L'Échange des Princesses (2017)

Alternatieve titel: The Royal Exchange

Frankrijk / België

geregisseerd door Marc Dugain
met Lambert Wilson, Olivier Gourmet en Maya Sansa

Filips van Orléans, de regent van Frankrijk, wil de vrede met Spanje bestendigen en stelt aan de Spaanse koning, Filips V, een huwelijk voor tussen de Franse troonopvolger, de elfjarige Lodewijk XV en de zeer jonge Spaanse infante, Anna Maria Victoria, die vier jaar oud is. En daar blijft het niet bij: hij stelt ook voor om zijn twaalfjarige dochter, juffrouw de Montpensier, uit te huwelijken aan de prins van Asturias, de Spaanse erfgenaam, om zijn positie te verstevigen en het conflict tussen de twee koninkrijken te bezweren. Madrid reageert enthousiast en alles wordt snel voorbereid.

Zeer degelijke film die een historisch en schrijnend voorbeeld brengt van politiek geplande huwelijken op zeer jeugdige leeftijd, begin 18de eeuw tussen Frankrijk en Spanje.
Vooral het huwelijk van het jonge dochtertje van de Spaanse koning (men noemde haar "infante-reine") met de elfjarige Franse troonopvolger is wel heel bijzonder, mede door de vertederende rol die Juliane Lepoureau als het jonge meisje vertolkt.
Interessant voor wie wat van geschiedenis houdt en ook filmisch (zoals de uitwisselingsscène e.a.) best genietbaar.
Decors, costumering en muziek zijn naast de vertolkingen zeker te waarderen.
Voor een stuk in België opgenomen.

Helemaal met Movsin eens. In feite is het niet meer dan een voetnoot in de geschiedenis, die hier prachtig wordt uitgelicht. Een genot om naar te kijken, naar de omgangsvormen, de gestileerde beelden, de 'slow pace', de ondersteunende score, die er is, maar je niet in de weg zit, de oogstrelende kostuums en het degelijke acteerwerk. Vooral dat kleine meisje is geweldig, kind en volwassene tegelijkertijd. Zonder dat er nu zoveel gebeurt verveelt het geen moment. Ik heb genoten.

Een geweldige film! Hij die niets te zeggen heeft, hoeft het niet uit te schreeuwen.

avatar van arno74
Erg fijne en waargebeurde costuumdrama over roerige tijden, voor het volk, en voor koningshuizen. De film staat stil bij een historische gebeurtenis, de zoektocht naar een vreedzame oplossing voor de oorlog tussen Spanje, met een onstabiele koning, en Frankrijk. Een oorlog die later eindigde en waarbij er stukjes Vlaanderen (Duinkerke) en Spanje (Noord-Catalonië) naar Frankrijk gingen, toen er op een minuscuul riviereiland op de grens tussen Spanje en Frankrijk de vrede werd gesloten.

L'Échange des Princesses vertelt de waargebeurde historische uitwisseling van prinsessen tussen de Spaanse en de Franse koningshuizen, waarbij een 6-jarige Spaanse prinses, en een Franse puberende prinses, aan het andere koningshuis werden uitgehuwelijkt. Vooral die puberende, dwarse prinses zorgt voor de komische noot in deze film. Welkome humor in deze overigens wel serieuze film die een realistische blik op die tijd van oorlog en inquisitie probeert te geven. Hoewel je zou verwachten dat de uitwisseling het einde van de film vormt, is dat juist het begin waardoor het verhaal veel ruimer is dan je verwacht, wat de film behoorlijk onvoorspelbaar maakt, mits je de exacte geschiedenis niet kent.

Costuums, fijne decors en fraaie landschappen worden niet geschuwd, wat het een hele fijne kijkervaring maakt. Interessant, degelijk, boeiend en het kijkt fijn weg. 4*.