Pal Joey (1957)

Drama / Muziek

geregisseerd door George Sidney
met Rita Hayworth, Frank Sinatra en Kim Novak

Joey Evans (Frank Sinatra) is knap, charmant en grappig, kortom een echte ladykiller. Hij zet zijn lieve vriendin Linda (Kim Novak) aan de kant voor de oudere maar rijke weduwe Vera (Rita Hayworth). Joey mag Vera's nachtclub beheren en lijkt het helemaal voor elkaar te hebben. Dan wordt Vera gechanteerd en moet Joey voor het eerst van zijn leven echt laten zien wat hij waard is.

Heel aangenaam kijkvoer, met een superrelaxte Sinatra en songs als 'The Lady is a Tramp' en 'My Funny Valentine'.

Een aangename film, vooral door Sinatra, en de muziek van Nelson Riddle, met o.a. Bewitched, en het hondje 'snuffy'

Want het verhaal was niet zo sterk!

maar toch...3,5* (heb wel een zwak voor Sinatra)!

Voor de tweede keer gezien, het komt vooral door de aankleding en de muziek.

empirekees schreef:
(heb wel een zwak voor Sinatra)!

Ik heb ook een zwak voor Sinatra, desalniettemin geef ik deze prent 3 sterren.

Dick2008
Een matige film, vooral gekeken vanwege Rita Hayworth. Ook omdat ik de soundtrack al had en die is daarna toch weer een eigen leven gaan leiden.

avatar van stephan73
Echt dol ben ik niet op Frank Sinatra. Niet op zijn zang (ligt niet aan hem, maar aan mijn aversie tegen crooners) of op zijn films (zitten natuurlijk wel uitzonderingen tussen).
Pal Joey was wat dat betreft erg leuk, met een goed verhaal en goede nummers. Ok, het is geen On the Town, maar zeker een goede film.

Sinatra alleen op pad.

Het blijft mij bij deze films eigenlijk altijd weer verbazen hoe losjes iedereen met relaties omspringt. Er wordt openlijk geflirt, Sinatra ligt te smoezen met zowat elke vrouw die voorbij komt in de film, en ook de vrouwen zelf lijken zich van geen kwaad bewust. Uiteindelijk komen Sinatra en Novak er als koppel uit, maar wat met Fred en z'n garage? Niemand die er naar omkijkt, arme Fred ...

Verder is Sinatra wel lekker bitsig in deze film, vooral het eerste uur dan. Een paar leuke opmerkingen en grappige listen (zoals de Snuffy-move) zorgen ervoor dat het allemaal best te genieten is. Niet teveel dans hier, wel Sinatra die het podium opeist.

Het mist hier en daar wel een beetje de fleurigheid die ik gewend ben van films als deze, anderzijds vond ik het iets grappiger en scherper. Het hele Hayworth vs Novak drama wordt ook iets te lang gerekt, maar verder een aardig filmpje van Sidney. Toch alweer de vijfde film van hem die ik kijk.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Het blijft bij de herkijkbeurt toch maar matig. Sinatra tussen twee vrouwen, het lijkt wel of hij zichzelf speelt in deze film, ook gezien het milieu waarin het zich afspeelt. Novak heb ik nooit zo bijzonder gevonden, Hayworth is knap. Veel muziek, daar is het ook een musical voor. . Maar anders dan bij veel musicals uit de jaren '50 is deze het tegenovergestelde, en nogal sloom allemaal en voor het verhaal geldt hetzelfde. Wel mooi in kleur geschoten met veel buitenopnamen. Maar nee hoor, ik denk dat het nog minder is geworden dan toen ik hem in het verleden heb gezien. Ondanks goede liedjes van Frank, is het niet zo bijzonder allemaal. 2.0.

(Hayworth zingt niet zelf, dat was Jo Ann Greer (zangeres bij o.a. Les Brown). Ook Novak zingt niet zelf dat was Trudy Erwin (zangeres bij o.a. Kay Kyser)).

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Hier had ik helaas toch wat meer van verwacht, de scenes tussen Sinatra & Novak vond ik duidelijk de hoogtepunten. Ook de vrolijke 4 voeter was een leuke toevoeging trouwens! Maar helaas kon het plot mij maar met moeite vasthouden en vond ik de scenes die Sinatra samen met Rita Hayworth had op de 1 of andere manier niet lekker uit de verf komen. De film had waarschijnlijk makkelijker weg gekeken als er een half uur speeltijd vanaf werd gehaald. De liedjes liggen trouwens wel lekker in het gehoor, de soundtrack van deze film is dus wat dat betreft weinig mis mee maar het was een film waar meer uit te halen was in mijn optiek.

avatar van des1
Een must vanwege de Rodgers & Hart composities, w.o. The Lady Is a Tramp en My Funny Valentine, en de arrangementen van Nelson Riddle die zijn bekende gouden gloed over het geluid drapeert. Altijd grappig hoe acteurs en actrices in die tijd ouder lijken dan ze zijn. Rita Hayworth komt als een oude weduwe over, maar was ten tijde van het uitkomen van de film nog geen 40. Kim Novak net 24 jaar. Die laatste kan meer dan ze in de Hitchcock film Vertigo mocht etaleren. Flinterdun verhaal over een menneke dat goed bij de vrouwtjes ligt, vertolkt door de graatmagere, kleine Sinatra. Zijn stem betovert.

Charmant, onschuldig, romantisch en ook geslaagd filmpje met Frank Sinatra zoals in het echte leven : a live-saloon-singer, verlekkerd op vrouwelijk schoon.
Het filmpje staat natuurlijk met de mooie evergreens die Frank in zijn beste Capitol-jaren brengt : "There's a small hotel", "I could wright a Book"... en één van zijn lijfsongs "The Lady is a Tramp".
De combinatie Sinatra-Hayworth met het opkomend sterretje van Kim Novak lukte wonderwel.
Heerlijke muzikale ontspanning.