Tulipani: Liefde, Eer en een Fiets (2017)

Alternatieve titels: Tulipani | Tulipani, Love, Honour and a Bicycle | Tulips, Love, Honour and a Bike

Nederland / Italië / Canada
Komedie / Drama

geregisseerd door Mike van Diem
met Gijs Naber, Anneke Sluiters en Giancarlo Giannini

'Tulipani' is een sprookjesachtige tragikomedie over een romantische Zeeuwse boer (Gijs Naber) die na de watersnoodramp in 1953 nooit meer natte voeten wil en naar het zuiden van Italië fietst. Aan de rand van een klein dorpje weet hij op miraculeuze wijze tulpen te kweken en groeit hij uit tot een levende legende. Dertig jaar later probeert een Italiaanse politie-inspecteur (Giancarlo Giannini) te achterhalen wat er daadwerkelijk gebeurde.

avatar van mrklm
Niet onaardig romantisch komisch drama waarin de van oorsprong Italiaanse Chiara [Rita Montes] op haar sterfbed in Montreal, Canada, haar dochter Anna [Ksenia Solo] vraagt om haar as te brengen naar het dorpje in Italië waar zij jaren heeft gewoond en waar Anna's vader Gouke [Gijs Naber] na de Watersnoodramp in 1953 vanuit Nederland naar toe is gefietst (!) om een nieuw leven op te bouwen. De film springt vervolgens een stuk vooruit naar het moment waarop de licht gehavende Anna in het ziekenhuis ondervraagd wordt door een Italiaanse inspecteur [Giancarlo Giannini] die haar dreigt te arresteren wegens moord! Vervolgens vertelt Anna, geholpen door buurvrouw Immacolata [Lidia Vitale] en diens zoon Vito [Michele Venitucci], over de gebeurtenissen die in het dorpje in gang werden gezet vanaf het moment dat Gouke zich vestigde in het dorpje tot aan de geheimzinnige gebeurtenis waarbij Anna's aansteker een rol zou hebben gespeeld.

Ik had constant het gevoel dat ik alles al eens eerder had gezien, maar de enige titel die zo in mij opkwam was Lasse Hallstroms 'Chocolat', waarbij de chocolade is vervangen door tulpen (de Tulipani uit de titel). Van Diem probeert een zelfde soort magisch-realistische sfeer te creëren, maar de toon van de film is te onevenwichtig om de sfeer vast te houden. Vooral in het laatste deel springt 'Tulipani' van komedie naar thriller naar romantiek in een poging wat meer emotie op te roepen, maar het werkt eerder vervreemdend. Jammer, want het is een verzorgde productie met vooral goed acteerwerk van Vitale en Venitucci en de van Jim McGrath en Ari Posner is een verrijking.

Het leuke sprookjesachtige verhaal, de mooie settings en het gedegen acteerwerk maken deze film tot een pretentieloze, geinige tragikomedie, die mij goed bevallen is. Zonder meer een aangename kijkervaring.

avatar van AardeWerk
Een leuk hedendaagse sprookje waar ik met veel plezier naar gekeken heb. Een natuurlijk waren er genoeg trieste momentjes, maar als geheel vond ik het een optimistische film. Eentje die ik vast nog wel ooit een keertje kijk.....

Een temporijke maar wat al te geforceerde lach en traan film, die door de wat excentrieke en vaak infantiele humor in combinatie met sommige heftige scènes ook nog eens onevenwichtig overkomt. Verveeld heb ik me niet en het valt te waarderen dat Van Diem iets origineels probeert te maken, maar als iemand de lat voor zichzelf zichtbaar zo hoog legt, ga je automatisch wat kritischer kijken en dan moet je concluderen dat de verwachtingen niet helemaal worden ingelost. Pas de tweede speelfilm van Van Diem na zijn oscarsucces Karakter, en dan hoef je geen mensenkenner te zijn om te beseffen dat deze regisseur erg kieskeurig is en uitsluitend zijn oog laat vallen op ambitieuze en hem persoonlijke aansprekende projecten. Tulipani is een film geworden waar Mike van Diems talent als verhalenverteller vaak letterlijk van af spat, maar in zijn eerzucht om iets onvergetelijks te maken vergaloppeerd hij zich bij momenten behoorlijk. Typisch een in de basis kleine film met een sterk uitgangspunt(Italiaanse emotie met Hollandse nuchterheid combineren), die echter iets minimaler verteld had moeten worden, de groteske pogingen om steeds maar unieke scènes af te leveren doen nogal raar en onwerkelijk aan. Zoals in de synopsis hierboven treffend staat geschreven een sprookjesachtige tragikomedie, maar dan wel een sprookje dat je op zeker nooit zult navertellen aan iemand anders. Magere voldoende derhalve, niet de surprise die De Surprise wel was.

avatar van Ted Kerkjes
Raar filmpje, vooral omdat de regisseur niet echt lijkt te weten wat hij ermee moest doen.

De film lijkt enerzijds een komedie te willen zijn, maar aan de andere kant neemt het zichzelf ook net weer te serieus. Nergens wordt het grotesk genoeg om echt van (geslaagde) humor te spreken. De fietstocht en de explosie zijn de duidelijkste pogingen tot humor, maar dat zijn eenzame momentjes die ook niet echt slagen. Het is allemaal te braaf. Uit het gegeven van de onbetrouwbare verteller had veel meer humor gehaald kunnen worden, omdat dit bij uitstek een aanleiding had kunnen zijn voor cartooneske overdrijvingen. (Neem het gevecht: dit had natuurlijk gewoon een Scott Pilgrim-achtig battle moeten zijn.) Maar dat gebeurt niet.

Een echte regisseur had van deze film wel een sprookjesachtige komedie kunnen maken. Van Dien durft/wil/kan er niets van maken. Het enige momentje dat visueel opvalt, is de scène die geschoten is vanuit een tulp, maar dat is maar twintig seconden.
Een regisseur als Jeunet laat zien dat je heel goed een moderne regisseur kunt zijn en toch fijne sprookjes-komedies kunt maken. Maar dan moet je wel stijl hebben en durven door te pakken. Helaas lijkt Van Dien geen echte visie gehad te hebben, waardoor het eindresultaat een braaf niemendalletje is.

Geweldige film! Zeer positief verrast.
Had de trailer eens bekeken en vond hem niet veel aan. Na 4 maanden andere films te hebben gekeken, kwam deze dan toch aan de beurt. En blij dat ik hem gekeken heb! Echt een mooie film met grappige momenten.
Ik heb er echt van genoten. Had ik niet verwacht.