Black Mass (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Scott Cooper
met Johnny Depp, Joel Edgerton en Benedict Cumberbatch

Boston, de jaren 70. FBI-agent John Connolly tracht de Ierse gangster Whitey Bulger (Johnny Depp), de broer van senator William M. Bulger, over te halen om samen te werken met de FBI met het doel een Italiaanse maffiafamilie uit te schakelen. Whitey stemt toe, maar de onwaarschijnlijke samenwerking verloopt niet zoals gepland en Whitey groeit uit tot een van de meest beruchtste en gewelddadigste criminelen die Boston gekend heeft.

avatar van Daan258
Zeker een verrassend filmpje voor mij.

Na ook veel negatieve berichten gehoord te hebben had ik hier een beetje m'n twijfels over.
Ook nadat mijn broer hem had gezien en hem zelfs vreselijk slecht vond terwijl dit juist zijn soort films zijn en niet echt de mijne.
Toch heb ik hem gister is opgezet omdat ik wel even zin had in een maffia film.
En ik kan zeggen dat ik me zeer goed vermaakt heb.

Wat me natuurlijk al snel opviel en ook gelijk het grootste pluspunt is van de film is de rete goede cast. En ja, dan heb ik vooral over Depp. Wat een vreselijk sterke en gave rol zet hij hier neer, alleen zijn kop al is fantastisch om naar te kijken. Hij kwam zo dreigend en vies over
Ik denk dat ik dit ook gelijk één van de beste en vooral gaafste rollen vind van Johnny Depp.
Toen de film even bezig was en ik opeens ook Kevin Bacon in beeld zag was dit voor mij ook een erg leuke verassing, van te voren had ik geen idee dat hij ook een rol in de film zou hebben.

De sfeer van de film is vanaf het begin ook erg goed neergezet wat absoluut de gehele tijd aanwezig was.
Dan het verhaal. Prima gedaan vond ik dit. sowieso maakt het het allemaal gelijk een stuk leuker als het gebaseerd is op waargebeurde feiten en ook hoe het verhaal verteld was is goed gedaan. Wat Banjo en knusse stoel ook al aangaven: Even geen film die wat lastig te volgen is of met heel veel info, snelle beelden etc. maar gewoon lekker rustig en het was allemaal zeer goed te volgen.

Er zitten dan ook zeker een aantal scene's in die er zo onwijs bovenuit weten te schieten.
Dit zijn voor mij dan vooral de 2 scene's waarbij Jimmy, zou vrouw en zijn zoon aan tafel zitten en Jimmy zijn zo'n vraagt wat er bij hem op school gebeurd was. Zo heerlijk rauw en ook zo grappig ter gelijke tijd
Maar de beste scene vond ik toch echt wanneer Jimmy bij het diner aan tafel zit samen met John Connely en Morris en hij aan Morris de family secret vraagt over het eten. Man wat was dit een zeer spannende scene. echt uitstekend

Ik snap zeker dat sommige dit werkje wat traag vinden of kunnen vinden als ze hem nog niet gezien hebben.Er gebeurd inderdaad niet heel veel en ook voor de actie of spanning moet je de film zeker niet kijken. (Al moet ik wel zeggen dat er zeker hier en daar wat harde scene's inzaten. ) Maar verder is dit bijna niet aan de orde en ook is het nergens echt spannend maar juist de sterke onderliggende spannende sfeer en het acteerwerk maakte het in ieder geval voor mij wel weer spannend.

Zelf ben ik ook niet echt weg van films waarbij je weinig actie en spanning heb maar hier had ik er echt helemaal geen problemen mee, heb me echt van het begin tot het eind uitstekend weten te vermaken.

Al met al een erg gave maffia film .

Dikke 3,5*

avatar van memento12
eigenlijk maakt johnny depp hier een comeback niet door lange afwezigheid maar vind dat hij goed heeft gespeelt in black mass eindelijk

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Niets nieuw aan de zon, deze Black Mass, maar wel een gewoon een degelijk gemaakt misdaadfilmpje, voorzien van de klassieke opbouw in dit soort films, maar een voor mij toch wel leerrijk einde. Die Whitey Bulger, nog nooit van gehoord, maar al bij al redelijk voor mekaar gekregen, die man, voor de dingen die hij deed.

Johnny Depp zet hem redelijk eenzijdig neer, steevast dat ijzige wat voor dreiging moet zorgen. Het is goed om hem nog eens 'ingetogen' te zien spelen, ware het niet dat hij ook dit keer weer onder een laag make-up en pruik schuil gaat.
Veel bijrollen worden ingevuld door grote namen, maar dat is m.i. vooral om de affiche te vullen. Enkel Peter Sarsgaard is van toegevoegde waarde.

Scott Cooper regisseert volgens de regels van het genre. Alles is audiovisueel degelijk gemaakt, maar daardoor ook wat saai. De tijdsgeest (70ies en 80 ies) blijft mij te vaag. Een stapje terug na Out of the Furnace, wat overloopt van sfeer.

Goeie film over een crimineel die vrij spel heeft als hij een informant wordt voor de FBI. Dit nogal standaard misdaad-drama is gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat zich afspeelde in de jaren '70 en '80. Solide, maar wel voorspelbaar en de film weet ook nergens echt in uit te blinken. Het blijft zeker onderhoudend, want er gebeurd genoeg. Een cast met flink wat bekende namen met een prima hoofdrol van Johnny Depp.

avatar van TronMan
Erg prettige 'maffia' film. Komt een beetje traag op gang, maar blijf kijken. Depp is totaal onherkenbaar, maar speelt toch een erg gave rol.Mooi tijdsbeeld en sfeer vanuit de jaren '70.En het is ook nog 'waar'gebeurd.(echte foto's zie je tijdens de aftiteling).Fijne score ook.

avatar van missl
Ik heb ooit eens een documentaire gezien op Netflix over deze beruchte crimineel uit Boston. De film heeft veel bekende bijrollen en een Depp, die eens niet en typetje speelt, maar de crimineel best klein en ingetogen neer zet. Leuk om hem eens in een dergelijke rol te zien.

avatar van Zandkuiken
Had wel een érg déjà-vu-gevoel tijdens deze film en ook Depp vond ik helemaal niet zo geweldig (sowieso een wat overschat acteur wat mij betreft). Vakkundig gemaakt verder, maar geen film die hier lang gaat blijven hangen.