The Falling (2014)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Carol Morley
met Maxine Peake, Maisie Williams en Florence Pugh

Het Verenigd Koninkrijk, 1969. De charismatische Abbie en de intense, onrustige Lydia zitten op een strenge school voor meisjes. Ze zijn elkaars beste vriendinnen. Nadat een tragedie zich heeft afgespeeld op school breekt er een mysterieuze epidemie uit. Een waarbij de leerlingen beginnen flauw te vallen.

avatar van Dopke
Ergens zit er wel een goede film verscholen, maar dit was ‘m niet helemaal. De film kwam over als een stuurloze boekverfilming waarbij niet de juiste prioriteiten zijn gesteld. Opmerkelijk dan ook dat het een origineel script is van de regisseuse zelf. Het mysterie van de flauwvallende meisjes is intrigerend maar wordt niet sterk uitgewerkt. Het incestueuze aspect kon ik niet plaatsen in het groter geheel en de shockfactor werd enigszins gebagatelliseerd doordat snel erna bleek dat ze een andere, mysterieuze vader zou hebben… ofzo. Maar ook dat er zo makkelijk gedaan werd over de plotselinge dood van het blonde meisje was een beetje vreemd en waarom stierf zij wel en anderen niet?. De focus verschoof ook vaak naar andere meisjes in plaats van de aandacht op Williams te houden, waardoor je ook niet het gevoel krijgt dat dit een psychologisch portret is van een jong meisje met ontluikende seksualiteit, gevormd door een dramatische gebeurtenis (dood van vriendin) die haar tekent en waarop ze haar eigen realiteit creëert… ofzo. Ik vond Williams overigens ook niet erg sterk, maar dat terzijde. Er zaten mooie beelden in, maar het rammelt gewoon allemaal en je blijft met een onbevredigend gevoel achter. Het was voor de film denk ik beter geweest om meer de arty kant op te gaan zoals Picnic at Hanging Rock of Innocence (2004). Wellicht is dit gewoon een film die als boek beter had gewerkt.

avatar van wendyvortex
Nou, nou wat wordt er weer zuinig gedaan met de waardering. Ik vind dit een bovengemiddeld sterke film, misschien meer drama dan mysterie, dat mysterieuze komt meer door de vele herfst-tinten in de film, wat het een beetje aparte sfeer geeft.
Vrouwelijke regisseuse en bij een klas vol meisjes denken we dan inderdaad nogal snel aan Picnic at Hanging Rock al gaat het hier om plotselinge flauwtes, is het een ander tijdperk en een ander land.
Misschien meer op sfeer dan op verhaal, maar dat mag gewoon bij film.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vond het ook een prima film en de waardering hier bizar laag.

Vooral een donker, bizar coming-of-age sprookje over vrouwelijke seksualiteit. Met duidelijke hints naar het onderdrukken ervan en vooral ook de Engelse gereserveerde manier van uiten. Vaak broeierig, maar bij vlagen ook erg grappig.

Bij vlagen mooi geschoten door Agnes Godard, die hier evenwel zeker niet het niveau haalt dat ze soms bij Claire Denis heeft. Erg goede soundtrack ook van Tracy Thorn (die ik nog kende van Everything but the Girl en Massive Attacks Protection). Ze debuteert hier als schrijfster van een soundtrack, dat moet ze echt vaker gaan doen.

De film is zeker van perfect, op het einde schiet de film behoorlijk uit de bocht en gooit het mysterie overboord in overdramatisch einde en al eerder zijn er een paar zijsprongetjes die niet helemaal werken. Maar als geheel was dit fris, heel Brits en heel vermakelijk.

avatar van arno74
Twee sterretjes van mijn kant. De belangrijkste reden daarvan is de volstrekt oninteressante manier waarop de film het verhaal vertelt, vooral de eerste drie kwartier vond ik wat dat betreft een ramp. Als je daaraan toevoegt dat het acteerwerk niet echt overtuigend is en je kunt zien dat de meisjes acteren dat ze flauwvallen, iets wat op een gegeven moment zonder aanleiding om de haverklap lijkt te gebeuren, wordt het heel moeilijk om de film te blijven kijken. Na die drie kwartier heb ik het dan ook afgezet. Daarna wel afgekeken, het laatste uur is iets interessanter, maar dat tilt mijn waardering niet hoger vanwege de genoemde defecten. Wellicht een stuk genietbaarder als de film je weet te grijpen, maar met de vertelwijze, het camerawerk (de niet overtuigende manier waarop al dat flauwvallen in beeld wordt gebracht) en het acteerwerk lukte dat bij mij helaas niet. Of wellicht dat het beter was bevallen als ik het eerste half uur had overgeslagen, ik heb niet het gevoel dat ik dan iets gemist zou hebben.

Nogal wisselende reacties hier, en eerlijk gezegd weet ik ook niet helemaal wat ik er mee aan moet. Ik vind dat Dopke de manco's van de film goed samenvat. Maar zo negatief als arno74 ben ik nou ook weer niet. Al vond ik ook dat de meisjes op een nogal vreemde manier flauwvielen. 't Leek wel schooltoneel (van een meisjesschool...)

Maar in ernst, Carol Morley die het verhaal schreef en de film regisseerde speelt vooral een spel met de kijker, en zit voortdurend op de grens tussen geloofwaardig en bizar. Ik laat me graag op sleeptouw nemen, maar ik vond het eerste half uur toch wel erg zweverig. Daarna wordt het iets concreter, maar ik slaagde er niet in om de beweegredenen van alle personages te doorgronden. Dat de gebeurtenissen allemaal zijn terug te voeren op de onderdrukte seksualiteit van de meisjes, dat wil er bij mij niet in. Maar ik had me toch al verzoend met de wetenschap dat Carol Morley niet van plan was antwoorden te geven op de vragen die ze oproept. Dat mag natuurlijk.

We moeten wel even letten op de mooie kleine rol van Greta Scacchi als de strenge lerares met een weggestopt verleden. Ik telde overigens maar twee leerkrachten op die school. Dat kan natuurlijk niet met een zaal vol meisjes. De hier bewierookte score zal best kwaliteit hebben, maar ik vond hem opdringerig en onnodig luidruchtig.

Ik moest halverwege denken aan 'Cracks' (2009) met Eva Green en Maria Valverde. Ook een Engelse film over een meisjesschool en de zieleroerselen van jonge meisjes. Maar een heel wat betere film.