Les Cent et Une Nuits de Simon Cinéma (1995)

Alternatieve titel: Les Cent et une Nuits

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Documentaire

geregisseerd door Agnès Varda
met Michel Piccoli, Marcello Mastroianni en Henri Garcin

Meneer Cinema, 100 jaar oud, leeft alleen in een grote villa. Zijn geheugen begint hem in de steek te laten, dus huurt hij een jonge vrouw in die hem verhalen vertelt over de films die er ooit gemaakt zijn. Ook komt er een hele stoet filmsterren opdraven die hem het plezier in het leven weer teruggeven - maar onder hen zijn ook enkele jonge studenten die alleen op zijn geld uit zijn voor het realiseren van hun filmprojecten.

aimane
kromme film

Ok, duidelijk. Trouwens: maar 3 stemmen voor een film van Varda met Piccoli, Mastroianni, Deneuve, Depardieu, De Niro, Ardant, Aimee, Belmondo, Delon enz. enz.? Bovendien dacht ik dat nerdy " herken de film " spelletjes hier wel populair waren, maar misschien is het probleem dat de citaten en fragmenten waar de film grotendeels uit bestaat te bekend zijn voor zichzelf respecterende connaisseurs. Ik heb me er iig wel aardig mee vermaakt.
De genre aanduiding docu slaat tamelijk nergens op, gewoon een soort Fellineske fantasy met wat flauwe humor die de piepjonge kijkertjes wegwijst maakt in de filmgeschiedenis adhv de klassieken en supersterren. Te laagdrempelig? Whatever.
Wel tamelijk vervelend was het flauwe en tamelijk onbegrijpelike verhaaltje dat hieraan toe werd gevoegd over een stel studenten dat de macht in Cinemanië wil overnemen oid.
Ook de muziek is van gekende klassieken afkomstig.