The Hurricane Heist (2018)

Alternatieve titel: Category 5

Actie / Thriller

geregisseerd door Rob Cohen
met Toby Kebbell, Maggie Grace en Ryan Kwanten

Een team van jonge hackers infiltreert in een Amerikaanse overheidsfaciliteit dat geld vernietigt met het plan om $600 miljoen in contanten te stelen. Op dat moment komt er een rampzalige categorie 5-orkaan - de ergste storm ooit geregistreerd in de Verenigde Staten - aan de grond. De twee enige overgebleven personen, de meteoroloog Will en de bewaker Casey, moeten de verschrikkelijke storm zien te overleven, Wills broer Breeze zien te redden en voorkomen dat de dieven er met de buit vandoor gaan.

kappeuter (moderator)
Vanaf 5 oktober 2017 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)
EDIT: release verplaatst naar 5 april 2018

avatar van 606
Zin in

avatar van John Milton
(geschat) Budget: $50.000.000

Zou dat anno 2017/2018 genoeg zijn om het goed te kunnen doen, dit? Twister had destijds $92.000.000, al kocht je daar toen natuurlijk meer voor. Maar goed, grafisch kan er ook meer nu. Benieuwd hoe het er nu uitziet als het eens niet door the Ayslum gedaan wordt, en zonder haaien in die orkaan.

Into the Storm (2014) had ook 50 miljoen, maar als ik daar zoek op 'effects' (zelf even control f doen voor snel scannen), dan lijkt niet iedereen het eens te zijn of je daar goede effecten voor koopt voor een film als dit, al lijkt het merendeel wel positief.

Als het zo uitkomt met de draaitijden pak ik hem misschien wel mee , met de unlimited pas. Maar veel verwacht ik er niet van. Maggie Grace is niet al te best. Toby Kebbel daarentegen zie ik wel graag.

Benieuwd wat voor beelden de eerste trailer ons gaat brengen.

avatar van Oceanvolta
Ik denk dat ik aan de trailer genoeg heb gezien. Lijkt mij een draak van een film.

avatar van @Noorderwijk
Wat een slechte film, zowel verhaal als het acteren. Niet doen !

lachwekkend slecht. Niveau Sharknado maar dan zonder het absurdisme en zichzelf op de hak nemen. In de sneak gezien dus er was geen ontkomen aan.

avatar van max cady
Bij het aanschouwen van de poster alleen al krijg ik een naar gevoel. Ik sla deze maar over

avatar van Shinobi
"This is not good."

Met een dergelijke titel zou je denken dat The Asylum hierachter zit, ware het niet dat dit project met serieuze bedoelingen is gemaakt.

Je krijgt hier te maken met criminelen die op het geniale idee zijn gekomen om tijdens een orkaan een vestiging van de Amerikaanse schatkist te beroven. Aan een meteoroloog en een agente is het om hen tegen te houden in al deze chaos. Het resultaat is een mengelmoes van films als: 'Die Hard', 'Hard Rain' en 'Twister'.

Op zich is het vergezochte uitgangspunt nog best vermakelijk. 'The Hurricane Heist' is namelijk gevuld met prima actie, waardoor er over het geheel altijd wel iets te beleven valt. Daarbij is de CGI in orde, hoewel het niet oogstrelend is, kan het er zeker mee door. Het is alleen jammer dat de film zich zo serieus neemt, terwijl je hier gerust een campy film à la 'Sharknado' van zou kunnen maken. Het zou zeker niet misplaatst zijn als er op een gegeven moment haaien in de orkaan te zien zouden zijn.

Toch is het verloop niet pakkend genoeg. Dit is vooral te merken als er wat gas teruggenomen wordt en de nietszeggende personages weer aan het woord zijn. De dialogen die er dan gebezigd worden zijn werkelijk te onzinnig voor woorden, zoals de reden waarom een pistool leeg is of van welk merk pindakaas en jam er gebruik gemaakt wordt. Zo erbarmelijk heb ik het als kijker al een tijdje niet meer meegemaakt. Je zou bijna denken dat je zelf ook een scriptschrijver zou kunnen worden.

Al met al een vrij matige bedoening die je gerust kan overslaan.

2,0 Sterren.

avatar van Phantasm
Het viel me niets tegen, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van mrklm
Een film die minstens net zo slecht is als de titel. Niet zo vreemd, want de cast bestaat uit onbekenden en het scenario is een combinatie van clichés en stommiteiten. Logica bestaat niet in dit universum en van continuïteit hebben de filmmakers ook nog nooit gehoord: het ene moment rukt de orkaan daken van gebouwen af, het andere moment lijkt het wel een aangenaam zomers briesje. Tel de stompzinnige wendingen, probeer de film gerust zonder 3D-bril te kijken (het verschil is werkelijk marginaal!) en grinnik om de wel heel erg geforceerde aanwezigheid van een Engelssprekende schurk. Tenminste, als je écht niets beters te doen hebt.

avatar van pierre18
Absoluut niet eens met enkele commentaren hier onder. Continuïteit is er wel en de verhaallijn zit behoorlijk goed in elkaar. Tel daarbij op enkele plotwendingen die door relatief onbekende acteurs beter overkomen en de behoorlijke special effects en je krijgt een film die je verwacht. Er hangt een jaren 90 sfeertje omheen maar liever dit dan de hedendaagse belachelijke acties zoals in vele Marvel films. De film doet denken aan Twister maar heeft op zich daar weinig van doen, het sluit eerder aan op de vele films met bankovervallen. Het uitgangspunt om dit te doen in een aankomende storm vind ik zeer goed bedacht. Maar ook wat ze willen binnenhalen zoals afgekeurd geld is niet zo gek.
Natuurlijk blijven er altijd vragen over na de film maar 'so what'.
Deze film geeft wat je verwachten is natuurlijk links en rechts overdreven maar dat valt gewoon door de redelijke realistische setting te accepteren.

Ik kon er ook wel van genieten.

Redelijke effecten, soms een beetje over de top zoals waarom zou je al die bewakers verdoven en niet zoals in elke actiefilm gewoon neerschieten en het feit dat ze aan die kabels uit het dak vlogen maar voor de rest redelijk gemaakt.

Toch een voldoende.

avatar van Timothyvdmeer
Verhuiskaartje schreef:

dat werd juist uitgelegd. Die kabels waren idd absurd maar dat was de gehele film. Leuke actie. Lekker popcornvoer dit.

avatar van Shadowed
Niet nadenken.

Ja, er zitten een heleboel onlogische dingen in deze film. Voorbeelden: Als je niet wil opvallen na een roof van 600 miljoen dollar ga je natuurlijk in 3 felgekleurde vrachtwagens rijden. Auto's vliegen weg, maar stoplichten en verkeersborden blijven ongedeerd. Bij het oog van een orkaan droogt een hele tsunami op.

Absoluut niet eens dat de cast volledig onbekend is. Grace verscheen in meerdere delen van Twilight en Taken. Ryan Kwanten kennen we van Dead Silence. Kebbell verscheen laatst in Kong: Skull Island en Ineson heeft in de Harry Potter, Star Wars en Guardians of the Galaxy films gespeeld. Geen onbekende mensen lijken me.

Zoals ik al zei, verhaal klopt niet, maar blijft vermakelijk. Effecten zijn redelijk, soms wat houterig. Acteerwerk kan er best mee door, maar niet perfect. Ineson steekt er bovenuit. Gewoon goed popcornvoer. Nog een vraag, hoe is het afgelopen met de gijzelaars?

avatar van DreamTech
nou prima vermaakt beetje overderven maar ja maakt het uit

avatar van max cady
Tja, ik was gewaarschuwd ...

avatar van Left4Dead
Tja niet denderend maar ook weer niet verschrikkelijk slecht. Verwacht je er niet veel van en heb je zin aan popcornvermaak met het hoofd lekker leeg dan zal dit nog wel gaan.
Een paar bekende namen, Maggie Grace kon ik maar niet loskoppelen van haar rol als dochter in de Taken trilogie.

2,5**, 5,5/10

avatar van John Milton
John Milton schreef:
Benieuwd wat voor beelden de eerste trailer ons gaat brengen.
Pffff. Nou ja, ik ben in ieder geval niet meer benieuwd. Dat is toch iets

Left4Dead schreef:
Blijft voor mij altijd het verwende (maar knappe) wicht Shannon uit 'Lost'

avatar van schumacher
Na al die slechte commentaren die ik overal las over deze film........ben het er toch niet mee eens dat die zo slecht is.
Vanaf het begin tot het einde was het genieten blazen, keek lekker weg, leuke scenes, acteurs op 1 na die rete irritant was was nog oke. Een topfilm is het niet maar wel puur popcorn vermaak, geen seconde is het saai en de verhaallijn valt best mee.
En ja der zitten mss wat foutjes in de film maar so what? .
Als ik een film ga bekijken dan is er zeker 1 vereiste: geen saai gedoe, dat maakt heel veel verschil.
Niet te vergelijken natuurlijk maar ik heb bv annihilation bekeken, film van netflix met een heel bekende actrice, awel, ik heb me zitten vervelen, dus nog liever zo'n film als deze hier hoor.

En ja, die blonde is een bekende actrice uit oa lost en nog wat andere bekende films ook.

Zwakjes. Heeft echt in alles de allure van een B film(en nog niet eens een beste), raar dat dit in de bioscopen word gelanceerd. Meer heist dan hurricane, de storm blijft keurig op de achtergrond(zodat de beroerde special effects ook niet zo opvallen). Ben wel een liefhebber van een stevige film over een orkaan, (ik was die ene die Into the Storm best goed vond), maar hier is de vluchtige hand van The Fast and the Furious regisseur Cohen iets te nadrukkelijk aanwezig: snel gemonteerde, overdreven en ongeloofwaardige actiescènes, en aan het einde een heuse autoachtervolging....popcornfilm voor een publiek dat het niet interesseert dat de popcorn nergens naar smaakt, en zich dus ook niet stoort aan de drekkleuren waarin een en ander gegoten is. Als klap op de vuurpijl ook nog het meest slechte acteerwerk wat ik dit jaar tot dusverre gezien heb. Grace, die irritante dochter uit Taken, is hier zichtbaar nog de meest getalenteerde en dan weet je het wel. Met name de schurkenrollen worden vuig en eendimensionaal neergezet, ook zonder relativerende humor ook. Bezint eer je hier aan begint.

avatar van filmkul
Zwakke actiefilm. Het verhaal is te gek voor woorden. Verstand op nul, nee, ver onder nul. Dat je zo nu en dan de realiteit verliest of een detail over het hoofd ziet....maar dit.... Okay, we laten het verhaal verder buiten beschouwing. Wat overblijft is een redelijk vermakelijke actiefilm waar de vaart er goed in zit. Visueel is het soms niet al te best met zwakke special effects. Het acteerwerk is ook vrij matig. Grace gaat nog wel. Bijna een Asylum film. 2.0

avatar van cor1946
Dit was echt een rampenfilm. Slechte effecten van die storm en dat acteurswerk was ook slecht. Het verhaal sloeg nergens op.(wil mijn geld terug).

avatar van mixmaster
Lekkere ''over the top'' actie film met een hoog tempo en aardig acteerwerk.
Ik heb me er wel mee vermaakt, gewoon kijken en genieten.

avatar van Noodless
pierre18 schreef :

Mee eens. Leuk idee in een realistische setting waarbij de effecten wel van wisselvallig niveau zijn.
Puur popcornvermaak. 6/10

avatar van Gerlof1378
Voor dat ik deze ging zien wist ik al dat het niks zou zijn, en wat denk je bingo. Echt mensen sla deze film over of zie hem als je ook echt niks anders wil of kan zien. Het enige leuke aan deze film was Maggie Grace wat een leuke meid is om te zien maar voor de rest mensen zijn jullie gewaarschuwd.

avatar van JumpTek
Op zich een leuk idee, een superstorm combineren met een overvalplot.
De uitwerking is simpel, hier en daar erg onwaarschijnlijk, maar effectief qua vermaak.
Al met al een aardig wegkijkertje. Geen hoogvlieger, maar ook niet slecht.

avatar van behangdelul
Vond het allemaal nog niet zo slecht als ik hierboven wel eens lees. Keek prima weg.

avatar van ikkegoemikke
“You're underestimating her.
I can smell it.”

Soms vraagt een mens zich af, hoe het in godsnaam mogelijk is dat men zo’n flauwekul als “Hurricane Heist” kan maken. Het is een soort “American Heist” vermengd met “Into the Storm”. Eigenlijk heeft deze rampenfilm (op alle vlakken een ramp trouwens) iets weg van “Den of Thieves”. Hier is het ook een bende criminelen die het lumineus idee krijgen om geld te stelen dat gedoemd is om door de papierversnipperaar te gaan. Geld dat uit roulatie wordt genomen en zogezegd niet meer bestaat. Alleen hoopten de snuggere bankovervallers dat de autoriteiten zouden denken dat het gestolen geld, dat opeen geperst ligt in drie joekels van vrachtwagens, dankzij een aanstormende orkaan (categorie 5) gaan vliegen is. De buit bedraagt zo’n slordige 600 miljoen dollar. De makers hadden ook beter hun budget voor deze film verhoogd met een paar miljoen om het rammelende script, falende acteurs en belabberde speciale effecten een beetje op te krikken. Want dat was op bepaald vlak toch wel echt een ramp.

Je wordt dus niet omvergeblazen door “The Hurricane Heist”. Nochtans is het begin nog veelbelovend. Een flashback waarin de jonge Will en Breeze proberen te ontsnappen aan een andere indrukwekkende orkaan, samen met hun vader. Een ondoordachte en stupide beslissing van hun vader zorgt ervoor dat de jongens met lede ogen moeten zien hoe hun vader door een rondslingerende silo wordt platgewalst. Geloof me vrij. Er passeren nog meer stompzinnigheden in deze film. Deze desastreuze gebeurtenis beïnvloedt enigermate het leven van de beide jongens. Will (Toby “Kong/Koba” Kebbell) groeit uit tot een ervaren en deskundige meteoroloog, die na al die jaren nog altijd op zoek is naar de oorzaak van deze fenomenen. En natuurlijk naar een oplossing om ze te voorkomen. Waarschijnlijk een soort Freudiaanse reactie om na al die jaren zijn vader nog te redden. Breeze (Ryan Kwanten) is compleet het tegenovergestelde. Een fatalistisch flierefluiter met een je-mon-fou houding. Waarschijnlijk tracht hij het gebeuren te verdringen op deze manier.

Will had bij de planners van de overval in de leer moeten gaan, want blijkbaar zijn zij wel ingewijden in de geheimen van het ontstaan van orkanen. Je moet toch wel al een Nobelprijswinnaar zijn om weken op voorhand te weten dat er in de buurt van een U.S. Treasury facility een orkaan van categorie 5 zal opdagen. En ook dat het oog van die orkaan deze plek zal doorkruisen, wisten ze exact te bepalen. De timing is ook noodzakelijk zodanig dat ze op het juiste tijdstip de papierversnipperaars konden hacken (al ooit gehoord van papierversnipperaars die met het internet geconnecteerd zijn?) en uitschakelen, zodanig dat het papiergeld zich opstapelde voor een tijdje. Wat volgt is een “Die Hard”-achtige reddingsoperatie waarbij de meteoroloog Will de rol van ridder op het witte paard op zich neemt en de bevallige, vrouwelijke bewakingsagente Casey (Maggie “Aftermath” Grace) helpt bij het dwarsbomen van de schurken hun inventief opgezet plan.

De bende staat onder leiding van de zelfzekere Perkins (Ralph Ineson). De meest humane bankovervaller die ik ooit heb mogen bewonderen in een film. Deze schurk wil niet dat de overval eindigt in bloedvergieten, dus wordt iedereen uitgeschakeld met één of ander olifantenverdovingsproduct. Tevens is hij voorzien van een uitzonderlijk diepe stem waar de zanger van The Crash Test Dummies jaloers op zou zijn. Waar deze bende geen rekening mee gehouden heeft, is het feit dat orkaan Tammy over een rechtvaardigheidsgevoel beschikt en telkens het eerlijke trio bevoordeeld. De bankovervallers vallen ten prooi aan de ongure natuurelementen en moeten zich overal aan vastklampen. Terwijl auto’s als veertjes worden bijeengeveegd door de orkaan, blijven onze helden rustig toekijken met een perfect uitziend kapsel. De wieldoppen die Will gebruikt als projectiel, kwakken niet plat op zijn eigen smoelwerk, maar worden accuraat om het hoekje meegenomen door de krachtige orkaan. Goed opletten bij het tafereel in een warenhuis waar het dak afgerukt wordt en onze helden aan een kabel het luchtruim in gekatapulteerd worden, om dan naderhand als engeltjes aan een touw zachtjes neder te dalen. Ik moet zeker niet vertellen dat het voor “The bad guys” veel slechter afloopt.

Hurricane heist” gaat dan misschien wel over een orkaan van categorie 5. De film zelf is niet meer dan een zwak laag drukgebied. Het ziet er misschien wel allemaal actierijk en wervelend (hoe kan het anders) uit. En misschien is het een film waar de grens van geloofwaardigheid wel overschreden mag worden. Maar men moet nu ook weer niet overdrijven. Om eerlijk te zijn vermoedde ik al dat dit een ramp van een film zou worden. Het moment dat er zich een doodskop vertoonde in de zwarte onweerswolken (iets gelijkaardigs als in “The Mummy”), vreesde ik er al voor. “Hurricane Heist” gaat inderdaad over een overval tijdens een orkaan. Maar “The perfect hurricane heist” is het verre van.

avatar van umbra
Matig 'actie'filmpje dat nooit echt overtuigd en je allesbehalve meesleept. Ook de personages zijn niet je dat. Next please...4/10

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit was net zo slecht als de reviews overal in de media al vertelden. Het plot is ronduit belachelijk (maar dan in de categorie echt slecht, niet humoristisch slecht), de cast is weinig getalenteerd en de special effects zijn te simpel. Niet beroerd, maar ook verre van blockbuster-waardig. Ik zet liever nog eens Twister op.