Yokokuhan (2015)

Japan
Mystery / Misdaad

geregisseerd door Yoshihiro Nakamura
met Tôma Ikuta, Erika Toda en Ryôhei Suzuki

Een gemaskerde man plaatst voorspellingen op het internet waarin hij internetpesters belooft aan te pakken. Een voor een komen zijn voorspellingen uit. De politie komt hem op het spoor, maar al snel blijkt dat hij hen telkens te snel af is. De zaak wordt nog moeilijker wanneer blijkt dat de gemaskerde man niet één persoon is, maar meerdere. Ook de motieven van de bende blijven één groot mysterie voor de politie

Ietwat doorsnee.

Kan er moeilijk m'n vinger opleggen, maar dit leek me een filmversie van een bestaande serie ofzo. Niet zozeer omdat er al enige bekendheid met de personages verwacht werd, maar de film presenteert typisch zo'n case die geschikt is voor een CSI aflevering (zeg ik zonder ooit één volledige CSI aflevering gezien te hebben).

Iets in de opbouw van de zaak maakt dat dit nooit echt aanvoelt als een volwaardige film. De rappe opeenvolging van de eerste voorspellingen, dan het drama in het midden als aanloop naar de laatste voorspelling. Het drama dat nooit volledig uit de verf komt, de zaak die nooit echt vlot loopt ...

Nochthans is de presentatie best aardig en doen de acteurs het ook niet slecht. Gaku Hamada is er weer, ook YoshiYoshi is altijd een opvallende verschijning. Visueel redelijk gelikt maar dat is niet zo verwonderlijk, Yoshihiro Nakamura heeft ondertussen genoeg films op z'n naam staan. Toch wil het nooit echt volledig vlotten tussen mij en deze regisseur.

Slecht is deze Prophecy niet, maar 120 minuten is wat lang en echt memorabel is het ook weer niet. Aardig voor een keertje dus.