Mesteren (2017)

Alternatieve titel: The Man

Denemarken

geregisseerd door Charlotte Sieling
met Jakob Oftebro, Søren Malling en Ane Dahl Torp

Simon is de koning van de Deense kunstwereld. Hij is succesvol en rijk, heeft een mooie vrouw en een jonge minnares. Dan verschijnt zijn zoon Casper, die hij nooit gekend, voor zijn deur. Casper, een wereld-beroemde streetart kunstenaar alias "The Ghost", zorgt voor beroering in de omgeving van zijn vader. Hij provoceert hem en daagt hem uit. De toon is gezet voor een gevecht tussen vader en zoon met kwast en spuitbus.

avatar van Mads Smikkelsen
Goede film! Goed geacteerd, interessant verhaal, vertrouwde Deense kwaliteit

avatar van Mr Thee
Scoort goed in de Publieksscore IFFR 2017, is inderdaad degelijke Deense kwaliteit, maar kwam op mij een beetje doorsnee over. De regisseur vertelde na de film dat haar uitgangspunt is geweest dat het om een vader en zoon relatie zou gaan. Dat het uiteindelijk is uitgewerkt aan de hand van de avonturen van de twee kunstenaars was in die zin bijzaak. Sieling maakt graag films over familierelaties. Verder is e.e.a. vooral geinspireerd door een Deense kunstenaar en de Berlijnse kunstenaar Blu. De gelijkenis met Banksy was soms nog groter m.i. Ook al is het allemaal degelijk gemaakt en is de ontknoping uitermate leuk gevonden, de weg er naartoe vond ik niet zo heel bijzonder. Hoe dan ook een leuke film die ik waardeer met een kleine 3.5*.

Vanaf 18 januari 2018 in de bioscoop (Amstelfilm)

avatar van Biosguru
Hmm, je moet elkaar toch wat beter kennen als vader en zoon om echt rake klappen uit te delen. Dat is denk ik de makke van deze film. Ze kennen elkaar niet goed genoeg om echt tot op het bot te gaan. Lacklustre zou het beste Engelse woord zijn wat mij betreft voor deze film.