L'Affaire SK1 (2014)

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Frédéric Tellier
met Raphaël Personnaz, Nathalie Baye en Olivier Gourmet

Parijs, 1991. Franck Magne zet zijn eerste stappen als politie-inspecteur. Zijn eerste onderzoek betreft de moord op een jong meisje. Zijn werk leidt hem tot het bestuderen van soortgelijke gevallen en hij is de enige die er in slaagt ze te verbinden. Hij wordt al snel geconfronteerd met de realiteit van het onderzoekswerk: het gebrek aan middelen, lange uren en bureaucratie. Maar hij geeft niet op.

avatar van Filmkriebel
Reconstructie van de zaak Guy Georges, de serial killer die Parijs in zijn greep had in de jaren '90. Voor wie de zaak niet kent, zal dit ongetwijfeld een interessante procedural worden, waarin het onderzoek en de fouten in het onderzoek belicht worden. Ik had echter al eens een erg goede documentaire over deze man gezien, en ik vind echte documentaires over zo'n zaken sowieso beter dan reconstructiefilms. Al moet ik zeggen dat het geen slechte film is, wat droogjes en zeer serieus (kan ik dat wel kwalijk nemen gezien het onderwerp?) en vliegt op vlak van emo wel eens door de bocht.