Boomerang (2015)

Alternatieve titel: Die Laatste Zomer

Frankrijk

geregisseerd door François Favrat
met Laurent Lafitte, Mélanie Laurent en Audrey Dana

De 40-jarige Antoine heeft het gevoel dat hij er onderdoor gaat. Zijn groeiende obsessie over de onverklaarbare dood van zijn moeder, dertig jaar terug, eist een zware tol op zijn leven. Zijn vrouw verliet hem, de relatie met zijn zus Agathe, de enige persoon die dicht bij hem stond, staat op instorten, zijn kinderen zijn verward en de hele familie lijkt zich tegen hem te keren. Hij weet dat hij zijn verleden onder ogen moet komen en zijn autoritaire vader moet confronteren, die iedereen verbiedt te spreken over de dood van zijn vrouw. Het is duidelijk dat hij iets verbergt. Antoine besluit terug te keren naar de plaats van haar dood en met de hulp van Angele, een vrijgevochten forensisch onderzoekster, licht te werpen op het mysterie.

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Tatiana de Rosnay (Haar Naam Was Sarah).

Vanaf 22 oktober in de bioscoop (Cinéart)

avatar van carlak
Prachtige film, om te zien met mooie beelden uit Bretagne, te beleven (sterk acteerwerk) en te voelen. De Franse cinema is sterk in het verbeelden van grote familiedramaas. Veel al in dezelfde stijl gezien en deze film is een waardige volger in de reeks.

avatar van carlak
Laurent Lafitte speelt de hoofdrol geweldig, een enorm sympathiek acteur met mooie uitstraling. De film deed me sterk denken aan Les Petits Mouchoirs, waarin hij trouwens ook speelt

Een familiedrama dat naarmate de film vordert je meer en meer in de ban houdt, uiteindelijk een ontluisterend slot inhoudt en zekerlijk als "zeer goed" in het genre geldt.
Heel wat emoties en gedragingen die inderdaad soms als een boomerang gelden en beslist goede vertolkingen : Laurent Lafitte ("van de Académie française" voegen de Fransen er graag bij) en niet te vergeten Mélanie Laurent, de laatste 10 jaar niet weg te denken uit het Franse cinemaleven.
Regisseur François Favrat is mij onbekend, maar voortgaand op wat cijferwerk lijkt deze "Boomerang" wel zijn beste werk.
Terloops : Noirmoutier. Zelf ben ik er nooit geweest, maar herinner me beslist het beeld van de renners uit de Tour de France aldaar...