La Commare Secca (1962)

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met Francesco Ruiu, Giancarlo de Rosa en Vincenzo Ciccora

Op een dag wordt in een park in Rome het lijk van een vermoorde prostituee gevonden. De moord heeft 's avonds laat plaatsgevonden en de politie verhoort alle mogelijke verdachten die rond dat tijdstip in het park aanwezig waren. Iedereen heeft een verklaring waarom hij in het park was, maar al gauw blijkt dat alle getuigen wel iets te verbergen hebben en niemand de gehele waarheid vertelt.

avatar van stephan73
Wilde de Criterion DVD hiervan kopen, blijkt hij gewoon in Nederland te zijn uitgebracht door A-Film.. Binnenkort eens kijken..

avatar van Freud
Heel aardig debuut dat vooral opvalt door de onconventionele manier waarop het verhaal verteld (scenario werd geschreven met de hulp van Pasolini) en in beeld gebracht wordt. Vooral het eerste stuk van de film is heel interessant gefilmd, met een camera die door het landschap dwaalt en haast per toeval het pad van de personages kruist.
Doordat Bertolucci meer in de achtergrond van de personages is geïnteresseerd dan in de eigenlijke verwikkelingen is de film soms wat langdradig en vaak nogal verwarrend, maar wel erg sfeervol. Beloftevol, maar nog lang niet perfect. 3.5*

Zozo, hij was hier pas 22 jaar oud.

stephan73 schreef:

Is ie ok?

avatar van stephan73
Met La Commare Secca maakte Bernardo Bertolucci een debuut dat, mede dankzij het script van Pier Paulo Pasolini, als schokerend kan worden gezien. Een groep mannen, die allemaal ten tijde van een moord op een prostituee in een park waren, wordt door de politie ondervraagt. Allemaal weten ze van niets en hebben ze niets verkeerds gedaaan. Hun getuigenissen worden ondersteunt door flashbacks, zodat jij als kijker mee kan denken wie nu de moordenaar is. Lijkt enigzins op het Britse The Boys, ook uit 1962, van Sidney J. Furie, maar is zeker niet zo sterk. Goed debuut, maar had wel iets uitdagender gekunt.

avatar van Quentin
Wouter schreef:

Is ie ok?

Prima, maar dat zijn eigenlijk de dvd's van A-film altijd wel.

Meestal. Sommige zijn echter full screen.

avatar van stephan73
Deze is echter anamorphic widescreen (wie weet, misschien hebben ze de rechten gekocht van Criterion?)

avatar van Ramon K
Ik meen dat de nl dvd veel eerder uit is uitgekomen dan de Criterion zelfs.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De A-film-DVD is inmiddels vervallen.

Criterion heeft alleen rechten voor Noord-Amerika en kan dus geen rechten verkopen aan een Europees bedrijf. Ze delen het eigen restauratiewerk en de eigen gemaakte extra's ook vrijwel nooit, op een enkele uitzondering na (If..., My Own Private Idaho).

(verwijderd)
Door de ogen van Pasolini. Op elke hoek van de straat zien we onrecht. De wereld is nog geen steek veranderd. Iedereen heeft wel 'iets' te verbergen. Geen meesterwerk, maar wel een mooi tijdsbeeld.

(verwijderd)
Na een nachtje slaapje vielen een paar puzzelstukjes op zijn plaats. De structuur van de film geeft antwoord op de vraag: Hoeveel doden heeft de moordenaar op zijn geweten?
Bij nader inzien verhoog ik mijn stem tot 4 ****.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Geen evenwichtige film, maar wel erg interessant. Niet spannend en ook niet iets waar ik echt mee kon meeleven.Het scenario over straatleven, prostituees en dieven van Pasolini is vooral qua vertelvorm interessant. De piepjonge Bertolucci heeft er ook duidelijk een stijloefening van gemaakt. Sterk camerawerk en bij elk verhaaldeel een eigen sfeer. Zeer interessante, niet helemaal geslaagde film, maar het talent van Bertolucci is al heel, heel duidelijk te zien.

Inderdaad, starbright boy, heerlijke stijloefening van een piepjonge regisseur, in de lijn van het neorealisme en de Italiaanse meesters (Pasolini, Antonioni...), dus van de nog niet "veramerikaanste" Bertolucci...