The Corruptor (1999)

Actie / Misdaad

geregisseerd door James Foley
met Yun-Fat Chow, Mark Wahlberg en Ric Young

Een agent gaat undercover in een gevaarlijke misdaadscene om ontvoerings- en drugshandel-zaken te onderzoeken. Hij krijgt hulp van een agent uit Hong Kong. Samen proberen ze de criminele bende "The Fukanese Dragons" aan te pakken.

avatar van Brabants
Leuk bedacht verhaal over een Chinese immigrant die in de VS de vrede te bewaren in Chinatown. Zijn toch typische ingrediënten om een knallende actiefilm neer te zetten. Qua actiescènes is dit vrij aardig gelukt. Helaas pakt het verhaal regelmatig te wervelend uit, en is het acteerwerk niet heel bijster goed. Hierbij gaat de aandacht uit naar Yun-Fat Chow, en valt Markie Mark zijn aandeel te verwaarlozen. Typisch zo´n film die niet erg is om te zien, maar waar je niets aan mist als je hem laat schieten.

avatar van Gang_Star
Redelijk. Op zich een interessant onderwerp wat zich in Chinatown afspeelt. Met een goede rol (eigenlijk wel een typische rol) van Chow-Yun Fat, maar een mindere rol van Mark Wahlberg. Heeft een aantal vermakelijke actiescènes, maar duurt qua speelduur eigenlijk iets te lang, waardoor de film wat inkakt. Het is helaas niet het spektakel waarop ik gehoopt had, en heeft meer weg van een ietwat standaard film met een beter verhaal. Jammer, viel toch ietwat tegen.

avatar van Basto
Blijft prima film. Maar niet zo goed als Year of the Dragon.

avatar van Lebarron
Forget it Jake it's Chinatown! Een legendarische zin die ook de kern van deze film vormt. Nick Chen(Chow Yun-Fat) is een keiharde cop in Chinatown, New York City. Een wijk met een eigen cultuur maar ook eigen sociale codes en zeden. Nick kent de mores van deze wijk uitstekend en weet hier goed tussendoor te laveren. Hij kent zijn pappenheimers en weet wie hij te vriend moet houden. Een van die personen die hij te vriend moet houden is Triadonderbaas Henry Lee(Ric Young). Lee geeft hem regelmatig wat kleine vissen om te arresteren in ruil daarvoor kijkt Nick de andere kant op bij de grote vissen. Het word allemaal lastiger als er een oorlog uitbreekt tussen de Triade en een harde straatbende The Fukinese Dragons en Nick een nieuwe partner krijgt de blanke Danny Wallace(Mark Wahlberg). The Corruptor heeft een prima verhaal voor een spannend politiedrama maar helaas valt regisseur Foley te veel terug op onrealistische shoot-outs. Het lijkt nu eerder een ouderwetse western dan op een modern copdrama en dat leidt af van het verhaal. Waarschijnlijk dacht hij: Ik heb Chow Yun-Fat in de hoofdrol dus laat ik hem vooral zijn ding doen. Helaas werkt dat niet in Amerikaanse films. De focus op de actie zorgt dat de nadruk in de film erg veel op Chow Yun-Fat en Mark Wahlberg ligt waardoor andere personages niet of nauwelijks uit de verf komen. De focus op het duo legt ook pijnlijk bloot dat de twee totaal geen chemie hebben. Het totale gebrek aan chemie tussen Chow Yun-Fat en Mark Wahlberg is het grootste probleem waar deze film mee te kampen heeft. Dit is vooral Wahlberg aan te rekenen want Chow Yun-Fat speelt zijn karakter zoals het bedoelt is. Wahlbergs uitdrukkingsloze gezicht en te wantrouwende houding passen niet bij het personage want het is Chen die Wallace in zijn maag gesplitst krijgt en niet andersom. Een duo tegen wil en dank kan ook heel leuk zijn denk aan Lethal Weapon of The Hard Way maar dan moet er wel gekibbelt en gebakkeleid worden. Wahlberg lijkt met zijn houding meer de puber die van Pa zijn autosleutels in moest leveren omdat hij te laat thuis was. Helaas is dit een beetje karateristiek aan het spel van Marky Mark, die het-zal-mij-allemaal-aan-me-reet-roesten houding. Broer Donnie had een betere keus geweest voor deze rol omdat hij gewoonweg de betere acteur van de twee is. The Corruptor is dus een beetje rommelig politiedrama omdat het te veel een actiefilm wil zijn maar eigenlijk niet is en heeft een duo in de hoofdrol dat maar geen duo wil worden. Jammer!