• 8.256.629 stemmen

Alternatieve titel: The Birch Tree

Oorsprong: Joegoslavië

Geregisseerd door: Ante Babaja

Met onder meer: Manca Košir en Fabijan Šovagović

IMDb beoordeling: 7,8 (774)

Oorspronkelijke taal: Kroatisch

Plot Breza

Janica, een jonge vrouw, wordt gezien als de mooiste vrouw onder de dorpelingen. Een oudere houthakker stelt Janica voor aan de jonge jachtopziener, Marko. Het koppel trouwt snel en krijgt al gauw een baby, maar Janica haar geluk is van korte duur wanneer haar baby plotseling sterft en zij zelf getroffen wordt door een dodelijke ziekte.

Markova mater

Markov pajdas / Grobar

Zugecic mladji, mladozenja

Markov pajdas / Grobar

Janko Godinić

avatar van beavis

beavis

Behoort tot de top van de Kroatische filmgeschiedenis. En als ik een lijstje zou maken van films met meest schilderachtige cinematografie ooit zou deze ook zeker hoge ogen gooien. Mijn verkenning van de Joegoslavische film levert de laatste tijd weer veel parels op!

avatar van Darbie

Darbie

Film over boertige benepenheid, met - tot mijn grote geluk - ook een dorpsidioot die voor de broodnodige afleiding zorgt.