Hamlet (2000)

Drama / Thriller

geregisseerd door Michael Almereyda
met Ethan Hawke, Kyle MacLachlan en Julia Stiles

New York, 2000. De geest van de recent overleden directeur van Denmark Corporation verschijnt voor Hamlet. Hij vertelt dat hij vermoord werd door Claudius en stuurt aan op wraak. Claudius is het nieuwe hoofd van de corporatie, de oom van Hamlet en zijn nieuwe stiefvader! Om tijd te winnen doet Hamlet alsof hij gek is. Om het geweten van zijn oom aan te spreken laat hij hem een film bekijken over moord. Uiteindelijk is Hamlet ervan overtuigd dat Claudius schuldig is en moet hij zijn vader wreken. Claudius weet nu dat Hamlet een bedreiging vormt en gebruikt zelfs Ophelia, Hamlet's grote liefde, in zijn plot.

Hamlet is verplaatst naar het New York van de 21e eeuw.....Net als 'Great Expectations'. Wederom met Ethan Hawke, zie ik.

avatar van Memphis
Leuk, Hamlet verplaatst naar de moderne tijd. Wordt leuk in geacteerd maar de film zelf voegt niet veel toe aan Hamlet zelf. Dit gebeurt wel in Luhrmanz Romeo & Juliett en the Merchant of Venice.

avatar van Poisonthewell
Een van de beste Shakespeare verfilmingen die ik ken! De situering in het kille, moderne, maar prachtig gestileerde Manhattan werkt als een bijzonder origineel alternatief voor de gothische evocaties van Elsinore. Almereyda voegt dan misschien 'niets' toe (een onmogelijke opgave, Hamlet is immers reeds HET ultieme, archetypische verhaal van existentiele kwelling), maar hij maakt het geheel toegankelijk en behapbaar voor een nieuwe generatie zonder teveel concessies te doen op een manier die ik voorheen onmogelijk had geacht. Enkele van zijn vondsten (de 'to be or not to be' soliloquy in een Blockbuster, Hamlet's onmacht Claudius 'in de rug te schieten' wanneer hij zich als limo chauffeur voordoet) zijn zelfs bijzonder leuk. Daarnaast over de gehele breedte uitstekend geacteerd. 4*

avatar van K. V.
Dit was even wennen aan de spreekstijl. Net als "Romeo + Juliet" is de taal van het toneelstuk. 'k moest me er zo wel op concentreren, maar het was wel te doen om te volgen.
Het verhaal was me niet zo bekend, maar 'k vond het wel een goed verhaal. Zo weten we ook waar "The Lion King" de mosterd vandaan heeft gehaald.
Heel wat bekend volk passeert de revue: Ethan Hawke, Kyle MacLachlan, Julia Stiles, Bill Murray, ... al was 'k toch wel verrast door Ethan Hawke die de hoofdrol wel met verve droeg.
Net als Romeo + Juliet speelt de film zich af in het nu, dus de film heeft redelijk wat gelijkenissen met de film, al is R+J wel wat toegankelijker, omdat het verhaal toch wel veel bekender is.
'k heb het me zeker niet beklaagd en 'k vond het wel de moeite om gezien te hebben.

avatar van Metalfist
I am thy father's spirit

Ik ben altijd wel te vinden voor een Shakespeare verfilming. Ben sowieso wel fan van het werk van de bard, maar ook de adaptaties kan ik wel smaken. Vooral omdat een aantal van mijn favoriete regisseurs (onder andere Joss Whedon en Orson Welles) ooit eens een poging hebben gedaan om zijn werk te verfilmen. Bij deze versie uit 2000 was het echter niet de regisseur, maar de cast die me de DVD deden aanschaffen.

Want geef nu toe, hier zit toch wel voor ieders wat wils tussen. Het was alleen afvragen in wat voor setting de film zich ging afspelen en net zoals met Romeo + Juliet van Baz Luhrmann wordt het in een modern jasje gegoten. Hierdoor wordt onder andere Denemarken een bedrijf genaamd Denmark Corporations en gaat het over een CEO in plaats van een koning. Hier en daar worden er ook nog een paar leuke knipoogjes gegeven zoals het faxapparaat waaruit de uitdaging van Laertes rolt de naam Osric heeft meegekregen terwijl dat eigenlijk de naam was van de boodschapper die in het originele verhaal de uitdaging van Laertes tot Hamlet brengt. Ik vond het wel tof in ieder geval en het is een meevaller dat zelfs in deze 'moderne' (ondertussen ligt de tijd van videocasettes en diskettes ook alweer achter ons) setting Michael Almereyda nog steeds gebruik maakt van de oorspronkelijke tekst. Het maakt me niet uit of het verhaal een update meekrijgt of niet, maar het is fijner als de tekst ongemoeid blijft. Al hadden Engelse ondertitels best wel gemogen in plaats van enkel Nederlandse, maar de Nederlandse DVD uitgave is sowieso erg pover.

De rol van Hamlet zelf is weggelegd voor Ethan Hawke en die doet dat goed. Ben niet zo'n enorme fan van de man, maar dit gaat hem goed af. Het is echter Kyle MacLachlan die als Claudius echt de show weet te stelen. De enige reden dat ik hier wat tegenop keek was de aanwezigheid van Julia Stiles. Ik vind haar één van de vreselijkste actrices, maar hier valt ze nog goed mee. Sowieso wel een meevaller dat ze weinig tekst heeft. Vreemdste keuze moet wel de casting van Bill Murray zijn. Kon hem in het begin weliswaar niet helemaal rijmen met Polonius, maar geleidelijk aan overtuigt hij. Goede bijrollen ook nog van Sam Shepard, Liev Schreiber en Karl Geary trouwens.

Wat me nog het meest verbaast is wat voor een onbekende film dit blijkbaar is op MovieMeter. Nog geen 30 stemmen en dit met een cast waar toch ongetwijfeld voor iedereen wel iemand interessant inzit. Vooral omdat de DVD te vinden was in de 5 voor 5 euro acties van Blokker/Bart Smit/...