Four Friends (1981)

geregisseerd door Arthur Penn
met Craig Wasson, Jodi Thelen en Michael Huddleston

Een kijk op het studenten leven, gezien uit de ogen van vier verschillende mensen. In het begin van de jaren 60 gaan vier arbeiderskinderen uit een klein industriestadje elk hun eigen weg na de middelbare school. Aan het eind van dat decennium zien ze elkaar terug.

avatar van Gish
Ben erg gehecht aan deze film die in al vele malen heb gezien.
Er gaat een soort vreemde aantrekkingskracht vanuit. Mooi tijdsbeeld ook. Goede rol van Jodi Thelen waarvan we daarna helaas weinig meer hebben vernomen, dus misschien heb ik het verkeerd gezien. Toch...een aanrader.

De romantische en andere belevenissen van 4 jeugdvrienden tijdens hun studententijd en de eerste jaren die er opvolgden in beeld gebracht door Arthur Penn die al betere werken dan deze heeft voortgebracht.
Een beetje karikaturistische persoonsbeschrijving met niettemin toch enkele gevatte scènes en een Craig Wasson die als jonge acteur werd gelauwerd en die ik eigenlijk nooit beter zag acteren.

Uitstekende film over vier opgroeiende vrienden op weg naar volwassenheid. De film beslaat een periode van zo'n 10 jaar en heeft een mooi tijdsbeeld van Amerika in de jaren 60. Melancholisch, nostalgisch en zeker niet te lang. De scene met het schietincident valt wat uit de toon en is wel erg onverwacht.