Der Amerikanische Soldat (1970)

Alternatieve titel: The American Soldier

West-Duitsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Rainer Werner Fassbinder
met Karl Scheydt, Elga Sorbas en Margarethe von Trotta

De Duitser Ricky komt net terug uit de Vietnam oorlog waar hij aan de kant van de Amerikanen meegevochten heeft. Hij wordt ingehuurd door een maffiabaas in Munchen als huurmoordenaar. Daarnaast gaat hij ook werken voor enkele duistere politiemensen om een hele reeks criminelen te vermoorden. Hij trekt weer op met zijn jeugdvriend en probeert zich te verzoenen met zijn moeder en broer die van hem vervreemd zijn. "On the job" is hij echter een keiharde ijskoude killer. Het wordt gecompliceerd als hij verliefd wordt op een call girl, niet wetende dat zij eigenlijk het liefje van zijn baas is die een oogje op hem moet houden.

avatar van boerenpummel
Erg goede Fassbinder film, die zelf tevens een leuk bijrolletje speelt. Een aanrader voor de liefhebber, maar geen film voor iedereen.

avatar van Querelle
Goeie dadaistische film noir met een paar memorabele scenes.
Nu weet ik hoe de Duitse regisseur Rosa von Praunheim aan zijn naam komt.

avatar van Bullit
Querelle schreef:
Goeie dadaistische film noir met een paar memorabele scenes.
Nu weet ik hoe de Duitse regisseur Rosa von Praunheim aan zijn naam komt.

En nu in het Nederlands!!!

avatar van 93.9
Dadaistisch, film noir? Hoe moet je dat vertalen? Memorabel= gedenkwaardig. ok?
Film zie ik als een voorbode voor al die prachtfilms die Fassbinder ons nog zou gaan geven.

avatar van Querelle
Dadaïsme = Kunststroming in het begin van de 20e eeuw die verwant is aan het nihilisme: het opzettelijk irrationeel zijn en afwijzen van de algemeen geaccepteerde standaarden in de kunst.
Ze dreven de spot met alle traditionele opvattingen van goede smaak in kunst en literatuur en bracht kunst terug tot een primitieve/kinderlijke/nihilistische vorm. Dada ontkende dat kunst waarde had en ontkende uiteindelijk zichzelf. Beroemdste voorbeeld: De Ready Made toilet pot van Marcel Duchamp.

Film noirs zijn meestal zwart-wit films met overheersende stemmingen van melancholie, vervreemding, somberheid, teleurstelling, ontgoocheling, pessimisme, ambiguïteit, morele corruptie, schuld en paranoia. Typische, vaak optredende personages zijn de cynische, eenzame held (antiheld) en de femme fatale, waartussen zich allerlei intriges afspelen tegen de achtergrond van een louche grote stad.

Oh en Rosa von Praunheim is een man.
Dus het enige foute nederlands was het vergeten van de dubbele punt op de i.