Kong Curling (2011)

Noorwegen
Komedie / Sport

geregisseerd door Ole Endresen
met Atle Antonsen, Linn Skåber en Ane Dahl Torp

Truls Palsen en zijn curlingteam stonden aan de top, totdat hij psychische problemen kreeg. Tien jaar later komt hij uit het ziekenhuis en dan blijkt zijn mentor een kostbare longtransplantatie in het buitenland nodig te hebben. Om aan het geld te komen, plant Truls zijn comeback in de curlingwereld om zo een miljoen te kunnen winnen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Deels erg scandinavisch (qua sfeer heeft het wel wat van Zweedse films als Ping-pongkingen (2007) of Kopps (2003) ) maar door een veel hoger tempo en minder droge, maar vaak wel plattere humor is een Amerikaanse remake heel makkelijk voor te stellen. Met Ben Stiller in de hoofdrol. De film wordt nogal eens vergeleken met Dodgeball, maar die heb ik niet gezien, dus misschien is die Amerikaanse versie er min of meer al

Op een komedie over curling viel te wachten. Een sport die maf oogt en waar heel makkelijk grappen uit te halen zijn. Laat alles er zo fout en onhip mogelijk uitzien, combineer dat met foute pruiken, een enorm graptempo (waarvan ik lang niet alles even leuk vond) en een standaard sportplot, zodat dat plot de grappen nooit in de weg gaat zitten. Zet dan nog MC Hammer op je soundtrack en je hebt ongeveer deze film. Slim kort ook (na vijf kwartier is het over).

Bij vlagen best grappig, maar vaak ook niet mijn humor. Soms wat te gezocht en te geforceerd. Best plezierig, maar niks dat me bij zal blijven. Ongetwijfeld ligt de openingsfilm na het hele IFFR al begraven onder een flinke laag betere films die ik me beter zal herinneren.

Reinbo
Ik sluit me grotendeels aan bij SB review. Kon er echter wat meer om lachen. Lekker fout en droog, goe d tempo, niet te lang. 3,5*

avatar van voskat78
Heb me uitstekend vermaakt bij deze film!

avatar van Kraay
6e en laatste film van dit IFFR. Zeer cliché plotje, maar dat zal me bij zo'n soort film ook aan mn reet roesten. Film was erg grappig, droog en en vermakelijk. Petje af voor Atle Antonson! Bij gebrek aan beter was deze voor mij de beste van het festival. Nipte 4*

Van Dodgeball kan ik me eigenlijk weinig herinneren, maar ik denk dat ook vergelijkingen met The Big Lebowski erg voor de hand liggen. Hoewel de humor hier natuurlijk veel minder subtiel is, werkte het met een paar vrienden in een uitverkochte bioscoopzaal erg goed. 3,5*