Koe no Katachi (2016)

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Naoko Yamada
met de stemmen van Miyu Irino, Saori Hayami en Megumi Han

Nishimiya Shoko is slechthorend en wordt op school gepest door haar klasgenoten waarbij voornamelijk Ishida Shouya het op haar gemunt heeft. De pesterijen zijn zodanig erg dat Nishimiya van school moet veranderen. Dit heeft gevolgen voor Shouya die nu zelf uitgestoten en gepest wordt. Jaren later probeert hij met zichzelf in het reine te komen.

Dit is toch wel een geweldige anime. Het is heerlijk om te zien hoe het verhaal rustig wordt verteld en dat je kan zien hoe Ishida langzaam van pestkop naar target wordt gebracht. Dit heeft uiteindelijk ook effect op zijn leven, want hij kan niet meer in groepen functioneren en heeft ook geen interesse in de individu. Tot en met hij zijn slachtoffer van zijn kinderjaren tegenkomt. Vanaf dan wordt het een heerlijke droevige emotionele rit, waarbij de slechte kanten van de mens getoond wordt. Maar van tijd tot tijd ook de goede kanten.

Dit is uiteindelijk een heerlijk meeslepende meesterwerk.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het schijnt dat Shinkai heeft gezegd dat hij dit de beste anime van de afgelopen 10 jaar vindt. Ik kan hem niet (helemaal) ongelijk geven geloof ik (maar zag Your Name nog niet).

edit: blu ray release in de UK op 30 oktober.

avatar van McSavah
Wat een verschil met die andere 'Voice/koe' van vandaag dus.

avatar van maxcomthrilla
Klinkt interessant, snel achteraan dus!

Mooi!

Je zou het niet echt verwachten, de film oogt ook gewoon als een klassiek, cutesy animetje. Type feel-good romantiek met wat humor ertussen enzo. Een soort van poor man's Your Name misschien, maar blijkt dat deze film van Naoko Yamada toch wat meer te bieden heeft.

Ik ben doorgaans nogal allergisch aan pest-dramas omdat er meestal erg weinig nuance inzit. Het is dan ook fijn om te zien dat deze A Silent Voice ook het verhaal van de bully meepikt, en hem zelf het belangrijkste personage maakt. Dat maakt dat de film niet door iedereen even goed geapprecieerd zal worden, maar tegelijkertijd maakt dat het wél zoveel indrukwekkender.

Visueel verder wel mooi. Geen veredelde TV anime, maar duidelijke filmkwaliteit, zowel in character designs als in de animatie zelf. Een paar leuke visuele vondsten, zoals de kruisjes, maar vooral de focus op benen en voeten is een aparte manier om emoties te tonen. Niet eenvoudig maar toch werkt het goed.

Knappe film dus. Het einde loopt misschien net iets te lang door en de stijl, noch de behandeling van het onderwerp zal iedereen aanspreken, maar Yamada toont zich erg kundig en moedig.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van mcdaktari
Goh, deze film krijgt best een hoge waardering. Nou moet ik wel toegeven dat ik totaal geen liefhebber van anime ben. Animatiefilms mag ik normaal toch graag zien maar de anime stijl ligt mij gewoon niet. Toch wil ik deze gaan proberen want die hoge waardering is toch niet zomaar. Misschien moet ik gewoon wennen aan de stijl. Toch benieuwd.

avatar van Ste*
De film ziet er prachtig uit, maar het verhaal is behoorlijk stroef en stroperig en de relaties tussen de verschillende personages zijn nogal irritant om te volgen. Geen luchtige simpele film, maar een nogal ongemakkelijk dramatisch gedoe tussen tieners. Een beetje de lastige kliekjesvorming en 'die heeft ruzie met die' dat vroeger op school al zo vermoeiend was, maar dan in filmvorm. Moet zeggen dat ik daar na ruim een uur toch wel klaar mee was, en dan ben je nog maar op de helft.

Ook later als dingen meer gaan escaleren blijft het geen simpele film om te kijken. Hij lijkt wel twee keer zo lang te duren. Het is goed beschouwd een film over tienerrelaties, pesterijen en onzekerheden, maar er wordt een enorm gewicht en dramatiek aan alles gegeven, echt too much wat mij betreft. Wellicht typisch Japans, of typisch voor dit soort anime, maar doe mij dan maar de luchtige Ghibli's zoals Kiki's Delivery Service ofzo.

Jammer, want om te zien is deze film weer erg mooi, lijkt eigenlijk best op de films van Shinkai wat betreft stijl en details. Had 'm graag ook inhoudelijk goed gevonden, maar ik heb er een hele kluif aan gehad om af te kijken.

avatar van Black Math
De naam Shinkai valt hier regelmatig, maar ik vind het maar weinig vergelijkbaar. De films van Shinkai ogen visueel een stuk mooier, vertonen veel meer spel met licht en kleur, terwijl deze film psychologisch een stuk dieper gaat.

Een zeer solide drama dat allereerst een interessante blik op pesten biedt met meelopers en schijnheiligen die zelfs nog jaren na het voorval weigeren hun eigen rol te herkennen. Maar ook interessant om te zien is hoe rollen in een klas ogenblikkelijk omgedraaid kunnen worden, waarbij klasgenoten genadeloos afrekenen met iemand die ineens volledig onderaan de pikorde terechtgekomen is. Iets soortgelijks zie je ook in Confessions, waardoor ik het idee krijg dat een dergelijke wraak uitgeoefend door de klas erg typisch Japans is, al zal het ongetwijfeld ook in Nederland gebeuren.

In ieder geval draait het in deze film om het in het reine komen van de hoofdpersoon met zijn slachtoffer en met zichzelf. De valkuil in een film is dat dit te gemakkelijk gaat en dat iedereen daarna weer vrolijk en blij is. Hier gelukkig toch wat meer psychologische obstakels, zoals oud klasgenoten die in oude patronen vervallen. Genoeg diepgang dus.

Visueel haalt het dus niet bij Shinkai. De stijl, met name van de karakterontwerpen, is zelfs behoorlijk generiek te noemen, wat toch een beetje jammer is. Niettemin kan de animatie nog steeds hoogstaand zijn zonder het niveau van Shinkai of Ghibli aan te tikken. De vuurwerkscene was zelfs erg indrukwekkend met name wanneer de hoofdpersoon valt.

Lengte had misschien iets korter gemogen, want aan het einde sleept het toch een beetje, maar over het algemeen hou ik er een behoorlijk positief nasmaak aan over. Een kleine 4*.

avatar van Goto
Prachtige film die me zelfs nog een stuk meer deed dan 'Your Name'. Personages worden prachtig neergezet. Visueel is het een plaatje en de soundtrack is (veelal) subtiel maar treffend. Ik kreeg hier toch wel een brok in mijn keel van, en het is al een flinke tijd geleden dat dat nog is voorgekomen. Zeer mooi.

avatar van mjk87
Ik ben het wel eens met Ste* haar review, dit is een vrij moeilijke film waar ik de emoties en vooral handelingen en dan vooral de snelle wisselingen daarin vrijwel nooit begreep. Ik zat naar een voor mij volstrekt onbegrijpelijke film te kijken. Jammer, want de kleine losse momenten van een glimlach hier en een handgebaar daar zijn zo ongelooflijk mooi. Net als de sfeervolle prachtige animatie vol details en sowieso de wereld die getoond wordt met supermarkten, flats en iPhones die in animatie duizend maal zoveel meer schoonheid en zeggingskracht krijgt en betoverend wordt, die houdt de aandacht er nog bij. Maar twee uur lang naar tieners kijken die ik niet begrijp, dat is gewoon veel te veel. 3,0*.

avatar van maxcomthrilla
Niet zo mooi als het beste van Shinkai, maar er zitten tal van indrukwekkende scenes in die er zeker mee kunnen wedijveren. Vlot begin met interessant perspectief; ik moet zeggen dat ik dat dove meisje ook redelijk onuitstaanbaar vond, lijdt net als Ueno aan het complex dat ik moeilijk kan tegen mensen die de hele tijd sorry zeggen. Het uitstapje naar het pretpark, het vuurwerk en alle scenes waar Ishida op zijn fiets door het platteland ploetert zijn van grote schoonheid. De personages zijn misschien niet altijd even mooi weergegeven, de achtergronden waren dat wel! Slechts het einde duurde te lang, teveel gepraat, terwijl ik juist dat zwijgzame Japans prefereer of gewoon tevergeefs wachtte op een snelle, temperamentvolle Latijns - Amerikaanse kus en einde. 4*