The Last 5 Years (2014)

Alternatieve titel: The Last Five Years

Drama / Muziek

geregisseerd door Richard LaGravenese
met Anna Kendrick, Jeremy Jordan en Natalie Knepp

Een actrice en haar minnaar kijken terug op de laatste vijf jaar van hun relatie vanuit verschillende gezichtspunten. Jamie Wellerstein is een jonge, talentvolle, opkomende joodse schrijver die verliefd wordt op Cathy Hiatt, een knappe Shiksa actrice. Het verhaal wordt haast volledig verteld via liedjes. Cathy's liedjes beginnen bij het einde van hun huwelijk en gaan terug naar de tijd dat ze verliefd werden, terwijl Jamie's liedjes aan het begin van hun affaire beginnen en naar het einde van het huwelijk toe lopen. Ze ontmoeten elkaar in het midden waar Jamie haar ten huwelijk vraagt.

Een de ene keer saai en dan weer onderhoudend relatiedrama over een vijf jaar durende relatie (van het begin tot het einde) tussen een actrice en een romanschrijver, dat in chronologisch omgekeerde volgorde verteld werd. Vooral een charismatische Anna Kendrick speelde sterk en zong bijna al haar dialogen. Maar je moet er van houden.

avatar van soom
Wat? Schreef ik echt dat ik Anna Kendrick talentloos vond (bij Into the Woods??)? Nou ja, er zijn wel mankementen aan haar te bedenken, want zingen kan ze, zonder twijfel. Maar acteren iets minder, en toch he, zit ik er wel weer effe helemaal naast.

Ik las ergens over degene die dit op zijn geweten heeft, of anders kwam ik via de imdb-filmpagina van Into the Woods hierop. Waar ik 4 keer nodig had om me ervan te overtuigen dat Into the Woods niet zo erg was (ergens bij de 2e keer lukte het al, en kreeg 'ie volgens mij toen al een plaatsje in mijn top 10) qua zoetigheid, kreeg dit me meteen aan het plafond geplakt. Wáúw. Misschien omdat de teksten van dit meer uit het leven gegrepen zijn, en de teksten van Into the Woods meer verhalend worden gebruikt? Geen idee, maar dat eerste beeld, hoe de film opent, hoe Cathy eenzaam in die flat zit, mijmerend over het weggaan van Jamie, terwijl ze tranen vergiet, nou, mij wegdragen is geen overbodige luxe.

Prachtig, het schrijnt aan alle kanten zo door me heen, dat ik de bibbers hiervan kreeg. Op een positieve manier. Zo droefgeestig heb ik nooit eerder dingen verteld gezien, meen ik, uit mijn herinnering gezegd, of het moet door dat ene onbeduidende popgroepje uit Zweden geweest zijn. Meteen 5*, nog meer kijkbeurten liggen hier wel in het verschiet denk ik. En top 10.

Kan normaal wel gezang hebben in een film, maar 90 minuten lang zingen is blijkbaar niks voor mij

avatar van Decec
Kan geen beoordeling geven...
Na tien minuten uitgezet...
alleen maar zingen (musical)
Nee het is mijn ding niet...
Helaas

Muziekfilms kunnen best goed zijn. Jesus Christ Superstar was ooit mijn eerste bioscoopervaring. West Side Story, Chicago....allemaal zeer goed te doen.
Maar the last 5 years is een vervelende, zeer vermoeiende musical. Kendrick is een schatje, en ik gun haar het allerbeste maar dit werkje maakt haar eerdere middelmatige zangfilms als Into the Woods en Pitch Perfect to ware klassiekers.
Slappe songs(alleen het slotlied kon me enigszins bekoren) en een dunne, alledaags verhaallijn, (ondanks het aardige bedacht concept eromheen).
Kostte me net geen vijf jaar van mijn leven, maar veel scheelde het niet.