ad

Geregisseerd door: Max Ophüls

Met onder meer: Charles Boyer, Danielle Darrieux en Vittorio De Sica

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Madame De...

"It was her vanity that destroyed her."

In Parijs, eind 19e eeuw, verkoopt de vrouw van een rijke generaal, barones Louise, de oorbellen die ze van haar man op haar huwelijksdag had gekregen om haar gokschulden te betalen. Haar man mag hier niets van weten dus doet ze alsof ze de oorbellen heeft verloren. Wanneer haar man erachter komt is dit het begin van allerlei intriges.

imageimageimageimage

Henri de Maleville

El agente de aduanas

avatar van ghostman

ghostman

Prachtige film, Prachtige muziek, Prachtige rol van Vittorio De Sica... . Erg jammer, dat niemand hier Madame De heeft gezien

Ik vind deze film beter dan Letter from an Unknown Woman, ook van Max Ophüls

avatar van ghostman

ghostman

Ik zie het nu pas dat Madame De… erg veel gelijknissen vertoont met Trouble in Paradise.

Thema’s zijn weliswaar anders (+ deze is Drama en die andere is Komedie), maar beide films gaan over bedrog, diefstal (in het theater), inclusief relatie perikelen.

***** / *****

avatar van Toon1

Toon1

De titel van deze Franse film in de Angelsaksische wereld luidt The Earrings of Madame de.... Een titel die meer verwijst naar het plot. En net dat plot is het enige minpuntje van deze film, want de rest is subliem. Ik heb nu voor het eerst kunnen kennismaken met de typische dynamieke camerabewegingen van regisseur Max Ophüls; de camera danst ons als het ware doorheen de film. Dit zorgt er zeker voor dat we geen zwaar melodrama krijgen. Het beïnvloede naar het schijnt ook sterk Stanley Kubrick. De choreografie (die kostuums!) is eveneens van een hoog niveau. Jammer wel dat de film, samen met een mager verhaal, emotionele binding mist. Dat maakt dat Madame de... toch niet hét meesterwerk is dat velen er van maken; het zit net daar onder. Maar de (briljant geschoten) dansscène van Vittorio de Sica en Danielle Darrieux zal ik niet meer vergeten!

Olaf K.

Charmante, redelijk vlot vertelde tragi-komedie over welgestelde vrouw die de oorbellen verkoopt om uit financiële nood te geraken. De oorbellen leggen ongeveer dezelfde weg af als de buitenechtelijke escapades van het echtpaar. Doet wat denken aan La règle du Jeu in de openheid van de promiscuiteiten, maar is nergens zwart. Vooral charmant dus. Typisch zo'n film in het rijtje His girl Friday, Bringing up baby etc: Je valt je er geen buil aan maar kom op, niet teveel schreeuwerige eerbied voor dit soort oudjes.

avatar van Paalhaas

Paalhaas

• 2080 stemmen

Olaf K. schreef:

Typisch zo'n film in het rijtje His girl Friday, Bringing up baby etc:

Wat heeft dit in hemelsnaam met screwball comedies te maken?

Olaf K.

Het is ook een comedy...

avatar van Paalhaas

Paalhaas

• 2080 stemmen

Dit is een drama, hoor. Hier is weinig komisch aan. Weet je zeker dat je de goeie film wel voor ogen hebt?

Olaf K.

Ik vind het geen drama, spijt me. Lichtvoetig gehannes met oorbellen. Weliswaar een donkere ondertoon, maar daarmee is het geen comedy-af.

avatar van stephan73

stephan73

Vannacht wordt deze film uitgezonden op de ARD (om 0:35), voor degen die geen probleem met nasynchronisatie hebben!

avatar van stephan73

stephan73

Mooie film, met enkele prachtige scenes. Toch was het allemaal een beetje traag.

Ondanks mijn "hekel" aan kostuumdrama's toch van genoten!

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Weelderig is het woord. Alles tot in de puntjes verzorgd, ziet er schitterend uit en zwierig, met glamour zodat het nauwelijks opvalt dat het nergens over gaat. Darrieux is duidelijk in haar sas in deze zeepbel die heerlijk wegkijkt, maar nergens diep snijdt.

Grandioos visueel spektakel weer van Ophuls,met natuurlijk de vliedende camera,grandioze decors,duizelingwekkende bals,goede acteurs,aanstekelijke walsjes van Oscar Strauss.

En toch laat het je koud.Waarom?Omdat het verhaal speelt in een verdwenen universum vol vervelende lieden die hun leven vullen met zinloos gekwaak,bals,duels,vreemdgaan en paraderen in uniform.Who gives a flying f*ck?Ik niet,en de meeste mensen anno 2010 niet.Bovendien is Ophuls niet bepaald een regisseur die uitblinkt op het gebied van karakteruitwerking of het boeiend uiteenzetten van een intrige,wat in een realistisch opgezet drama wel degelijk van belang is,

Overigens:wie Madame de.. doodleuk vergelijkt met BUB of HGF,heeft deze films dus duidelijk niet gezien en schreeuwt maar wat.Studentje dat de teksten niet heeft gelezen maar wel de grootste bek tijdens college,denk ik dan.

avatar van Ramon K

Ramon K

Lol! Over 't boeiend uiteenzetten van een intrige gesproken; heb je Letter from an Unknown Woman al gezien? Want dat vind ik dus wel echt een meesterlijke film van Ophuls.

avatar van rokkenjager

rokkenjager

pippo il buffone schreef:

Bovendien is Ophuls niet bepaald een regisseur die uitblinkt op het gebied van karakteruitwerking of het boeiend uiteenzetten van een intrige.

Ik heb enkel Letter from an Unknown Woman van Ophüls gezien, maar vind dat hij daar wel degelijk op die twee aspecten uitblinkt.

want...?

Nee wacht, ik weet het al. Er komt een dooddoenerige opmerking in de trant van "Je kunt A niet met B vergelijken, want A en B zijn heel verschillend". Je kunt A nooit met B vergelijken, want anders was A wel A, denk ik dan. Pfff.

avatar van The One Ring

The One Ring

Wat is het toch met die mensen uit de rijke klasse van de 19e eeuw? Als ik de films mag geloven hadden ze maar één ding aan hun hoofd: liefdesrelaties beginnen die hun eer kunnen bederven, terwijl ze hun status en weelde gebruiken als masker voor hun gevoelens. Ik heb intussen het gevoel dat dit het enige plot is dat in films als deze gebruikt wordt (of in ieder geval negen op de tien films) en eerlijk is eerlijk, ik heb er zelden veel aan gevonden, maar ik merk dat ik het nu wel gewoon gehad heb. Het milieu spreekt me simpelweg niet aan en die facades om de emoties te verbergen zijn in iedere film hetzelfde, net als de vrouwen die altijd weer zenuwinzinkingen krijgen (en er meestal, zoals hier, aan sterven; niet dat ik de indruk heb dat dit in het werkelijke leven vaak gebeurt, laat staan op manieren zoals in deze film afgebeeld wordt).

Misschien is het een beperking van mezelf dat ik me er niet in mee kan gaan. Het zij zo, maar nadat na de charmante openingsscènes met de oorbellen de liefdesrelatie met Donati geïntroduceerd werd verloor ik mijn interesse. Ik had veel van deze film verwacht, dus ik probeerde te zien wat er boeiend aan was om dit verhaal weer opnieuw verteld te zien worden, maar het mocht niet baten, puur omdat ik niet kon meeleven met de personages. Verder zag ik wel waarom de film zo goed bevonden wordt. Filmisch is het schitterend, met dank aan Ophüls die zijn camera niet stil kan houden en die het liefst door de kamers laat zwieren. De belichting is ook geweldig. Een prachtige film om naar te kijken en ook te luisteren. Verder zie ik ook wel de extra lagen die Ophüls soms geeft aan het verhaal, dankzij zijn oog voor detail. Het is het uiterlijk dat complete verveling voorkwam, evenals het uitstekende spel van de drie hoofdpersonen (de mannen hier meer dan de vrouw, wat in dergelijke films nogal eens andersom is). Maar tot nu toe vind ik alleen The Age of Innocence een echt boeiende variant op dit verhaal.

avatar van Spetie

Spetie

Best een goede film, deze kennismaking met Max Ophüls beviel best.

De film is erg mooi gefilmd en vooral het dynamische van de camera valt vaak op. Ik kon me goed inleven in het verhaal en ondanks dat het een kostuumdrama is, waar ik meestal niet zo van houd was het bij vlagen toch behoorlijk boeiend.

De film is redelijk traag, maar ook dat is geen bezwaar. De dialogen en acteerwerk zijn goed, alleen irriteerde ik me af en toe aan onze hoofdrolspeelster, maar dat kwam meer door het personage dat ze speelt.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Na het heel behoorlijke Letter from an Unknown Woman het andere hoogaangeschreven werk van Ophüls gezien. Dit kostuumdrama vond ik echter een behoorlijke tegenvaller. Mevrouw heeft veel schulden en verkoopt haar oorbellen, die ze als cadeau had gekregen van haar man. Met dat soort acties ontketen je ook een groot drama! Ondertussen keren die oorbellen weer terug naar mevrouw en tsja, dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker op natuurlijk. Ik vond het maar suffig en ik denk dat ik deze film geslaagder had gevonden, wanneer er meer een klucht van gemaakt werd.

BBarbie

De avonturen van een paar kostbare oorbellen vormen de rode draad in een buitenechtelijke driehoeksverhouding.

Een romantische, soms een beetje dramatische film, maar... drama met een knipoog. Solide acteerwerk, zeker van Vittorio de Sica.

De schitterende jurken van de charmante Danielle Darrieux zijn het bewijs dat wespentailles wel degelijk bestaan. Darrieux is trouwens bij mijn weten de actrice met de langste filmcarrière. Tussen 1931 en (vooralsnog ?) 2010 stond zij 79 jaar voor de camera's !

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Filmisch schitterend, van het niveau van Visconti. Schitterende cast, regie, settings, decors, cameravoering... Plot misschien een beetje mager, maar dat wordt goedgemaakt door stijl en toon.

Hoop getralala in de bourgeoise wereld.

Mooi vakkundig gemaakt maar ik word hier niet meteen heel warm van.

avatar van Movsin

Movsin

Uitstekend, rustig camerawerk, met veel oog voor het detail in deze wit-zwart-film die als een soort vaudeville overkomt, ook wel dramatiek inhoudt maar toch in feite spot met de stupideit van de rijken.

Danielle Darrieux is adorable zoals meestal, haar twee mannelijke tegenspelers zijn klassebakken. De Sica heeft zo'n ernstige Charles Chaplin-allure.

avatar van Silvio Dante

Silvio Dante

• 1975 stemmen

Tja... Kan me moeilijk ontdoen van het idee dat ik 100 minuten heb zitten kijken naar de grillen van een verwend nest met misselijkmakende aanleg voor hysterie, zelfmedelijden en theatraliteit. Haar laatste scene is hier misschien wel het mooiste toonbeeld van; let er maar op hoe ze nog gauw teruggaat naar de koets voor haar schaaltje om te doen alvorens ze haar neergeschoten minnaar tegemoet snelt om dan een hartaandoening na te bootsen en haar nanny (dewelke wellicht dubbel zo oud is en mogelijks wel hartlijder is) de berg op te sturen... Zum Qotsen allemaal. Film over romantiek en in het begin van de 20e eeuw komt al gauw over als film over vrouw met persoonlijkheidsstoornis in het begin van de onze. Gelukkig konden het cynisme van de generaal en de majestueuze decors nog iets recht trekken. 2.5*

avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

Een quasi inhoudsloos melodrama waarin de vrouw van een generaal verstikt in de vacuüm getrokken leefwereld van de bovenklasse. Het hoofdpersonage is niet het typische onschuldige lammetje dat doorlopend wordt geteisterd, maar er is wel sprake van een disfunctioneel huwelijk, een hopeloze 'fling', sociale druk, een gevoel van gevangenschap, enzovoort. Ook aanwezig is de kenmerkende oppervlakkigheid en het gebrek aan karakterontwikkeling dat men probeert te verbergen achter set design en kostumering. Ik heb gelijkaardige producties gezien waarbij ik een bijna perverse belangstelling kon ontwikkelen, maar in dit geval was enige vorm van enthousiasme van mijn kant volledig afwezig. Dit is huilen met de pet op. Het verhaal is graatmager en sleept zich aan een tergend langzaam tempo richting eindmeet. Zowel de driehoeksrelatie als de oorbellen creëren wat onderliggende spanning, maar zakken uiteindelijk als een mislukte soufflé in elkaar. De personages laten me Siberisch koud. 'Madam' zelf is een ergerlijke trut die ik liever onder de trein zag belanden. Wat De Sica hier te zoeken heeft zal me eveneens een raadsel wezen. Zijn blinde obsessie is zoals verwacht niet te doorgronden. Dit genre heeft baat bij (te) dik aangezet acteerwerk, charismatische acteurs en een spanningsopbouw die leidt tot sensationele conflicten. Madame de... is duf, gedateerd en een verspilling van mijn tijd. Het bij wijlen elegante camerawerk verandert hier helaas weinig aan.