The Gambler (2014)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Rupert Wyatt
met Mark Wahlberg, Brie Larson en John Goodman

Een docent, Jim Bennett, kampt met een destructieve gokverslaving. Wanneer zijn schulden blijven toenemen, probeert hij zijn geluk te beproeven in Las Vegas. Helaas gaat dat niet zoals hij hoopt, waardoor zijn toekomst in de handen van de maffia komt te liggen.

HALVE TAMME.
Mijn interesse is gewekt.

avatar van tattoobob
Ik geloof dat Wahlberg een flink aantal kilos voor deze film moest afvallen...nou dat is te zien ook.
Ik ben ook benieuwd

avatar van Fortune
Origineel was redelijk. Ik zeg het niet vaak maar die film verdient wel een eigentijdse remake.

ik heb het origineel uit 1974 niet gezien, dus beschik niet over vergelijkingsmateriaal. Het misdaadverhaal, in film noir stijl, was onderhoudend en dramatisch, maar had meer potentie dan er uiteindelijk uitkwam. Wat meer actie was bijvoorbeeld niet misplaatst geweest. Mark Wahlberg kon mij niet overtuigen (hij leek maar wat te doen); eigenlijk vond ik dat er sprake was van miscasting. De soundtrack daarentegen klonk perfect.

Goede film, is wat anders.

Goede acteurs, en was constant interessant.

avatar van Oliveri
Tegenvallend drama, te weinig misdaad en spanning wat betreft en veel hinderlijk close-up camerawerk. Aardig bijrolletje voor good old John Goodman.

avatar van Brabants
Deze remake heeft een lange ontwikkelingsperiode doorstaan en uiteindelijk in handen gekomen van Rupert Wyatt en Mark Wahlberg. Het verhaal omvat de zelfdestructie van de protagonist gespeeld door Wahlberg, die als gokverslaafde ondergrondse casino´s bezoekt in hartje LA. Het ironische tintje aan deze productie bevalt mij wel en ondanks dat ik het origineel niet gezien hebt, vind ik het een prima script. Het punt is dat de protagonist aan zelfdestructie lijdt en eigenlijk geen gokker is, maar dit als pijnverzachtend middel gebruikt, daar hij de hoop op het waarmaken van zijn dromen heeft opgegeven. Een verdere aanvulling van geweld of actie had de film dan ook serieus niet sterker gemaakt, want dat is hier namelijk totaal niet de issue waar het om gaat. Wahlberg toont met zijn optreden karakter en zet zijn personage op een zeer bewonderingswaardige manier neer. Een puike en volwassen optreden, waar ik zeer van genoten hebt. Ook de sub personages waren sterk in hun rol, waarbij John Goodman weer bewijst wat voor een getalenteerde oude rot in het vak hij is en Jessica Lange was overweldigend in de rol van moeder Roberta.

Prima vermaakt en hoeveel ellende kan een mens zich zelf aandoen.

avatar van joey1973
Verhaal was soms iets te traag, maar het acteerwerk van Wahlberg maakt dat meer dan goed.
De soundtrack was erg goed.
Verder sluit ik me aan bij Brabants

avatar van ambrosini
Verhaal vond ik zwak en film was erg saai

avatar van THiZ-iZ-MaDNeSS
Had er meer van verwacht. Gebeurd niet veel in. Acteerprestaties zijn wel uitstekend.

avatar van karilem
aparte film... vond ik personnlijk alles behalve saai ..." just special" wist me te boeien tot het eind. Goed gespeeld.

avatar van scottbrl
Weinig actie/misdaad maar het verhaal is redelijk en het acteerwerk is goed.
Ik vind het persoonlijk niet een van Wahlberg's beste films maar het is de moeite waard om The Gambler een keer te kijken..

avatar van james_cameron
Flinke tegenvaller. De plot is standaard en plichtmatig; echt zo'n verhaal dat we al vele malen eerder en vooral beter hebben gezien. Voornaamste probleem is echter de vage en ongeloofwaardige rol van Wahlberg. Hij levert degelijk spel, maar zijn personage is zo abstract en neemt zulke vreemde beslissingen dat je als kijker niet betrokken raakt bij de gebeurtenissen. Daarnaast zijn eigenlijk alle bijrollen te karig uitgewerkt.

vond het een saaie fiml, waarbij ik wahlberg juist niet in goede doen vondt...., ze hem liever in actiefilms maar dat is persoonlijk

Wat een shit film pfffff niet door te komen

avatar van Edie
Eerste uur is behoorlijk traag, daarna komt de film pas redelijk op gang. Verveeld heb ik me niet, ik vind (gok)verslavingen sowieso een best interessant iets. Mark zag er prima uit als een ver afgeleefd persoon. Het origineel ook gezien, maar deze is toch net wat beter te bekijken (origineel vond ik nog trager overkomen; ook niet zo vreemd van een jaren 70 film). Echt onder de indruk ben ik niet, ook geen film met een hoge her kijkwaarde vind ik.

Voor nu een 3*

Trage maar intelligente film.

avatar van Bond,TeBond
Goed gebracht. Anders dan wat je veelal ziet in gangster movies, zo ruig mogelijk. Nee, subtiel, goed gespeeld door alle partijen. Minpunt...is een leraar belangrijk genoeg om zoveel geld aan te lenen. Wetende dat hij intense gokverslaafd is. In de werkelijke wereld zien ze hem niet staan denk ik...

tattoobob schreef:
Ik ben ook benieuwd

Goodman ook zeker

Vermakelijke film toch wel, mss nog iets te braaf of soms iets toch te traag zeker het 1ste deel vd film maar dat word vooral goed gemaakt door de vele goede acteurs die hun rol goed speelden, echt genieten. Mark en Goodman en nog enkele anderen dragen echt de film.
Een topfilm is het niet en ik heb al zeker betere in het genre gezien maar toch is deze zeker eens de moeite waard om te bekijken.

Ondanks dat dit geen hoogstaand Drama is en er eigenlijk ook weinig in gebeurt (wat er gebeurt herhaalt zich steeds), wist het verhaal me toch redelijk te boeien en keek de film zich ook nog aardig weg. Dat laatste komt vooral door de bekende cast die het verdienstelijk deed.

De film begon op zich nog wel goed met de lange gok scene, maar al vrij snel wordt het een trage, langdradige en relatief saaie bedoeling. Het enige wat er eigenlijk gebeurt is dat docent Jim Bennett (gespeeld door Mark Wahlberg) steeds gokt bij voornamelijk kaarten, daarbij steeds al zijn geleende geld inzet en uiteraard dan ook op een gegeven moment al dat geld verliest en daardoor flink in de schulden komt te staan waardoor de maffiose schuldeisers hem onder druk zetten en hem soms ook flink onder handen nemen. Omdat hij steeds verliest, laat het einde (dan wint hij natuurlijk een keer) zich natuurlijk makkelijk raden als hij weer eens al het geld (wat eigenlijk bedoelt was om zijn schuldeisers af te betalen. Hoe hij aan dit geld was gekomen, namelijk door het manipuleren van een basketbalwedstrijd waarvan hij de top studentspeler kan, was overigens wel leuk) inzet bij het gokken op zwart bij de roulettetafel.

Ondanks dat het hele verhaal eigenlijk weinig voorstelt, keek de film zich nog wel aardig weg en zoals eerder gezegd komt dat vooral door de cast. Sowieso deed hoofdrolspeler Mark Wahlberg het wel aardig (ik zie hem ook graag in films), maar ook de korte rolletjes van Jessica Lange (in de rol van zijn stiefmoeder) en met name John Goodman (in de rol van schuldeiser Frank) waren aardig. Brie Larson (in de rol van scholiere Amy Phillips waar docent Jim Bennett ook verliefd op wordt en uiteindelijk ook zijn gokken voor opgeeft op het einde. Althans dat haal ik uit het einde) vond ik vooral een mooie en vrolijke verschijning in deze film en ze deed het ook verdienstelijk.

Al met al leuk om eens gezien te hebben deze film (dit is overigens een remake van de film uit 1974, welke ik volgens mij nog nooit heb gezien), maar meer ook zeker niet.

avatar van Kondoro0614
The Gambler

Ik had er oprecht meer van verwacht. The Gambler vond ik een oke gokverslaving's filmpje waar Mark de hoofdrol in speelt. Geld lenen en schulden hebben komt hier erg goed na voren en daar horen dan ook consequenties bij. Ook hier vond ik het een iets wat misleidende trailer waar ik hier en daar wat meer actie in had verwacht. En waar de genre drama echt vaker aan bod kwam, toch wel. Het verhaal was wel oke het concept was leuk. Meer ook niet.

avatar van Nohands
Tijdje geleden dat ik zo heb genoten van een film, vooral van Mark Whalberg zijn acteerwerk was gewoonweg subliem!! Geen actie of spanning maar goede dialogen, heb echt kijk en luister plezier in deze film gehad!!

Goed geacteerde gok drama.
Wahlberg speelt uitstekend een gokverslaafde die volledig ontspoort is.
Maar de rest van de cast is eveneens prima.
Het draait in 'The Gambler"niet om de actie maar om de personage Bennet.
Zijn roekeloosheid, verlies van dierbare en een moeilijke verstandhouding met zijn moeder.
Gokken als uitweg en als zelfvernietiging.
Toch is de 2 uur durende film niet alleen zware kost.
Prima film.

avatar van Waxmask
Het "waarom" ontgaat me volkomen. Dit is zelfdestructie, en geen gokverslaving. Die denken alleen maar aan gokken, ook in bed. Met zijn intelligentie had ik een paradox verwacht, waar je een systeem kan hebben, maar net als je het hebt verslagen, keert het zich tegen je. Nee, de gokker wint een bak geld, en had het net zo goed kunnen verbranden. Waar anderen euforie krijgen bij winst, en dat zijn de enige gokverslaafden die ik ken, is dat hier andersom. Als een soort van kosmische dobbelsteen, die hem uiteindelijk het leven zullen kosten.

avatar van firepotatoe
Zat veel meer in dit verhaal dan eruit kwam.
Daarbij lijkt het bij de hoofdpersoon alsof hij maar wat doet bij het gokken.
Verbaasd me dat het verhaal ook nog goed eindigt ook. Zoals hij zijn schuldeisers behandelde lig je normaal na 1/3 van deze film al onder de grond.

avatar van Morice80
Leuke film Ja

avatar van leatherhead
Formulewerk.

Maar ik had ook niet anders verwacht. Dit soort filmpjes kijken op zich nog wel aardig weg meestal, alleen indruk laten ze helaas nimmer achter.

Vond Bennett een erg zwak personage, al valt dat niet geheel op het conto van Wahlberg te schrijven denk ik. Écht slecht acteert ie niet, maar met zijn ietwat dorky voorkomen is hij gewoon totaal niet geschikt voor dit soort serieuzere rollen. De rest van de cast acteert verder wel redelijk mee, maar echt bijzondere performances zijn me niet in het oog gesprongen.

De film verdrinkt helaas ook in de clichés, en zo'n beetje alle platgewalste paden worden vrolijk betreden. De wedstrijd richting het einde is flauw en voorspelbaar, maar het onbetwiste dieptepunt werd bereikt met de hilarische eindscené, waarin Wahlberg op heroïsche wijze nog even naar zijn oogappeltje toe rent. Je vraagt je sowieso af waar al die rare zijpaadjes en onnodige, bij de haren bijgesleepte personages toch telkens voor dienen. Kennelijk moet er weer één of andere afgezaagde romance in de film verwerkt worden, anders is het not-done voor onze Hollywood kompanen.

Visueel kent de film nog enkele aardige scenes. Met de nadruk op ''enkele'', want ze zijn uiteindelijk op één hand te tellen, maar toch overtrof het mijn nihiele verwachtingen op dat gebied zowaar. De gewichtige, lawaaierige soundtrack was dan weer niet veel soeps jammer genoeg. Op audiovisueel vlak al bij al dus ook beneden-matig.

Niet zo best dus. 1,5*.