Lizzie (2018)

Thriller

geregisseerd door Craig William Macneill
met Kristen Stewart, Chloë Sevigny en Kim Dickens

1892, Fall River in Massachusetts. Op een dag wordt Lizzie Borden geconfronteerd met het bloederige tafereel van haar ouders die vermoord zijn met een bijl. Lizzie wordt vrijgesproken van de moord op haar arrogante vader en stiefmoeder maar publiekelijk wordt ze wel veroordeeld. Bridget Sullivan, de inwonende dienstbode van de Bordens getuigt tijdens het proces echter dat ze thuis was op het moment dat de moorden zijn gepleegd.

avatar van schumacher
Niet mijn ding, was het na een tijdje beu.

Kostuumdrama's doen het altijd goed bij de prijzenregen in de filmwereld, maar de enige waar deze voor genomineerd mag worden is voor de saaiste film van het jaar. Opmerkelijk, omdat er toch veel emotie zit in dit blijkbaar waargebeurde verhaal, maar het is allemaal zo traag, afstandelijk en onderkoeld geacteerd dat het voor geen meter werkt. Vooral gekeken omdat Stewart meedoet, een talentvolle actrice met een neusje voor de betere alternatieve film, maar deze Lizzy zal niet met stip op haar cv terecht komen. De feitelijke hoofdrol is ook meer voor Sevigny die het titelpersonage speelt. Een actrice die in haar jeugd werd gezien als een enorm talent maar inmiddels wat uit beeld is geraakt en haar houterige vertolking in deze laat zien dat dit terecht is. Een ijskast heeft meer charisma. Een zogenaamde thriller over de erfenis van een egoïstische en onsympathieke vader, zijn twee dochters met de status van ouwe vrijsters, hun dienstmeid met lesbische neigingen, een louter hebzuchtige stiefmoeder en oom...…..als dat je ding is ga je gang, maar van mij krijgt dit project een onvoldoende.

avatar van Collins
Een bijzonder saai drama dat bij het kijken de gaapreflexen bovenmatig stimuleert.
‘Lizzie Boring’ las ik ergens in een artikel. Het zou een prima subtitel zijn geweest die recht doet aan alle langdradigheid in de film. Die recht doet aan de klinische sfeer die in elke scène heerst. En die recht doet aan het gebrek aan emotie waarin de film is ondergedompeld.
Vooral het uitbannen van (geloofwaardige) emotie is goed gelukt. Er is echt amper enige emotie (subtiel dan wel buitensporig) te bekennen. Niet in de lokatie, niet in het verhaal, niet in de dialoog, niet in het acteerwerk. En, als in een verhaal of in een film waarin een lesbische relatie, onvrede tussen de personages en moord en doodslag centraal staan, geen emotie van betekenis voorkomt, dan is er al snel niet veel aan.
Neem alleen het acteerwerk al. Zo houterig en onnatuurlijk zie je het zelden.Twee gerenommeerder actrices doen dat echt niet goed. Zielloos en ongelooflijk koud spelen zij hun spel.
De dialogen waarmee ze moeten werken zijn trouwens niet heel hoogstaand en vormen geen artistieke prikkel die je dwingt om eens heerlijk in je opgeroepen gevoel te verdwijnen. Dat begrijp ik ook wel. Met banale dialogen als deze -
Bridget Sullivan: You're dreaming. You're just dreaming. You don't see it. You can't see it.
Lizzie Borden: See what?
Bridget Sullivan: We live in this world, and not another. This one right here.
Lizzie Borden: I know
- kun je ook weinig aanvangen. De film zit vol met deze filosofische pareltjes. Het is 'Lizzie Boring' all over.
Wat een film! Een bloedeloos gedrocht is het.

avatar van mixmaster
Prachtige film over de moorden op de vader en stiefmoeder van Lizzie Borden in 1892, Fall River in Massachusetts.

Er wordt niet al te veel gesproken tijdens deze film maar de snijdende sfeer en haatgevoelens zijn haast voelbaar.
Het acteerwerk is prima , zo ook het camerawerk.
Met name de scene waarin de moorden te zien zijn, is erg goed gedaan.

Een prima verfilming van een waargebeurd verhaal.

avatar van Rodger
Mooi en traag drama. je moet er van houden.
3.5 ***