• 8.263.118 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Geregisseerd door: Samuel Fuller

Met onder meer: Cliff Robertson, Beatrice Kay en Dolores Dorn

Plot Underworld, U.S.A.

"A Sensational Film That Puts the Finger On Today's Biggest Business... Crime!"

Een man ziet hoe zijn vader door gangsters wordt vermoord. Jaren later sluit de man zich aan bij diezelfde gangsters om wraak op hen te nemen voor de moord op zijn vader.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van ghostman

ghostman

Schitterende film noir van Fuller!

stinissen (crew films & series)

Jammer dat deze film niet echt bekend is bij MM.

avatar van yeyo

yeyo

Bikkelhard melodrama van Fuller. Liefhebbers van hedendaagse gangster flicks zoals Scarface en The King of New York zouden deze film eens moeten zien. Niet dat Underworld U.S.A. zo vooruitstrevend is op alle vakken (montage is wederom slordig), maar door de compromisloze stijl van Fuller, voelt de thematiek nergens verouderd aan.

Bepaalde scènes stralen een soort onverklaarbare magie uit: hoogtepunten op vlak van drama, passie, spanning en meedogenloosheid worden behaald. De uitzonderlijk levendige cinematografie zet dit sterk in de verf. Ook de personages zijn stuk voor stuk erg geloofwaardig.

Helaas is het scenario te warrig om het geheel als meesterwerk te kunnen bestempelen en verliest de film naar het einde toe tempo / ritme. De tragische finale is echter wel weer zeer memorabel.

avatar van kathmandu

kathmandu

Fuller op z'n best.

Prachtig camera werk, ultiem gebruik van licht en schaduw.

avatar van Biosguru

Biosguru

Kinds is het woord dat steeds bij me opkomt tijdens het kijken naar deze film. De karakters zijn van bordkarton, de boeven zijn veel te slecht om reeel te zijn, de boodschap is veel te eenvoudig en alles is extreem voorspelbaar.

Daarbovenop vindt ik het camerawerk op een enkele schaduwpartij en wat extreme close-up's na niet echt bijzonder voor een noir. Is elders beter en vooral veel eerder al te zien geweest. Toch wel wonderlijk dat deze film in 1961 nog uit kon komen, het ziet en voelt als een aflevering van G-men of een oude Dragnet.

Pick up on Southstreet van Fuller is erg fraai, ik merk alleen dat dit een van de weinige regisseurs is die ik minder ga waarderen, hoe meer ik van hem zie.

gauke

Niet bepaald een realistische, maar wel boeiende, nuchtere, levendige en gewelddadige wraakmisdaadthriller met film noir accenten en prachtige camerabeelden in zwart-wit (o.a een moord die je ziet door middel van silhouetten en waarin de dienaren van de wet geen fair spel speelden.

scorsese

Aardige film waarin een man wraak neemt op de mannen die zijn vader vermoord hebben toen hij een tiener was. Alhoewel het redelijk ingewikkelde verhaal op zich best goed in elkaar zit, wordt het op een gegeven moment wat langdradig. Zoals gewend van Samuel Fuller redelijk bruut en de zwartwit beelden zien er prima uit.

avatar van Basto

Basto

Prima misdaad film. Origineel van opzet en geloofwaardig uitgewerkt.

avatar van MovieMind

MovieMind

Wil niet zeggen dat het een slechte film is, maar deze vond ik niet zo sterk.

Vond het allemaal maar simplistisch, te simplistisch wat mij betreft.

Beetje tegenvallende film noir.

avatar van clubsport

clubsport

Het had wellicht beter gekund maar op zich nog zo slecht nog niet , dat hij echter zo relatief gemakkelijk tot in die hoogste kringen van dat top misdaadclubje kon doordringen en dat ze hem ook nog zo veel vertrouwen gaven kwam bij mij niet echt geloofwaardig over .
Verder doet Cliff robertson het wel goed , ik vond de film wel een stuk ouder ogen dan het jaartal deed vemoeden .