Black Mass (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Biografie / Misdaad

geregisseerd door Scott Cooper
met Johnny Depp, Joel Edgerton en Benedict Cumberbatch

Boston, de jaren 70. FBI-agent John Connolly tracht de Ierse gangster Whitey Bulger (Johnny Depp), de broer van senator William M. Bulger, over te halen om samen te werken met de FBI met het doel een Italiaanse maffiafamilie uit te schakelen. Whitey stemt toe, maar de onwaarschijnlijke samenwerking verloopt niet zoals gepland en Whitey groeit uit tot een van de meest beruchtste en gewelddadigste criminelen die Boston gekend heeft.

avatar van Daan258
Zeker een verrassend filmpje voor mij.

Na ook veel negatieve berichten gehoord te hebben had ik hier een beetje m'n twijfels over.
Ook nadat mijn broer hem had gezien en hem zelfs vreselijk slecht vond terwijl dit juist zijn soort films zijn en niet echt de mijne.
Toch heb ik hem gister is opgezet omdat ik wel even zin had in een maffia film.
En ik kan zeggen dat ik me zeer goed vermaakt heb.

Wat me natuurlijk al snel opviel en ook gelijk het grootste pluspunt is van de film is de rete goede cast. En ja, dan heb ik vooral over Depp. Wat een vreselijk sterke en gave rol zet hij hier neer, alleen zijn kop al is fantastisch om naar te kijken. Hij kwam zo dreigend en vies over
Ik denk dat ik dit ook gelijk één van de beste en vooral gaafste rollen vind van Johnny Depp.
Toen de film even bezig was en ik opeens ook Kevin Bacon in beeld zag was dit voor mij ook een erg leuke verassing, van te voren had ik geen idee dat hij ook een rol in de film zou hebben.

De sfeer van de film is vanaf het begin ook erg goed neergezet wat absoluut de gehele tijd aanwezig was.
Dan het verhaal. Prima gedaan vond ik dit. sowieso maakt het het allemaal gelijk een stuk leuker als het gebaseerd is op waargebeurde feiten en ook hoe het verhaal verteld was is goed gedaan. Wat Banjo en knusse stoel ook al aangaven: Even geen film die wat lastig te volgen is of met heel veel info, snelle beelden etc. maar gewoon lekker rustig en het was allemaal zeer goed te volgen.

Er zitten dan ook zeker een aantal scene's in die er zo onwijs bovenuit weten te schieten.
Dit zijn voor mij dan vooral de 2 scene's waarbij Jimmy, zou vrouw en zijn zoon aan tafel zitten en Jimmy zijn zo'n vraagt wat er bij hem op school gebeurd was. Zo heerlijk rauw en ook zo grappig ter gelijke tijd
Maar de beste scene vond ik toch echt wanneer Jimmy bij het diner aan tafel zit samen met John Connely en Morris en hij aan Morris de family secret vraagt over het eten. Man wat was dit een zeer spannende scene. echt uitstekend

Ik snap zeker dat sommige dit werkje wat traag vinden of kunnen vinden als ze hem nog niet gezien hebben.Er gebeurd inderdaad niet heel veel en ook voor de actie of spanning moet je de film zeker niet kijken. (Al moet ik wel zeggen dat er zeker hier en daar wat harde scene's inzaten. ) Maar verder is dit bijna niet aan de orde en ook is het nergens echt spannend maar juist de sterke onderliggende spannende sfeer en het acteerwerk maakte het in ieder geval voor mij wel weer spannend.

Zelf ben ik ook niet echt weg van films waarbij je weinig actie en spanning heb maar hier had ik er echt helemaal geen problemen mee, heb me echt van het begin tot het eind uitstekend weten te vermaken.

Al met al een erg gave maffia film .

Dikke 3,5*

avatar van memento12
eigenlijk maakt johnny depp hier een comeback niet door lange afwezigheid maar vind dat hij goed heeft gespeelt in black mass eindelijk

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Niets nieuw aan de zon, deze Black Mass, maar wel een gewoon een degelijk gemaakt misdaadfilmpje, voorzien van de klassieke opbouw in dit soort films, maar een voor mij toch wel leerrijk einde. Die Whitey Bulger, nog nooit van gehoord, maar al bij al redelijk voor mekaar gekregen, die man, voor de dingen die hij deed.

Johnny Depp zet hem redelijk eenzijdig neer, steevast dat ijzige wat voor dreiging moet zorgen. Het is goed om hem nog eens 'ingetogen' te zien spelen, ware het niet dat hij ook dit keer weer onder een laag make-up en pruik schuil gaat.
Veel bijrollen worden ingevuld door grote namen, maar dat is m.i. vooral om de affiche te vullen. Enkel Peter Sarsgaard is van toegevoegde waarde.

Scott Cooper regisseert volgens de regels van het genre. Alles is audiovisueel degelijk gemaakt, maar daardoor ook wat saai. De tijdsgeest (70ies en 80 ies) blijft mij te vaag. Een stapje terug na Out of the Furnace, wat overloopt van sfeer.

Goeie film over een crimineel die vrij spel heeft als hij een informant wordt voor de FBI. Dit nogal standaard misdaad-drama is gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat zich afspeelde in de jaren '70 en '80. Solide, maar wel voorspelbaar en de film weet ook nergens echt in uit te blinken. Het blijft zeker onderhoudend, want er gebeurd genoeg. Een cast met flink wat bekende namen met een prima hoofdrol van Johnny Depp.

avatar van TronMan
Erg prettige 'maffia' film. Komt een beetje traag op gang, maar blijf kijken. Depp is totaal onherkenbaar, maar speelt toch een erg gave rol.Mooi tijdsbeeld en sfeer vanuit de jaren '70.En het is ook nog 'waar'gebeurd.(echte foto's zie je tijdens de aftiteling).Fijne score ook.

avatar van missl
Ik heb ooit eens een documentaire gezien op Netflix over deze beruchte crimineel uit Boston. De film heeft veel bekende bijrollen en een Depp, die eens niet en typetje speelt, maar de crimineel best klein en ingetogen neer zet. Leuk om hem eens in een dergelijke rol te zien.

avatar van Zandkuiken
Had wel een érg déjà-vu-gevoel tijdens deze film en ook Depp vond ik helemaal niet zo geweldig (sowieso een wat overschat acteur wat mij betreft). Vakkundig gemaakt verder, maar geen film die hier lang gaat blijven hangen.

avatar van trebremmit
Geweldige rol van Depp, in een verder van alle romantiek ontdane misdaadfilm, het is wat het is en daardoor krijg je totaal geen sympathie voor wie dan ook, hooguit voor de echte slachtoffers zoals de prostituee en de vrouw van Connolly.
Ik vind dat wel goed werken hier, en buiten dat is het ook nog eens mooi gefilmd in een bijzondere omgeving.

Ook wel tragisch dat hij vorig jaar op 89 jarige leeftijd is vermoord in de gevangenis, ik kan me dat nog wel herinneren dat het in het nieuws was, maar kende hem toen nog niet.
Gangster James 'Whitey' Bulger killed in prison - BBC News

avatar van perceived
Kundig gemaakt en ook best oké, maar in zijn genre is de film niet erg opvallend of bijzonder.

avatar van Alathir
Niet heel speciaal. Vakkundig gemaakt dat wel en ook interessant om eens gezien te hebben.
Echter is dit geen film die superlang zal bijblijven. Depp is bijna onherkenbaar. Zijn make-up is een beetje overdone. Hij zet het wel geloofwaardig neer. Ik vond ze bij de FBI wel heel naïef. Edgerton vond ik niet erg geloofwaardig maar toch kwam hij er lange tijd mee weg. Onbegrijpelijk eigenlijk.

Hoewel het gebaseerd is op waargebeurde feiten vond ik niet dat dit al te geloofwaardig was gescript. Op die scène aan tafel na over het familierecept, werd het zo goed als nergens spannend. Cooper's film zijn altijd wel eerder slowburners, maar deze kon me toch minder bekoren dan Hostiles en Out of the Furnace. Scott Cooper is wel een regisseur die degelijke films maakt en met deze film probeert hij wat Scorsese achter na te gaan. Waarschijnlijk is Black Mass wel leuk voor Scorsese fans, maar dat ben ik nu niet meteen.

avatar van hellmondje
Matige film. Depp vindt ik in deze persoon , niet de juiste rol hebben
Heb betere films van hem gezien. Jammer !

avatar van Kondoro0614
“Take your shot, but make it your best. 'Cause I get up, I eat ya.”

Eindelijk dan toch deze misdaad film opgezet, en achteraf toch tegen gevallen. De film weet niets nieuws te brengen, een ruige en rauwe omgeving maar overtuigend werd het helaas nergens. Ik weet wel dat ‘Black Mass’ al een tijdje in mijn ‘spotlights’ stond, aangezien ik ook wel heel erg benieuwd was hoe ‘Johnny Depp’ zich zou bewegen in deze film. Toch de jaren zeventig look deed me wel wat, vaak houdt ik wel van deze thema’s dus daar kwam ik al snel mee weg.

De cast was echter wel redelijk vermakelijk. Met ‘Johnny Depp’ aan het roer als de gevaarlijke gangster ‘James 'Whitey' Bulger’ kwamen we eigenlijk best in een spannende setting. Ook ‘Joel Edgerton’ deed het aardig leuk en dan hebben we eigenlijk de belangrijkste hoofdpersonen al wel gehad.

We volgen in ‘Black Mass’ de gangster ‘James 'Whitey' Bulger’ die in de jaren zeventig en tachtig deel uitmaakte als belangrijkste gangster van zuid Boston. En tegen de Italiaanse maffioso aan het strijden was voor territorium. Hij krijgt een connectie met FBI – Agent ‘John Connolly’ die samen met zijn tweën informatie uitwisselen maar ook een steeds sterkere band kregen waardoor ‘Connolly’ ook dingen voor ‘Bulger’ ging regelen zodat hij zijn gang kon gaan. Dit ging fout toen er andere organisaties zich er mee bemoeiden en elkaar eigenlijk hadden verraden.

Al om al, redelijk vermakelijke misdaad film, dat zeker. Alleen had ik er toch wat meer van verwacht of misschien wel gehoopt. De zit duurde met zijn twee uur best lang en op een gegeven moment zakte mijn interesse toch erg snel weg.

Deze film vond ik heel goed vooral de aanwezigheid van johnny Dep heeft de film veel goed gedaan. Hij speelt de hoofdrol in deze misdaadfilm hij speelt niet vaak dit soort rollen maar als hij het doet dan doet hij het goed. Deze film zou zo uit de koker van Martin scorcesse kunnen komen. Man man man!! wat een film in deze film zit ook een aardige sterren cast die de plank niet mis slaat. En nog een waargebeurd verhaal ook nog !!! deze film is een must see.

Een film over het leven James 'Whitey' Bulger, een leider van de Ierse maffia uit South Boston niet te verwarren met de gelijknamige peuter uit Liverpool, die door twee iets oudere jongens werd doodgeslagen in 1993. Whitey Bulger was jarenlang de meest gevreesde man in Southie en was verantwoordelijk voor afpersing, wapenhandel met de IRA, drugshandel en moord. Hij wist jarenlang ongestoord zijn gang te gaan wegens contacten met cops van Ierse komaf en omdat hij informant van de FBI was. Toen zijn rijk instortte wist hij jarenlang voortvluchtig te blijven en zat hij ondergedoken in Reykjavik en Santa Monica waar hij in 2011 werd. Hij was in Santa Monica de buurman van het Nederlandse schrijversechtpaar Leon de Winter en Jessica Durlacher. Hij is in 2018 op 84 jarige leeftijd in de bajes vermoord. Black Mass is niet goed en niet slecht te noemen. De film heeft een interessant verhaal maar is wel ietwat aan de lange kant of het verloop is wat traag waardoor het een lange zit is. Misschien komt dit ook wel omdat met The Departed al een dijk van een film over de Ierse Maffia in Southie was neergezet die op Whitey's verhaal gebaseerd was. Hoewel Johnny Depp aardig speelde kon ik hem moeilijk serieus nemen door het rare gezicht dat de grimeurs hem hadden aangemeten. Het leek nu net of hij een demon uit een horrorfilm speelde en dat ging bij mij ten koste van het realisme. Leuk voor een keertje maar geen film die vaker wil kijken zoals Goodfellas of The Departed.

avatar van Zakkie
Geheel zonder verwachtingen deze film ingegaan (wist niet eens dat het een gangsterfilm was die over Whitey Bulger ging) en misschien juist daarom is deze film mij zeker meegevallen. Gedurende de film ontkom je logischerwijs niet aan de vergelijking met The Departed, maar eigenlijk moet je deze toch wel los van elkaar zien. Deze film is een stuk trager en gaat meer in op het leven van Bulger, terwijl The Departed veel vlotter is met snelle actie en meer om het kat-en-muis-spel gaat tussen de twee undercovers.

De film bevat fijne shots, goed verhaal en met name het acteerwerk is echt sterk. De persoon Bulger wordt realistisch neergezet en duidelijk wordt wat voor enorme invloed hij heeft op de mensen om hem heen en dat zijn wil de absolute wet is. Een beetje zoals, naar wat ik heb vernomen, de invloed die Holleeder had op zijn naasten.

Wel is de film behoorlijk rechttoe rechtaan en voorspelbaar en hierboven wordt aangegeven dat deze weinig verschilt van andere standaard gangsterfilms. Dit wil ik zeker wel geloven, echter omdat ik vrijwel nooit zulke films kijk, heeft deze film mij wel kunnen bekoren.

avatar van Mickey b
Goede maffiafilm. Ik had soms wat problemen met de namen om te volgen wie wie was, maar verder ok. 2u zo voorbij. Feit dat het waargebeurd is geeft toch wel iets extra. Depp levert hier goede acteerprestaties en is eens wat anders dan een dronken piraat... Wel al betere maffiafilms gezien, zoals Irishmen, maar deze mag er ook wel zijn. Is geen tijdverlies.
Net geen 4*, vandaar voor mij 3,5*. Ook nog wel applausje voor grime want wat ze gedaan hebben met Depp mag toch ook gezien zijn...

Mickey b schreef:

Ik heb ook vaak moeite met namen, dat is vaak een reden dat ik een verhaal niet goed gebrijp.Blocnote er bij...ahahahah