The Gambler (2014)

2,92

Misdaad / Drama

geregisseerd door Rupert Wyatt
met Mark Wahlberg, Brie Larson en John Goodman

Een docent, Jim Bennett, kampt met een destructieve gokverslaving. Wanneer zijn schulden blijven toenemen, probeert hij zijn geluk te beproeven in Las Vegas. Helaas gaat dat niet zoals hij hoopt, waardoor zijn toekomst in de handen van de maffia komt te liggen.

46 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van ikkegoemikke
“I was playing for Mister Lee, and for that gentleman over there.
I’m not actually a gambler.”

Ik denk niet dat het een totale verrassing is, als ik verklap dat “The Gambler” handelt over gokverslaving. Er zijn al genoeg films gemaakt die dit onderwerp belichten en uiteindelijk verwacht je dat je bij het bekijken van zo’n film je hetzelfde gevoel bekruipt die de verslaafde ervaart terwijl hij probeert winst te maken aan de goktafel. Dat intens gevoel in de buikstreek als je op het punt staat om een enorme winst binnen te rijven, de spanning, de ontlading en die knagende woede als het tegenzit. En dat gevoel had ik helemaal niet na het bekijken van “The Gambler”. Uiteindelijk keek ik ernaar op dezelfde manier als Jim Bennett (Mark Wahlberg) : op een onverschillige manier, zonder euforie of teleurstelling, alsof hij het spel van een ander persoon observeerde. Het lijkt wel alsof het niet zijn eigen geld is waarmee hij speelt. Er is niet die zenuwslopende spanning zoals bij “Rounders” waar Matt Damon probeert zijn verloren fortuin terug te winnen tijdens een pokerspel. Waarom zijn ze dan eigenlijk in godsnaam aan deze film begonnen terwijl er al (naar wat ik heb gelezen) een geslaagde versie uit 1974 bestaat met James Caan ?

Volledige recensie hier ...

avatar van Smugmarty
Lekker vlotte film.
One-liners, interessante dialogen, plotse intermezzo achtige scenes die een dromerige impressie achterlaten. En spanning en hartklop momenten, al lees ik hierboven dat de gokscenes onverschillig zijn maar dat typeert nu juist het karakter van Bennet, die inderdaad helemaal geen doorsnee gokker is.. maar vooral zelfdestructief.

Een extra half punt voor de soundtrack met Dylan, Pulp, Roderiquez en Ray Lamontagne. Geniaal bij elkaar gevonden deze tracks en voor de tekstliefhebbers passen ze precies bij elke scenes.

avatar van Re73
Lange zit maar de dialogen waren wel goed en scherp.
Verder weinig spanning .... Mark is voor mij zoals altijd wel te pruimen.

avatar van numb nuts
twijfelaar maar mark had misschien beter vervangen kunnen worden

avatar van nadrin
Vreemd genoeg vind ik dat Walberg hier een uitstekende acteerprestaties neerzet. Vreemd omdat ik absoluut niet zo tuk ben op hem als acteur. De soundtrack vond ik hier heel goed en maakte de film beter. Het verhaal is goed en interssant maar de film is saai en langdradig. Maar als je volhoud merk je dat de film intenser en aangenamer wordt

avatar van Macady
Begin van de film vond ik erg zwak, te ver van geloofwaardig. Ook is het tempo in het eerste uur ver te zoeken. Film herpakt zich vervolgens aardig met sterke dialogen en strak acteerwerk. Krappe 3*

Matige film met een vrije irritante rol van Wahlberg (zouden we sympathie moeten hebben met zijn karakter?) en stomme gokscenes (waarom steeds alle winst weer opnieuw inzetten, dat moet misgaan..). De mislukte liefdesrelatie slaat kant noch wal en verder eikelt Wahlberg een beetje door de film heen. De bijrollen komen er bekaaid vanaf, daar had op zijn minst meer uitgehaald moeten worden.

avatar van xgogax

numb nuts schreef:
twijfelaar maar mark had misschien beter vervangen kunnen worden

Heb deze film nog niet gezien , maar ben van plan om 'm in de nabij toekomst een kans te geven alleen maar om Mark Wahlberg . Vind hem eigenlijk best tof ...

avatar van DjFrankie
Lekkere sfeer in de film, prima soundtrack. Ja lekker filmpje

avatar van numb nuts
xgogax schreef:

dan zeker doen

HALVE TAMME.
''You're born as a man with the nerves of a soldier, the apprehension of an angel.''

De cast en het script zijn in mijn ogen een correcte match, het acteerwerk
wat afgeleverd wordt is meer dan prima en de sfeer van het gokken wordt
naar mijn mening uitermate goed vastgelegd. Ik ben helemaal gek van dit
soort genre films, dus mijn tevredenheid is groot.

Zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met een herziening. Drieënhalve ster
van mijn kant voor The Gambler (2014).

avatar van DragQueen
Prima misdaad drama, met een uitstekend uitgevoerd verhaal. Er is een degelijke cast aanwezig. Wahlberg zet een goede hoofdrol neer. Visueel is het geheel sfeervol gebracht, uitstekend camerawerk, begeleid door een sterke soundtrack. 3,5 Ster.

Aanvankelijk stond deze film op mijn verlanglijst (om aan te kopen), maar heb hem dan toch gehuurd.
En ben er blij om, dat ik hem niet heb aangekocht, want voor mij is deze film een teleurstelling.
Ondanks de cast, met toch wel enkele grote namen, is dit maar een saaie boel geworden.
Het kon me totaal niet boeien.... saai was het.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Mark Wahlberg, George Kennedy, John Goodman en
Andre Braugher ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Aardige film over een man die een week de tijd heeft om een enorme gokschuld terug te betalen. De film komt in het begin wat onsamenhangend over en het verhaal heeft verder ook weinig om het lijf. Maar wel een prima karakterschets van een gokverslaafde en Mark Whalberg weet de film goed te dragen. Genoeg goeie dialogen en prima scenes voor 3.0 sterren.

avatar van david bohm
De misantroop Jim Bennett gokt er flink op los wellicht omdat ie op die manier nog iets voelt. Het is allemaal goed in beeld gebracht en met een aardige cast maar door het emotieloze personage van Wahlberg blijft het allemaal erg vlak.
Matig.