ad
  • 8.184.101 stemmen

Pee-wee's Big Adventure (1985)

Familie / Komedie | 90 minuten

Genre: Familie / Komedie

Geregisseerd door: Tim Burton

Met onder meer: Paul Reubens, Elizabeth Daily en Mark Holton

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Pee-wee's Big Adventure

"The story of a rebel and his bike."

Als zijn fiets gestolen wordt, gaat Pee-wee Herman het hele land door om hem terug te vinden. Tijdens zijn reis ontmoet Pee-wee een ontsnapte gevangene, een serveerster en haar jaloerse vriend en een mysterieuze vrouwelijke vrachtwagenchauffeur.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Jos2

Jos2

Burtons debuut. Best geinig.

avatar van Flipman

Flipman

Burton's speelfilmdebuut in elk geval, hij had al een aantal korte films gemaakt zoals Frankenweenie en Vincent, te zien op de Special Edition van Tim Burton's The Nightmare Before Christmas. Maar ik wil deze film wel zien!

avatar van Gorro

Gorro

Regelmatig zit deze debuutfilm van Tim Burton tegen de irritatiegrens aan, maar nimmer wordt die grens overschreden. Pee Wee Herman is een absurd personage wat in de handen van de toen nog onervaren Tim Burton prima uit de verf komt. In de droomscenes en het huis van P.W. kan Burton zich uitleven met sets in zijn typerende stijl en het zijn dan ook deze momenten waarop de film het sterkst is. Het geheel is wellicht wat onevenwichtig, maar zeker leuk om eens te kijken. ***

avatar van AardeWerk

AardeWerk

Pee Wee's Big Adventure zag ik voor het eerst in 1988, lang voordat ander Burton films gezien heb. En het was al meteen een van mijn favoriete films. Een heerlijke absurde film. Nu Burton tot mijn favoriete regiseurs behoord, en een groot deel van zijn films (muv Planet ot Apes) in mijn persoonlijke film top 100 terug te vinden zijn, durf ik gerust toe te geven dat PW's Big adventure een van mijn favorieten is. Als ik vroeger de VHS tape aan mensen uit had geleend, waren ze niet allemaal altijd even enthousiast na het zien van deze film.

avatar van L2K

L2K

Is deze film ergens op DVD uit?

Kaffeefiltjer

Heb hem via de bib gevonden,

maar een matige film hoor.

Je moet voor Pee-Wee zijn voor dit fijn te vinden,

ik vond hem vaak irritant

2.5

avatar van maurice74

maurice74

Voor 5 euro te koop bij Ro-Disc, dat is dit debuut van Burton zeker waard.

avatar van leach

leach

sorry, punten naar beneden gehaald, deze film is zeker geen 2,5 sterren waard. Heb hem halverwege afgezet en ik kan veel verdragen.

Ik zie nu dat dit Tim Burton's debuutfilm is, spijtig, want ik vind zijn werk goed....buiten deze dan maar je moet ergens beginnen he

Deze film is zeker geen aanrader, ook niet om gewoon te lachen, hij is in mijn ogen irritant dom

avatar van Da Jando

Da Jando

De openingsscene is geweldig leuk! Doe mij ook maar zo'n buurman

avatar van Freud

Freud

Mocht hij niet van Burton geweest zijn, had ik hem, dat geef ik grif toe, waarschijnlijk rotvervelend gevonden. Maar bij hem zit mijn tolerantiegrens gewoon een beetje hoger, en dus kon het me allemaal nog wel charmeren.

Het is een debuutfilm waarbij het er duidelijk vooral om gedraaid heeft zo veel mogelijk onzin met zo weinig mogelijk middelen te kunnen uitbeelden, en hoewel het verhaal totaal idioot is, komt hier toch al Burtons enorme inventiviteit naar voren. Het ziet er allemaal behoorlijk goedkoop uit, maar iedere kinderlijke ziel zal genieten van Pee-wees interieur en zijn ontbijt-machine, van de belachelijke karikaturen die in de film rondlopen (een gevaarlijke motorbende blijkt na een idioot dansje ineens een gezellige vriendenkring ) en de toch wel behoorlijk spektaculaire achtervolgingsscene aan het einde.

Hoogtepunt vond ik zelf het slot, waar Pee-wee zijn avonturen verfilmd ziet met een Charlton Heston-achtige figuur in zijn rol. Tegen dan ben je zijn vreemde maniertjes ook al lang gewend, en komt er zelfs iets als vertedering bovendrijven bij de kijker. Als je het tenminste zo lang hebt kunnen volhouden toch .

Ik dacht overigens dat ik met deze film eindelijk kon zeggen dat ik al Burtons films gezien had, brengt hij toch niet net een nieuwe uit zeker .

avatar van veron35

veron35

Freud schreef:

Dat heb ik ook zo'n beetje bij Sleepy Hollow .

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Film van Burton die stamt uit een periode waar pretentie nog niet zo van hem uitstraalde. Pee Wee's Big Adventure is een love or hate it film. Ik kan begrijpen dat velen de humor niet inzien van Pee Wee maar hier kan ik er erg van genieten. Veel geslaagde grappen en erg droge humor op momenten. Kracht van de film is ook dat er een soort van macabere humor doorheen de film zit terwijl het er van buiten erg kinderlijk lijkt.

Was leuk dit weer eens gezien te hebben na lange tijd.

De scene met large marge blijft trouwens erg sterk .

Leuke film voor jong en oud en één van Burton's hoogtepunten.

avatar van Macmanus

Macmanus

Debuut!

Het mijn zijn eerste is het voor mij de laatste (tot nu toe) film die ik nog moest zien van Burton zijn oeuvre .

Je herkend de hand van Burton er wel aan, zo is het allemaal nogal cartoonesk en zo nu en dan redelijk maf. Maar het leek me verder toch nogal een kinderfilm. Zijn alle Burton films dat eigenlijk wel, maar dat zijn ze niet allemaal bedoeld. Dit is duidelijk gemaakt voor de kleintjes en dat is buiten de soms best geestige Pee-Wee en de leuke scene waar die een Godzilla film verstoort, redelijk duidelijk te merken.

Meer leuk in de zin van "nu heb ik alles van Burton eindelijk gezien"

Kleine 2.5*

• 2062 stemmen

De humor balanceerd soms echt op de rand van idiooterij, maar Paul Reubens creëert hier een Pee Wee met zoveel overgave en gevoel voor timing, dat ik niet anders kon dan een aantal keren ongelooflijk strijk gaan van het lachen

Dit is het debuut van Tim Burton, eigelijk iets dom om te zeggen, want zijn kenmerken in zijn toekomstig euvre is hier al volop aanwezig, de kleuren, de decors, het absurde

Briljant gewoon

De film wringt verhaalgewijs wel regelmatig eens (zo laat hij zijn knapzak in de auto liggen en even later loopt hij er weer doodleuk mee rond te sjezen), maar ach, ik heb gelachen en dat is het belangrijkste

Het valt ook op dat er grappen zijn die later worden overgenomen in andere films

ik denk aan een onozelaar op een fiets die wielertoeristen voorbijsteekt (Bean's Holliday) of een film in een film waarin het onozele personage gespeeld word door een ''coole gast" (austin Powers Goldmember)

Onderhond

Die Burton.

Eigenlijk is het wel zo'n typisch regisseur voor een leuke debuutfilm. Vol overgave en zonder remmen. Dat is zowat het enige wat deze film echt redt want die Pee-Wee heeft het toch echt in zich om oer irritant te zijn. De eerste 5 minuten is hij dat ook daadwerkelijk, daarna vindt zijn personage steeds meer een plaats binnen de film.

Leuk dat Burton hier voor een echt pure uitwerking van z'n universem gaat. De film mag vooral voor kindjes zijn, de stilering en creativiteit gaan ver over de grenzen van het modale wat de film toch nog erg leuke maakte.

Zitten een aantal leuke en geslaagde grappen in (large Marge), ook een héél aantal minder leuke dingen. Hoogtepunt vond ik Gojira set, geloof direct dat een man als Burton fan moet zijn van die reeks.

Constant op de irritatiegrens, maar Burton houdt het in balans. Visueel leuk uitgewerkt, maar uiteindelijk wel vooral een film voor een jonger publiek en echt geniaal wordt het nooit.

avatar van The One Ring

The One Ring

dutchtuga schreef:

Nou kan ik genoeg negatieve over Burton verzinnen, maar pretenties??? Dat zie ik toch nooit echt.

In zijn debuut al helemaal niet, natuurlijk, want het is vooral een soort kinderfilm. Ik kreeg er een dubbel gevoel bij. De absurde humor is soms leuk gevonden, maar heeft iets cartoon-achtigs over zich heen en ik denk dat het dan ook beter als tekenfilm gewerkt zou hebben. Als echte mensen zich gaan gedragen als cartoonpersonages wordt het toch al snel irritant en dat wordt het hier dan ook regelmatig. Pee-Wee is vooral een vervelend ventje en het is meer ondanks hem, dan dankzij hem dat de film soms nog werkt. Burton is bij vlagen best creatief geweest en dat levert toch wel wat kijkplezier op, maar Pee-Wee is overal zo nadrukkelijk aanwezig dat je er nooit omheen kunt kijken. En dat is jammer, want de film had duidelijk een hogere score in zich.

• 2062 stemmen

de film heet dan ook Pee-Wee's Big Adventure dus lijkt het wel logisch dat hij dan ook nadrukkelijk aanwezig is in de film...

En cartoonesk is toch wel een vaak gebruikte stijl van Burton...

Pee-Wee, Beetlejuice,Edward Scissorhands, Mars Attacks...

avatar van The One Ring

The One Ring

newG schreef:

Dat snap ik ook wel, maar hoe kon ik voor het kijken van de film weten dat Pee-Wee gruwelijk irritant zou zijn?

En cartoonesk is toch wel een vaak gebruikte stijl van Burton...

Pee-Wee, Beetlejuice,Edward Scissorhands, Mars Attacks...

Weet ik ook en het is niet mijn favoriete kant van Burton:

Pee-Wee (2,5*)

Edward Scissorhands (2*)

Mars Attacks (2*)

Beetlejuice is de enige die ik nog moet zien.

Ik ben ook geen Burtonfan verder, maar zo nu en dan levert hij toch iets verassends leuks af (Sweeney Todd, Nightmare Before Christmas, Ed Wood), waardoor ik toch altijd nieuwsgierig blijf.

• 2062 stemmen

Hoe kon je weten dat het een irritant ventje ging zijn?

tis ne vrij onozele poster met als subtitel:

The story of a rebel and his bike

Ik vond dat wel een kleine hint richting -> Het is een vervelend ventje

en ik dacht dat "I know that you are, but what am I" en "HAHA" quotes waren die iedereen kende

Maar niemand uit mijn vriendenkring kent die dus

En dan ben ik weer ne freak

Maar ik snap wel je motivaties voor je score!

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11900 berichten

Een van de meest irritante filmpersonages ooit in een verder best leuke film. Daar komt het eigenlijk wel op neer. Als die Pee-Wee een beetje had gedimd en iets subtieler (of gewoonweg minder irritant) deed met zijn maniertjes, ergerlijke wijze van praten en bewegen, had het een erg leuke film kunnen zijn. De film ziet er namelijk prima uit, leuke decors, lekker avontuurlijk (hoewel het zich nadrukkelijk richt op een jong publiek) en is af en toe best geestig. Maar dat is vooral als Pee-Wee niet praat, eigenlijk. 3 sterren dan maar. Jammer van het niet grappige personage.

avatar van ewalk

ewalk

Jammer dat Pee Wee na zijn handkar affaire plotseling verdwenen is. Vond de film wel aardig en knap onvoorspelbaar. Leuke decors en de maniertjes van PeeWee waren op het irritante af maar daardoor juist grappig.

avatar van krosnicky

krosnicky

Gaat dit over pee Wee Uit De Porky's Trilogy

krosnicky schreef:

Gaat dit over pee Wee Uit De Porky's Trilogy

Helemaal niet

avatar van PEN15

PEN15

Dit is de uiteindelijke speelfilm variant van de Pee-wee herman show. Een soort van act waarin een fictioneel karaktertje werd gespeeld, er een hoop stopmotion tussenfilmpjes werden gedraaid en Pee-Wee zijn eigen plaat met liedjes had.

Ik zie de film dan ook meer voor volwassenen. Het voelt meer aan alsof er zo belachelijk wordt gedaan dat ze pee-wee als een geestelijk gestoorde gaan behandelen. Kijk maar eens naar die Bikers, cowboys, zijn eigen vriendin(??) en die convict als ze hem total crap zien spelen in zijn eigen speelfim: "Whoa, that was fantasteeeec peeeweee!!" Duidelijk sarcasme..

Om een enkel moment moest ik nog wel lachen, toen pee-wee en die convict zich nog net konden vermommen, proest.

Ik vraag me trouwens af of iemand weet wie dat jongetje is in die shot met die nonnen. Ik zag hem ook in Back to the future part 1 met die padvindersmuts op in dat fragment met Lorrain's ouders. Weet iemand hoe hij heet?

avatar van ibendb

ibendb

Man, wat een leuk filmpje is dit, zeg!

Burton heeft in mijn ogen nog niks misdaan en dat blijft na deze film nog!

Een goeie 4****

avatar van Norma

Norma

Pee-wee Herman; zodra hij opstaat trekt hij zijn konijnensloffen aan, die hij vervolgens aan een namaakworteltje laat snuffelen…. Hij woont in een huis met een aquarium als raam en waar het hele jaar door de Kerstman met slee op het dak staat…

Een absurd maar wel geinig uitgangspunt voor een film met creatieve vondsten, helaas is meneer Herman in zijn manier van doen een bloedirritant ventje.

Die stem, dat idiote lachje.. zo jammer dat het hoofdpersonage een flink minpunt is in een verder niet onaardige film.

Qua stijl vond ik de film grotendeels nog niet typisch Burton, maar bij momenten is het al wel als dusdanig herkenbaar.

Er zitten wat memorabele scènes in, zoals wanneer Pee-wee een filmstudio onveilig maakt, een onderonsje met een serveerster heeft in een hele grote namaak-dino of een dansje doet op de bar van een rockers café. Het verhaal zelf is simpel en vrij kinderachtig maar voor mij als liefhebster van Burton’s werk leuk om nu toch eens gezien te hebben.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

De debuutfilm van Burton valt helemaal niet tegen! Sterker nog, ik vond het steeds meer een sympathiek filmpje aan het worden over een kerel genaamd Pee-Wee Herman die het meest weg heeft van een Buster Keaton of Mr. Bean. Lichtelijk irriterend, dat wel, maar hij doet geen vlieg kwaad! Op een goede dag is Pee-Wee zijn fiets kwijt en hij onderneemt een zoektocht naar zijn supertoffe vehikel. Allerlei vreemde avonturen en ontmoetingen maakt ie mee waarin op zijn eigen typische manier er door heen slaat. Dit alles in de welbekende Burton-stijl die er toen al erg goed uitzag.

avatar van Spetie

Spetie

Redelijke debuutfilm van Burton, waar de creativiteit goed uit de verf komt, maar de humor lang niet altijd.

Het sfeertje is aardig en de situaties waarin Pee-Wee beland, zijn soms erg clownesk te noemen. Pee-Wee is echter een behoorlijk irritant mannetje en dat zorgde er voor dat de humor lang niet altijd werkt. Vooral het eerste gedeelte is hij zeer nadrukkelijk aanwezig. De tweede helft staat wat meer in dienst van de locaties waar Pee-Wee doorkomt en dat werkt net wat beter. Op dat gebied zit er voldoende afwisseling in en daarnaast is het tempo lekker hoog.

Leuk om in ieder geval een keertje gezien te hebben, ook al is het niet geweldig.

scorsese

Goeie film waarin Pee Wee er alles aan doet om zijn gestolen fiets terug te vinden. Ondanks dat dit voornamelijk een film van Pee Wee is, is het tegelijkertijd in veel opzichten ook een Tim Burton film (wat uiteraard ook te danken is aan de typische muziek van Danny Elfman, hier tijdens hun eerste en niet bepaald laatste samenwerking). De originele aankleding geeft de film een frisse uitstraling. Leuke scenes, maar het typetje wat Paul Reubens neerzet is soms wat irritant. Een nipte 3.5 sterren.