Smilin' Through (1932)

geregisseerd door Sidney Franklin
met Norma Shearer, Leslie Howard en Fredric March

Hij houdt zich staande door het graf van zijn vrouw regelmatig te bezoeken. Hij krijgt nu het bericht dat zijn schoonzus overleden is, waardoor zijn nichtje van 5 jaar wellicht naar een weeshuis moet. Hij neemt de kleuter in huis, die elk jaar meer op zijn overleden vrouw begint te lijken.

avatar van Dutchfan
Het dramatische verhaal zou eenvoudig in een suikerzoet filmdrama kunnen eindigen, dit doet het echter niet.

Alles is zo goed aan deze film (geweldige regie, schitterende art-direction, fantastisch camera-werk en werkelijk fantastische spelers) dat deze film verdiend genomineerd werd voor een Oscar als "beste film"van het jaar.

Een verbitterde man wil tijdens een huwelijk de bruidegom doodschieten , omdat hij verliefd is op de bruid.
Hij raakt echter de bruid, die overlijdt, de man vlucht.

De verdrietige bruidegom leeft als een kluizenaar todat het weesmeisje Kathleen hem weer nieuw levensgeluk schenkt.
En juist dit weesmeisje wordt (als ze volwassen vrouw is) verliefd op de zoon van de moordenaar!

Het klinkt allemaal vrij klef, maar dat is de film niet.

Het is een schitterende film!