ad

Horror / Thriller | 128 minuten

Genre: Horror / Thriller

Geregisseerd door: Richard Stringham

Met onder meer: Jordan Phipps, Greg Fallon en Carmen Patterson

IMDb beoordeling: 4,8 (312)

Releasedatum: 21 augustus 2017

Over Close Calls

"Evil has her number"

De getroebleerde en paranoïde Morgan heeft huisarrest en moet een oogje houden op haar gekke oma. Wanneer ze verontrustende telefoontjes krijgt en bezoek krijgt van onverwachte gasten, vermoedt ze een samenzwering om haar te vermoorden. Er zit niets anders op dan haar eigen angsten en innerlijke demonen onder ogen te komen.

imageimageimageimageimageimage

Robbie Layne

The Caller (stem)

avatar van Collins

Collins

De film heeft vele surrealistische scènes, doet aan opvallende en sfeervolle belichting en hanteert prominent kleurgebruik. De film speelt met stijlen. Sommige scènes zien er droomachtig en wazig uit. Andere zijn tegenovergesteld en confronteren door het gebruik van scherpe contouren en primaire kleuren. Weer andere scènes ogen gewoontjes en worden weergegeven vanuit een alledaags en kil perspectief. Een surrealistische en absurdistische atmosfeer strijdt met het de realiteit van alledag. De film kijkt onrustig.

De mix van stijlen verwart. De kijker is zich continu aan het afvragen wat realiteit is en wat droom. Op den duur is het bijna onmogelijk die scheiding nog aan te brengen en voelt zelfs de realistische weergave onecht aan. Ja, het bekijken van de film is verwarrend. Gewoon laten gebeuren, beste kijker. Pogingen om situaties te duiden, leiden tot verkrampt kijkgedrag en verstoren slechts het kijkplezier. Niet doen dus. Laat je onderdompelen en geniet.

Het verhaal neemt de tijd. Het ontwikkelt zich langzaam en voegt al gaande bizarre elementen toe. Het verhaal beweegt en is boeiend. Dat geldt ook voor de personages. Die nemen de tijd om zich te ontwikkelen en dat maakt nieuwsgierig. Hoofdpersonage Morgan steelt de show. Een sterke persoonlijkheid die alle andere personages overschaduwt. Met een zorgeloze en relaxte houding swingt zij door de film terwijl zich tegelijkertijd onderhuids een sukkelende en ploeterende persoonlijkheid aftekent. Knap acteerwerk van een lekkere actrice. Jordan Phipps heet ze. Een genot om naar te kijken.

Minpuntje. De film is eigenlijk net iets te lang. Sommige scènes (hoe mooi ook in beeld gebracht) gaan te lang door zonder dat er veel ontwikkeling plaats vindt. Bij mij nam de intensiteit van mijn nieuwsgierigheid er door af. Verflauwing van de aandacht was soms zelf aan de hand. Veel scènes hadden best iets beknopter gemogen.

Ander minpuntje is het acteerniveau. Phipps doet het goed, hoewel ze wel tijd nodig heeft om in haar rol te groeien. Zij evolueert. Ze wordt beter. De andere acteurs zijn wisselvallig en dat heeft soms enig effect op de mate van onderdompeling in de film. Die vervlakt bij tijden.

De film is een fijne horror. Een spookhuishorror met bizarre personages, met verrassende plotlijntjes en twistjes en met een intrigerend mysterie. Ik heb genoten.