Idealisten (2015)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Christina Rosendahl
met Peter Plaugborg, Søren Malling en Thomas Bo Larsen

In de buurt van de Amerikaanse luchtmachtbasis Thule op Groenland verlaten op 21 januari 1968 vier Amerikanen een B-52 bommenwerper met vier waterstofbommen aan boord hun toestel na een brand in de cabine. Het vliegtuig stort in zee en de ontploffende bommen verspreiden hun nucleaire lading. Twee dagen later kondigen de Amerikaanse en Deense autoriteiten aan dat het gebied gecontroleerd is en er geen stralingsgevaar is. Ondertussen worden in Thule honderden Deense werknemers gemobiliseerd voor een massale reinigingsactie. Na acht maanden werk zijn alle sporen van de crash en de plutoniumbesmetting verdwenen. 18 jaar later wordt de jonge journalist Paul Brink gecontacteerd door een van de werknemers die stelt dat een mysterieuze huidziekte is veroorzaakt door de operatie. Brink is eerst sceptisch maar besluit dan toch op onderzoek uit te gaan.