A Merry Friggin' Christmas (2014)

Alternatieve titels: A Merry Christmas Miracle | A Friggin' Christmas Miracle

geregisseerd door Tristram Shapeero
met Joel McHale, Lauren Graham en Clark Duke

Body Mitchler en zijn gezin moeten deze kerstmis doorbrengen met de van hun vervreemde familie, die ook nog eens bevolkt wordt door buitenbeentjes. Hoe graag hij zijn bloedverwanten ook zou negeren, hij komt er niet onder uit. Als hij er achter komt dat hij alle cadeautjes voor zijn zoon thuis heeft gelaten, reist hij samen met zijn eigen vader terug naar huis in een poging om vliegensvlug weer terug te keren met de cadeaus: binnen acht uur en voor zonsopgang.

Een zwakke, magere, saaie en voorspelbare kersttijd komedie waar geen eind aan leek te komen. Het was de bedoeling dat de relatie tussen de vader en z'n zoon amusant en grappig zou zijn, maar dat was geen moment het geval. Robin Williams, in de rol van alcoholist en mensenhater, die zijn inmiddels getraumatiseerde kinderen (die voor geen meter functioneren) vroeger in de steek gelaten heeft, was kleurrijk, maar hij had slechts een geringe bijrol.

avatar van Mr. Chiel
Door de trailer had ik erg hoge verwachtingen. Het bleek allemaal toch wat minder leuk en grappig. De film duurde met aftiteling ook maar 1 uur en 15 minuten. Maar een leuk en vrolijk verhaal met de nodige humor.

avatar van Dago66
Zeer zwarte ' komedie ' .

avatar van mjk87
Best geinig nog wel, deze zwarte komedie, zoals Dago hierboven al aangeeft. Kerstfilms zijn cliché, en deze doet daar niet voor onder, maar wel met dat vleugje zwarte humor erbij dat het net even wat anders maakt zonder echt anti-kerst te zijn. Oké, dat had nog verder doorgevoerd kunnen worden, maar soms heb ik best moet lachen om de gebeurtenissen. Geen film voor de hele familie dus. Verder niks bijzonders, maar prima sfeertje dat op een dag als vandaag uitstekend bekeken kan worden. 3,0*.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De eerste pak en beet 15 minuten lijken een beetje moeizaam op gang te komen maar zodra de trip tussen vader en zoon begint komt de film los.
Het is vooral Robin Williams die deze film de moeite waard maakt, niet omdat hij helaas inmiddels is overleden maar omdat hij een rol neerzet in deze film die serieuzer en botter is dan de rollen waar hij bekend mee is geworden.
Het is weliswaar niet de kerstfilm van het jaar, maar het is onlangs het wat trage begin goed uit te zitten en als nog de moeite waard om eens mee te pakken als tussendoortje.

Gelukkig was de speelduur van amper 1 uur en 15 minuten perfect voor deze film, het had niet veel langer moeten duren omdat het dan wel eens langdradig had kunnen worden

3 sterren zijn zeker op hun plaats.

avatar van Shinobi
"I'd rather be sodomized by an angry clown!"

Helaas ben ik niet zo positief over deze film.

Uiteraard is het allemaal erg clichématig; als kijker krijg je te maken met de welbekende spanningen die een - disfunctionele - familiedynamiek met zich meebrengt. Ware het niet dat de film geen idee heeft wat er met de vele personages moet gebeuren, aangezien er zoveel plaatsvindt in een kort tijdsbestek.

Robin Williams doet het wel aardig als snauwende vader, maar het is duidelijk te merken dat het geheel hier en daar anders is gemonteerd waardoor zijn tirades milder lijken te zijn. Wat dat betreft verloopt de toenadering tussen Boyd en Mitch op momenten te makkelijk.

De humor is dan ook ver te zoeken, omdat de dialogen ondermaats zijn. Met name van Williams had ik meer creatieve vondsten verwacht. Bovendien worden er geen tot weinig interessante situaties gecreëerd om goed los te gaan. Het resulteert zich in een vrij makke film die maar niet weet te boeien.

Al met al een waardeloze kerstfilm. Zonde dat Williams zich heeft geleend voor een dergelijke comedy. Mocht je nog geïnteresseerd zijn, na de eindcredits volgt een extra scène.

1,0 Sterren.

avatar van engelse
Een kerstman te lijf gaan met een kettingzaag? Merry X-mas!
Hopelijk was dit niet het laatste wapenfeit van Robin Williams...

avatar van Moviestar1979
"Opgedragen aan de man die ons aan het lachen maakte."

Deze tekst krijgen we te lezen na de aftiteling van de film. Na het overlijden van de acteur, kreeg deze film een recut. Het was één van de drie films die na zijn dood werd uitgebracht. Dit was de 2e kerstfilm voor Williams. Eerder was hij kort te zien in Noel (2004).

Ondanks zijn geweldige acteerprestaties, is deze film niet bepaald de moeite waard. Er is totaal geen goede chemie tussen Joel McHale en Robin Williams. De warmte en het kerstgevoel is matig. Bijzonder jammer dat deze film geen succes werd.

Een matige 2,5 *

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ook bij een herziening blijf ik dit een vermakelijk filmpje vinden, Robin Williams is duidelijk de grote ster maar door het vlotte tempo en een zeer korte speelduur blijft het voor mij toch een aardig kerst tussendoortje.

Stem blijft staan op 3.