Mammal (2016)

Ierland / Nederland / Luxemburg

geregisseerd door Rebecca Daly
met Rachel Griffiths, Barry Keoghan en Michael McElhatton

Margaret, een gescheiden vrouw van in de 40 die alleen woont in Dublin, krijgt te horen dat haar tienerzoon vermist is. Tijdens deze moeilijke periode ontsnapt ze dagelijks naar het plaatselijke zwembad. Op een dag loopt ze daar Joe tegen het lijf, een dakloze jongen die ze ooit heeft geholpen. Margaret biedt Joe een slaapplek aan in haar huis en er begint een onorthodoxe relatie te ontstaan tussen hen. Wanneer haar zoon dood terug wordt gevonden begint haar ex-man Matt plots op willekeurige momenten op te duiken in haar leven.

kappeuter (moderator)
Vanaf 14 april in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Bélon
Sober gefilmd drama dat het moet hebben van de dynamiek tussen de twee hoofdpersonen. Bungelt tussen licht erotische spanning en moeder/zoon achtige intimiteit terwijl het nooit écht ongemakkelijk wordt. Het script is nogal minimalistisch en vult weinig in qua historie van de hoofdpersonen, mede daarom vond ik het lastig om een band met hen te vormen. Subplots deden er eigenlijk niet toe en hadden beter weggelaten kunnen worden.

Vooruit een 3,0* omdat vooral Rachel Griffiths goed acteert en een fijne MILF is maar een must see is het niet.

Gaat geen (arthouse) hit worden als ik op de opkomst afga: 4 van de 127 stoelen bezet op de premiere dag in een grote stad eindigend op "dam". Oei. En nog wel prominent op de voorpagina van MovieMeter! Dat mocht kennelijk weinig baten. Enfin, waarom draait deze film dan eigelijk überhaupt in Nederland? Welnu het antwoord is waarschijnlijk gegeven aan het begin van de film: het Nederlandse Filmfonds heeft deze film ondersteund met € 47,035 (bron: IMDB). Geen idee waarom: enige inhoudelijke relatie met Nederland ontbreekt in deze film. Ik gok dus op belasting-technische redenen (er is schijnbaar ook gefilmd in Luxemburg).

Bélon schreef:

Waarschijnlijk zit het Nederlandse Filmfonds 'erin' in ruil voor het uitzenden van de film. Ik weet niet wat de kosten zijn van het uitzenden van een film maar wellicht is dit dus een soort van ruil.

avatar van cucciolo
Rebecca Daly heeft een rijke fantasie. Met als gevolg dat nogal wat momenten onbedoeld op mijn lachspieren werkten. Goed, genoeg sarcasme voor nu.
Dit was nog best een aangename verrassing. Ik was bevooroordeeld en ging er in eerste instantie niet vanuit dat ik hem af zou kijken, maar dat bleek dus aardig mee te vallen.
De minpunten zijn niet moeilijk te vinden. De voornaamste toch wel dat bepaalde sleutel-ontwikkelingen qua plot en karakter totaal niet gecamoufleerd zijn, waardoor je dus af en toe het gevoel krijgt naar een soap te kijken. En dat is best bevreemdend voor een film die hyper realistisch wil zijn (en overigens niet helemaal vrij is van grensoverschrijdend materiaal).
Maar ach, de gebreken zijn vergeeflijk. Allereerst vanwege twee uitmuntende hoofdrolspelers. Verder heeft deze 'kleine' film ook wel zijn charme, juist vanwege die minimalistische benadering.
Het is zeker geen Red Road (2006) of zelfs Tyrannosaur (2011), maar dat hoeft de 'pret' niet te bederven. Bijna 3*