Halls of Montezuma (1950)

Avontuur / Oorlog

geregisseerd door Lewis Milestone
met Richard Widmark, Jack Palance en Karl Malden

Een marineofficier leidt zijn mannen van de ene slag op de Stille Oceaan naar de andere. Hun missie is een aantal Japanse gevangenen te pakken te krijgen om via hen de plek te weten te komen van een vijandige raketbasis.

Bart Simpson
Verbaasd me dat er geen reacties staan hier!
Dit is een perfecte oorlogsfilm die beter bekend moet zijn bij het grote publiek. En hij is van 1950 mét kleur. Toen waren er niet zoveel films met kleur is al plus punt!

Mooie oorlogsfilm maar ga in het midden van de film sterk naar een lager niveau.

avatar van Betamax
Bart S. kijk the thief of Bagdad eens die is in kleur en uit 1942!!!

Ben gek op oude oorlogsfilms maar dit is toch wel een mindere.
Het verhaal kan niet boeien en komt niet geloofwaardig over.
Maar door de autentieke beelden zeker de moeite waard.

Onterecht is dit niet zo'n heel bekende oorlogsfilm.

Vanaf het midden gaat het niveau wel omlaag, wat spijtig is want in het eerste deel van de film is er veel tijd en moeite gestopt in het opbouwen van de strijd en ook de personages.

Vergeleken met Milestone's meesterwerk, All Quiet on the Western Front, is deze film veel nationalistischer getint. Dat heeft ergens te maken met het boek van Remarque of mogelijk met het verdwijnen van de hoopvolle gedachte dat er nooit meer zo'n gruwelijke oorlog mag komen (de film werd gemaakt in de koude oorlog, net bij het uitbreken van de Koreaanse Oorlog). Een andere mogelijkheid is de invloed van het mariniers corps, dat heeft meegewerkt aan de film en waar het aan opgedragen is. Alle respect voor hun opofferingen (of van welke andere corpsen wanneer en waar dan ook), maar in ruil voor hun expertise en medewerking censureren hoeft niet.

Er zijn trouwens al kleurenfilms (technicolor) vanaf het einde van de jaren 30. The Adventures of Robin Hood (1938), The Wizard of Oz (1939) en (1939) zijn de bekendste voorbeelden. Het was wel nog lange tijd een kostelijk en arbeidsintensieve techniek

Pas door nieuwere, makkelijke en goedkopere methodes en vooral de opkomst van televisie in de VS vanaf de jaren 50 zijn kleurenfilms de norm geworden.

Bart Simpson
Prachtfilm, een aanrader voor liefhebbers van WO2 films!

avatar van hkoster
middelmatig

Geen geweldige film. veel nutteloze dialogen die het tempo uit de film halen. Het verhaal is op zich niet slecht maar het kostte mij moeite om mijn aandacht bij deze film er bij te houden.

Betamax schreef:
Bart S. kijk the thief of Bagdad eens die is in kleur en uit 1942!!!

Of 'Snow white and the seven dwarfs' van Disney (1937). En zo zullen er nog wel honderden voorbeelden zijn.

kshanti schreef:

Het probleem was bij het opnemen van kleurenfilms dat er een enorme hoeveelheid licht nodig was, waardoor er kolosaal grote lampen gebruikt moesten worden, die de werkomstandigheden (Hitte) niet aangenamer maakte. (En denk daarbij ook eens aan het gesleep met die dingen om telkens een nieuwe scène uit te lichten.) Die nieuwere, makkelijkere en goedkope methodes betonden dus voornamelijk uit minder en kleinere lampen met en hogere lichtopbrengst.

kshanti schreef:

Al vanaf 1903 waren er kleurenfilms (Vaak lateringekleurd en soms niet de hele film, maar slechts een paar scènes),
"Met Technicolor kwam het eerste echte kleurensysteem op de markt. In 1915 ontstond het eerste echte kleurenfilm systeem. Hierbij werden twee negatieven met verschillende gevoeligheden - één voor blauw en één voor rood/groen - tegelijk in de camera belicht en vervolgens tegelijk afgedrukt op kleurgevoelig positief materiaal. Vanaf 1932 werden drie films met verschillende gevoeligheden voor respectievelijk rood, groen en blauw gebruikt. Bij het Technicolor procedé ontstaan de kleuren pas bij het kopiëren van de negatieven naar de vertoningskopie. Camera's voor meerstrooks kleurenfilms waren groot, zwaar en duur, en daardoor buiten de studio onbruikbaar. Nieuwsfilms werden dan ook nog tientallen jaren in zwart-wit gemaakt. Vanaf 1934 kwamen eenstrooks kleurenfilms op de markt, die in een gewone camera konden worden gebruikt." (Bron wikipedia).

lezertje
Acceptabele oorlogsfilm van Lewis Milestone (‘All quiet on the western front’, 1930) met en stoere, aan migraine lijdende, Richard Widmark in een van de hoofdrollen. Het bijzondere aan deze film is dat het peloton soldaten niet veel actie onderneemt, maar dat de actie meer om hen heen gebeurd.