. Van Diem heeft dat wat er gedraaid was opnieuw gedraaid, zo hoorde ik.

avatar van Quentin
Van Diem was decennia (!) kieskeurig en nu neemt hij zomaar de film van een ander over?

gotti schreef:

Ok, dat wist ik niet. Dankjewel! Bij deze weggehaald.

Quentin schreef:

Tulips, Love, House and a Mortgage...

Nou ja mooi dat 'ie wat minder kieskeurig is geworden. Als 'ie dat had volgehouden had 'ie nooit meer een film gemaakt. Al lijkt me dit een beetje een Libelle film. Meer Sombogaart materiaal.

avatar van Quentin

Bijzonder ergerlijk dat een komma ontbreekt in de ondertitel.

Wel opvallend ja, al doet de onderkant van de letter p in feite typografisch dienst als komma.

avatar van MSVanh
Ksenia Solo!!

avatar van John Milton
Ik blijf wachten op iets dat de belofte van Karakter eindelijk inlost. Dit oogt niet als dat moment, als ik eerlijk ben.

Waarom heeft van Diem zo weinig gedaan na zijn Oscar, kieskeurigheid lees ik hierboven?

avatar van Verhoeven
De Surprise is de echte verrassing van Mike van Diem. Karakter is maar een middelmatige film.

avatar van Zwolle84
Wat een vreselijke trailer...

avatar van Thiver
gotti schreef:

Hmmm, in zijn interview met de Volkskrant lijkt Van Diem te zeggen dat hij wel degelijk stukken van Gorris heeft behouden.

Quentin schreef:

Volgens dat interview had de oude Mike van Diem dat nooit gedaan, maar blijkbaar is hij wat soepeler geworden.

Bijzonder ergerlijk dat een komma ontbreekt in de ondertitel.

Is dat eigenlijk wel een ondertitel? Lijkt me meer een postertekst. De distributeur houdt praktisch overal simpelweg Tulipani aan.

avatar van Phantasm
Vandaag gezien in Pathe, je moet er wel echt van houden, film met flashbacks, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Dominootje
De film heeft echt zijn minpunten en positieve punten (welke film niet zul je nu denken )
Maar overall, loop je toch met een goed gevoel weg. De samenvatting is wel ietwat misleidend en de stijl van Mike moet je kunnen waarderen..

avatar van mrklm
Niet onaardig romantisch komisch drama waarin de van oorsprong Italiaanse Chiara [Rita Montes] op haar sterfbed in Montreal, Canada, haar dochter Anna [Ksenia Solo] vraagt om haar as te brengen naar het dorpje in Italië waar zij jaren heeft gewoond en waar Anna's vader Gouke [Gijs Naber] na de Watersnoodramp in 1953 vanuit Nederland naar toe is gefietst (!) om een nieuw leven op te bouwen. De film springt vervolgens een stuk vooruit naar het moment waarop de licht gehavende Anna in het ziekenhuis ondervraagd wordt door een Italiaanse inspecteur [Giancarlo Giannini] die haar dreigt te arresteren wegens moord! Vervolgens vertelt Anna, geholpen door buurvrouw Immacolata [Lidia Vitale] en diens zoon Vito [Michele Venitucci], over de gebeurtenissen die in het dorpje in gang werden gezet vanaf het moment dat Gouke zich vestigde in het dorpje tot aan de geheimzinnige gebeurtenis waarbij Anna's aansteker een rol zou hebben gespeeld.

Ik had constant het gevoel dat ik alles al eens eerder had gezien, maar de enige titel die zo in mij opkwam was Lasse Hallstroms 'Chocolat', waarbij de chocolade is vervangen door tulpen (de Tulipani uit de titel). Van Diem probeert een zelfde soort magisch-realistische sfeer te creëren, maar de toon van de film is te onevenwichtig om de sfeer vast te houden. Vooral in het laatste deel springt 'Tulipani' van komedie naar thriller naar romantiek in een poging wat meer emotie op te roepen, maar het werkt eerder vervreemdend. Jammer, want het is een verzorgde productie met vooral goed acteerwerk van Vitale en Venitucci en de van Jim McGrath en Ari Posner is een verrijking.

avatar van Mochizuki Rokuro
gotti schreef:
In zowel de aantiteling als de aftiteling wordt Annemarie van de Mond genoemd als 'Additional Scenes Directed by ...' (aantiteling) en '2015 Lithuanian Footage Directed by...' (aftiteling).

Ik heb de naam van Marleen Gorris op zowel de aan- als de aftiteling niet kunnen ontdekken. Nergens - ook niet bij de bedankjes. Nu zat ik op rij 1, dus t kan zijn dat ik t gemist heb, maar dan is het echt niet opvallend ergens vermeld geweest.

Ook opvallend in de aftiteling:
2016 A Netherlands / Italy co-production.
2017 A Netherlands / Canada co-production.

Blijkbaar door de wisseling van de productie maatschappij. Zal wel wat aan afgekocht zijn etc. Stonden ook een heleboel Mr. op de aftiteling bij de bedankjes of ze daar mijnheren of juristen mee bedoelen is mij nog niet helder.

Bijzonder ergerlijk dat een komma ontbreekt in de ondertitel.
De film zelf - die ik zojuist buiten het NFF om zag - had een Engelstalige begin generiek (weet niet of er überhaupt een Nederlandstalige bestaat). En daar stond Tulipani, met als ondertitel Love, Honour and a Bicycle. Met komma dus. Trouwens... Pane, Amore e Fantasia (1953) heeft in de begingeneriek van de film zelf dan weer geen komma: Pane Amore e Fantasia - maar dat geheel terzijde. Moest ik aan denken.

Matige film, vind ik. Wel aardig, meer niet.

avatar van predator
Rare, onevenwichtige film. Sommige dingen zijn mooi, de vrouwen, de tulpen, maar sommige dingen komen erg knullig over. Geen onaardige kijkervaring, maar niet bijzonder.

avatar van Redlop
mrklm schreef:

".... Ik had constant het gevoel dat ik alles al eens eerder had gezien, maar de enige titel die zo in mij opkwam was Lasse Hallstroms 'Chocolat', waarbij de chocolade is vervangen door tulpen..."

Chocolat inderdaad. Op zich leuk, zo'n idyllisch Bertolisfeertje maar het overtuigde niet. Als komedie kan ik de film ook niet geslaagd noemen.

Het leuke sprookjesachtige verhaal, de mooie settings en het gedegen acteerwerk maken deze film tot een pretentieloze, geinige tragikomedie, die mij goed bevallen is. Zonder meer een aangename kijkervaring.