De Zaak Menten (2016)

Nederland
Drama / Thriller
150 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Tim Oliehoek
met Guy Clemens, Aus Greidanus sr. en Noortje Herlaar

Journalist Hans Knoop raakt langzaamaan persoonlijk betrokken bij de jacht op de nog niet veroordeelde oorlogsmisdadiger Pieter Menten. Pieter Menten leeft al jaren in zijn enorme villa in het Gooi als hij besluit een deel van zijn kunst te laten veilen. Hij wordt naar aanleiding hiervan geïnterviewd. De Israëlische journalist Chaviv Kanaan stuit op het interview. Kanaan beschuldigt Menten van de executie van Joden, onder wie veel van zijn familieleden.

avatar van Basto
IJzersterk eerste deel. Verrassend goed en 98% feitelijk juist. (Aldus de echte Hans Knoop). Geweldig gespeeld, boeiend verhaal, mooi geschoten en mooi gemonteerd. Enge man, die Menten

Kijk enorm uit naar deel 2.

avatar van des1
Yep, mee eens. Goed gemaakt. Mooi tijdsbeeld ook. Alleen was af en toe iemand niet goed te verstaan. Voor Max' doelgroep zou ondertiteling makkelijk zijn. En sinds de uitstekende hoofdrol vertolking in de vorige serie die ik heb gezien van NL makelij, kreeg ik de indruk dat Ruud Lubbers (ook een rol van Clemens) zich aan de opsporing van Menten waagt. Het commentaar "toen zaten we middenin de Koude Oorlog" is evenwel een anachronisme. In 1976 zat het Westen er nog middenin. Ik kijk uit naar Deel 2.

avatar van Donkerwoud
Guy Clemens verdient ook een revanche na het debacle rond Lubbers, maar zo te zien zit dat wel goed.

avatar van de grunt
Heb er ook echt van genoten. Vond het sfeertje wat weg hebben van Schavuit van Oranje. Oliehoek begint een volwassen regisseur te worden. Jammer dat we weer een weekje moeten wachten op de volgende, beter kijk je ze achtereenvolgens

avatar van Donkerwoud
Zeer zeker de moeite waard. Vooral ook om hoe het inderdaad zo treffend de sfeer van de laten jaren zeventig weet neer te zetten met kleine touches als bakelieten telefoons en blikken automobielen. Het enige minpunt vind ik dat acteurs als Guy Clemens en Noortje Herlaar vaak dezelfde soort rollen vertolken. Maar dat wordt ook niet storend ofzo. Ik zie i.i.g. uit naar de vervolgafleveringen.

avatar van des1
Goed dat jaren '70 couleurtje weer. Wel wat erg oude stock footage van Cannes. Idem de VW bus bij het huis in Blaricum. De jonge Menten lijkt een beetje op de Duitser uit Inglorious Bastards. Je weet wel, die sniper annex filmheld. http://www.kinonews.ru/insimgs/2015/persimg/persimg4220.jpg Goed geëdit weer dit tweede deel. Ik kijk uit naar het laatste deel.

avatar van judgepaddy
En ze drinken Skol bier

Donkerwoud schreef:

Ik vond Clemens als Lubbers een vondst.... Daarentegen Huub Stapel als Lubbers een ergernis van jewelste. Die man speelt ofwel een zoveelste versie van zichzelf of een typetje. Niet mijn acteur zogezegd.

avatar van Donkerwoud
Jawel, Clemens was zeker een goede vondst. Maar ik vind hem in die productie en in Menten wel erg de familieman die politieke/maatschappelijke invloed heeft. Gewoon dezelfde rol in een ander jasje.

avatar van des1
Hè lekker, vanavond het laatste deel. Ik hoop dat ze Menten te pakken krijgen...

des1 schreef:
Ik hoop dat ze Menten te pakken krijgen...

zou 't

'Er gaat nog geen streep onder de zaak Menten' | AD.nl

(achtergrondartikel; let op: mogelijk spoilers voor wie het hele verhaal nog niet kent)

avatar van Donkerwoud
Ik ben de historische series rond bekende politici of het koningshuis al een tijdje beu, dus met enige tegenzin begon ik aan 'De Zaak Menten'. (2016) Dat bleek nergens voor nodig, want Omroep Max speelt het opnieuw voor elkaar om trendsettend te zijn met een meer dan behoorlijke 'period piece'. Echt nieuw terrein bestrijkt het wellicht niet, maar dat wordt goed gemaakt met een razend spannende opzet waarbij ik - ondanks dat ik de uitkomst al wist - op het puntje van mijn stoel zat om de mogelijke justitiële dwaling die steeds in de lucht hangt.

Vooral (oud) theatergezelschap 'De Appel' acteur Aus Greidanus sr is fantastisch als de verschrikkelijke Menten. Ook Carine Crutzen is goed op dreef als de zorgzame vrouw die Menten's pad blijft kiezen, ook al wordt hij verguisd en gehekeld door het Nederlandse volk. Guy Clemens en Noortje Herlaar zijn eveneens fijn als de 'goede spiegel' van het liefdevolle koppel waar doorheen de serie op gejaagd wordt. Een beetje zwart/wit en stereotiep is het allemaal wel, maar dat werkt bijzonder goed om de zaak Menten terug nieuw leven in te blazen voor een nieuwe generatie. Heerlijke televisie!

Een 9 op imdb .

Ik keek vanavond deze afsluiter en daarna een episode van het Britse The Crown.

Dat is kwalitatief gezien te vergelijken met voetbal. Het niveau Eredivisie tegenover de Premier League.

avatar van Donkerwoud
Beetje flauwe vergelijking ook: één van de duurste series van dit moment afzetten tegenover een relatief kleine productie.

avatar van de grunt
Is die laatste aflevering niet meer terug te halen?

avatar van Donkerwoud
Denk na de herhaling. Soms wachten ze daarmee.

avatar van Donkerwoud
Oh sorry, bij mij doet hij het gewoon nog (tot 18 december)

avatar van Jaepa
Een voor Nederlandse begrippen goede serie, wat een opluchting was na het debacle dat Het land van Lubbers mijns inziens was. De oude Menten van Aus Greidanus sr. droeg de serie. Van Clemens ben ik niet zo'n fan, maar echt storend was het niet. Ook die mede journalisten van Accent en die plaaggeest van de Telegraaf vond ik wat karikaturaal. Het tijdsbeeld was daarentegen erg goed gelukt, zowel de jaren '70 als de oorlogsjaren.

avatar van frolunda
Prima stukje Nederlandse televisie.Vooral het tijdsbeeld was erg goed getroffen en verder vielen de sterke acteerprestaties,van vooral Aus Greidanus sr. op,al deed de rest er niet veel voor onder (de hoofdredacteur van de Telegraaf maakte ook indruk).Het verhaal laat verder niets zien wat we nog niet wisten maar het was allemaal uitstekend uitgewerkt.
Ook een positieve vermelding voor regisseur Tim Oliehoek die misschien wel zijn beste prestatie tot nu toe aflevert en de mooie montage die het kijkgenot alleen maar groter maakt.
Een dikverdiende vier sterren en hopelijk meer van dit soort hoogstaande televisiedrama.

avatar van Decec
Spannend tv mini series

avatar van Gerlof1378
Erg mooi en indrukwekkend gemaakte mini-serie, met een goed spelende cast vooral Aus Greidanus sr. als Pieter Menten is echt goed gecast als hem. Het hele verhaal word mooi verteld in 3 delen die geen moment vervelen en die je bij de strot pakt. Als je nagaat dat Pieter Menten de grootste Nederlandse oorlogsmisdadiger was en er zo makkelijk in feite van af is gekomen tijdens zijn berechting en dat mede dankzij een vallende regering met Van Agt in het bijzonder. Maar afijn ik vond deze mini-serie erg goed en raad hem dan ook aan een ieder aan.

avatar van Dogie_Hogan
de grunt schreef:
Is die laatste aflevering niet meer terug te halen?

Gisteren op NPO1 start van de herhaling.
Opvallend hoeveel er binnensmonds gesproken wordt.

avatar van Lakte
Zeer goede en realistische serie! In 1 leer uitgekeken, zit erg sterk in elkaar en de jaren 70 en jaren 40 zijn goed in beeld gebracht. Je voel de narigheid van Menten het scherm uitspatten, dat heeft Aus Greidanus erg goed gedaan! Hel serieuze acteur.

In deel 3 is de rechtzaak soms ook echt spannend, is best wel knap om een rechtzaak spannend en overtuigend in beeld te brengen.

Beste van Tim Oliehoek tot nu toe gemaakt heeft.

De complete serie staat op Dailymotion.