Support Your Local Sheriff! (1969)

Western / Komedie

geregisseerd door Burt Kennedy
met James Garner, Joan Hackett en Walter Brennan

Jason McCullough is een relaxte man op weg naar Australië. Hij komt door het plaatsje Calendar, waar zojuist goud gevonden is. Het plaatsje wordt dan ook onmiddellijk overspoeld door goudzoekers en de gemene Danby clan buit de situatie uit. McCullough is een ijzersterke schutter en na een demonstratie wordt hij aangenomen als sheriff.

avatar van speedy23
Een schoolvoorbeeld van een genreparodie. De film gaat uit van de onwaarschijnlijke situaties die we ook in 'ernstige' westerns aantreffen, maar gaat telkens een stapje verder zodat er erg geestige situaties ontstaan. Met een prima James Garner in de hoofdrol...

Heerlijke komedie met hilarische dialogen, die bijwijlen werkelijk kant noch wal raken, maar daardoor juist extra leuk worden. Tevens een perfecte chemie tussen James Garner en Joan Hackett.

"I've never made any secret of the fact that basically I'm on my way to Australia."

Bij vlagen erg leuk, soms wat al te flauw. Een film die de draak steekt met flink wat western-cliché's en genoeg te bieden heeft om eens een tweede keer te gaan bekijken.
Met Harry Morgan, Walter Brennan en Jack Elam doen er ook nog eens acteurs mee die in vele andere westerns spelen.
Voor nu een 3* die dicht tegen een halfje hoger aanleunt.

Ben geen fan van Garner en al helemaal niet van komedie dus met veel pijn en moeite een magere 5.
James Garner vond ik alleen maar goed in de tv-serie Rockford die van hem een echte wereld ster maakte.

Geslaagde westernparodie, erg vermakelijk, met de klassieke western-situaties maar gebracht met heel wat humor, vooral in dialogen en replieken, die soms zelfs een Britse flair-allure hebben.

avatar van Brix
Hoewel ik vaker fragmenten had gezien (de film is zó vaak op TV te zien dat er niet langs te kijken is) heb ik tot vandaag nooit de moed op kunnen brengen om de film helemaal te bekijken.
Nu het er dan eindelijk toch van gekomen is ben ik aangenaam verrast mag ik wel zeggen.

Geslaagde humor, ook al zitten er flauwe grappen tussen.
Alles samengenomen werkt het toch.

De grootste verrassing is toch wel Jack Elam in een hoofdrol, een komische uiteraard.

Een echte fan van James Garner was ik alleen ten tijde van zijn populaire western TV serie 'Maverick'.
Daarin speelde herinner ik mij ook Roger Moore een tijd lang mee, als neef van Maverick.
Buitengewoon populair was die serie, die ik altijd op de Duitse TV bekeek in de jaren '60.
Daarna heb ik zelden nog iets van hem gezien dat mij kon boeien (zelden is niet nóóit! In de western klassieker 'Hour of the Gun' zet hij bijv. een magistrale Wyatt Earp neer)

Maar in 'Support your Local Sheriff' is hij de geknipte acteur voor de hoofdrol.

De film wemelt van de oud-gediende western acteurs.
Walter Brennan is weer schitterend in zijn rol.

Nu ben ik wel een beetje benieuwd naar de enkele jaren later gemaakte 'Support your Local Gunfighter'.

Een heerlijke klucht, verpakt als western. De dialogen zijn af en toe om van te smullen:
You heard what the sheriff said: “No more shooting until the sun goes down.”

James Garner en Jack Elam zijn natuurlijk geknipt voor dit soort kolder. Ook de sequel Support Your Local Gunfighter is erg grappig.

avatar van LuukRamaker
Dit is zo'n gevalletje waarbij de komische noot voor de verandering eens goed valt in een western. Dat is zeker niet altijd zo, dus dat is dan al gauw een behoorlijke meevaller. Vooral de tralieloze gevangeniscel is onvergetelijk. En zo is Support Your Local Sheriff! goed gevuld met meer van dit soort glimlachopwekkende situaties en geestige dialogen. James Garner, Jack Elam en zeker ook Joan Hackett vullen heel leuke rollen in en ook de rest van de cast is met namen als die van Walter Brennan, Harry Morgan en Bruce Dern heel aardig ingevuld. Regisseur Burt Kennedy maakte daarmee een heel fijne, luchtige en bovendien goed herkijkbare western.

Deze western komedie of - klucht had een sterk verhaal met lekkere dialogen. De grappige momenten waren niet te tellen (een aantal waren slapstick en daar ben ik gewoonweg niet zo'n fan van) en de personages waren amusant. De cast was goed, waarvan vooral James Garner met de nodige flair speelde.

avatar van clubsport
De grap met de rode verf was nog het leukst verder was het wel aardig maar niet meer dan dat .
dan vond ik de parodie van mel brooks een heel stuk beter geslaagd