Jojakdwen Doshi (2017)

Zuid-Korea
Actie / Misdaad

geregisseerd door Kwang-Hyun Park
met Chang-wook Ji, Eun-Kyung Shim en Jung-Se Oh

Een gamer genaamd Kwon Yoo is in werkelijkheid werkeloos, maar in de virtuele wereld is hij een grote leider. Kwon Yoo wordt vervolgens beschuldigd van moord. Met behulp van zijn gamevrienden proberen ze de waarheid over de moordzaak boven water te krijgen.

avatar van Collins
Veel beweging, veel actie en onlogische verhaalsprongetjes die verwarrend en wazig werken. Niet dat het inhoudelijk allemaal zo moeilijk te volgen is. Dat is het niet. Inhoudelijk is het een simpele film, maar door de chaotische montage, wordt het verhaal onnodig ingewikkeld en ondoorzichtig gemaakt en is concentratie vereist.
De film is een chaotische opeenstapeling van scènes. Het verhaal is tamelijk simplistisch. Het is niet heel moeilijk om zelf alle actie en beweging tot één gestructureerd verhaal samen te voegen, maar het kijkt wel erg onrustig weg. Je kunt je afvragen waarom de maker er bij de eindmontage niet zelf even een degelijke saus overheen giet. Dat zou heel wat onrust wegnemen en meer kijkplezier genereren.
In de film zit veel actie. Erg over the top, zoals dat gebruikelijk is in Aziatische producties. Ik vind dat altijd wel aardig. Hier ook.
De personages zijn eendimensionaal weergegeven. Erg karikaturaal en niet bijster interessant. Ook elke vorm van humor of relativering is afwezig. Altijd jammer.
De film heeft een lange speelduur door veel overbodige scènes die waarschijnlijk informatief moeten werken. In plaats daarvan werken ze verstorend op het verhaal. Met een geringer aantal scènes zou het verhaal sterker, puntiger en (aan)grijpender zijn geweest.
Een speelduur van ruim twee uur is gewoon te lang.

Spectaculaire actiefilm met het uiterlijk van een game. Eigenlijk niks voor mij dus, maar ik heb mij toch wel vermaakt omdat de film —ondanks het ongeloofwaardige verhaal— bij vlagen toch best spannend is.