Journal d'une Femme de Chambre (2015)

Alternatieve titel: Diary of a Chambermaid

Frankrijk

geregisseerd door Benoît Jacquot
met Léa Seydoux, Vincent Lindon en Vincent Lacoste

Normandië, begin twintigste eeuw. Célestine, een jong kamermeisje die bekend staat om haar schoonheid, is net aangekomen uit Parijs om te werken voor de familie Lanlaire. Terwijl ze de avances van de heer Lanlaire probeert te weren, krijgt ze te maken met mevrouw Lanlaire die het huishouden met een ijzeren vuist regeert. Ook ontmoet ze Joseph, een mysterieuze tuinman die verliefd op haar wordt.

kappeuter (moderator)
Vanaf 30 april in de bioscoop (Cinéart)

Film is gebaseerd op de roman van Octave Mirbeau, roman die al meerdere keren werd verfilmd, met uiteenlopende versies.
Ik zag de film van Buñuel uit 1964 en het was bij het zien van Jacquot's prent toch duidelijk dat hetzelfde niveau niet werd gehaald.
Er is veel minder spankracht doorheen gans de film en het moet gezegd dat, ondanks de inzet van hoofdactrice Léa Seydoux, de prestatie van een weergaloze jeann Moreau nooit werd gehaald. Ook het montagewerk lijkt niet altijd vloeiend.
Interessant in de film blijft natuurlijk de schets van het standenonderscheid uit die tijd met een paar markante scènes meesteres-meid.

avatar van parcivalis
Het kan zijn dat ik iets heb gemist wat de film de moeite waard maakt. Waarom zou je dit verhaal in godsnaam willen verfilmen? Ik heb er, op Léa Seydoux, na, niets bijzonders in kunnen ontdekken.