Princess (2014)

Israël

geregisseerd door Tali Shalom-Ezer
met Ori Pfeffer, Keren Mor en Shira Haas

Adar, een androgyn 12-jarig meisje, woont in een klein appartement met haar moeder Alma en haar jonge stiefvader Michael. De drie leven in een onconventionele en intieme manier samen waarbij Adar regelmatig met Alma en Michael het bed deelt. Terwijl Alma aan het werk is ontstaat er een nauwe relatie tussen de werkeloze Michael en Adar waarbij fantasierijke, geslachtsveranderende rollenspellen plaats maken voor schendingen.

Heavy stuff, over incest en misbruik, dat je met vele vragen laat zitten. Het verhaal is ook niet 'af', al had ik daar niet zoveel moeite mee. Geen gemakkelijke film om naar te kijken, die ook appelleert aan je eigen emoties. Dat houdt je wel bij het verhaal, en bij de film, betrokken. Hoewel ik de personages te weinig vond uitgewerkt, neemt de regisseur geen stelling en biedt de film voldoende grijstinten en nuances. Er wordt door andere kijkers geopperd dat de jongen in het verhaal een mentale afsplitsing is van het meisje, een soort tweede persoonlijkheid als vlucht en uitlaatklep voor de werkelijkheid. Zou kunnen, ik weet het niet, ik vond hem te reëel voor die rol. Het zet je in ieder geval aan het denken.

Merkwaardig filmpje over de leden (moeder, vriend, jonge dochter) van een disfunctioneel gezin, die te pas en te onpas elkaar besnuffelen, dan wel bij elkaar in bed kruipen. Om zichzelf mentaal te beschermen tegen de incestueuze bejegening door de vriend van haar moeder verschuilt het jonge meisje zich achter een mannelijke variant van zichzelf als tweede persoonlijkheid. Klinkt allemaal reuze opwindend, maar dat is het in zijn uitwerking niet. Eigenlijk saai, om niet te zeggen strontvervelend.