The Final Terror (1983)

Alternatieve titels: Campsite Massacre | Bump in the Night | The Forest Primeval

Horror

geregisseerd door Andrew Davis
met John Friedrich, Ernest Harden Jr. en Adrian Zmed

Een groep avonturiers trekt er op uit naar de bossen. Wanneer ze op het land aan komen van een gestoorde moordenaar is dat het begin van veel ellende. Het duurt niet lang voordat er bloed begint te vloeien.

Hele domme en ongeloofwaardige thriller.
Overigens was de helft niet te volgen door aardedonker
film materiaal.
Triest acteerwerk.

avatar van pascal83
Heeft deze moeder twee kinderen waarvan de dochter een dode baby als pop heeft?

avatar van niethie
Nog uit de tijd dat ik elke ex-rental 80's horror videoband uit de videotheek wegkocht.
Vroeger vond ik dit filmpje heel erg leuk heb hem gisteravond maar weer eens gekeken aangezien ik niet beters had, heb me in het begin nog prima vermaakt maar naarmate de film vordert wordt hij steeds slechter, weinig spanning, weinig bloed, daarbij komt ook nog eens kijken dat ongeveer een kwartier van de film niet te volgen is omdat het zich in het pikkendonker afspeelt, verder nog aardige natuuropnamens, hier en daar wat sfeer en een leuk muziekje in het begin, maar verder is dit geen film om over naar huis te schrijven. 2 sterren

avatar van kaleknikker
zeker een ouderwetse film
erg slecht camerawerk
maar het acteerwerk is oon niet al te best
ik vind het een domme film een 0,5

avatar van dutchtuga
Er zit een dikke spoiler in de plotomschrijving. Niet zo handig, want nu wist ik eigenlijk al snel wie de killer was.

Niet een erg goede slasher, deze The Final Terror, oftewel Campsite Massacre zoals ie op mijn dvd heet. Er vinden te weinig kills plaats en de hoeveelheid overlevenden is wel erg groot. De film breekt dus een beetje met de slasher traditie, maar is nog wel het aanzien waard door de curieuze cast en een aardige sfeer.

dutchtuga schreef:

Is inmiddels aangepast

Edit: note overigens voor de erbarmelijke beeldkwaliteit waarin ik dit heb gezien. Ik zou hier graag een opgepoetste versie van willen zien, maar ik vrees dat dat nooit zal komen.

avatar van Richard_Voorhees
Een erg matige slasher die oogt als een goedkope Friday the 13th rip-off.
De begin sequentie lijk in ieder geval zo uit bovengenoemde film te komen.
De cast doet het nog wel redelijk en is vergelijkbaar met casts uit andere slashers van die periode.
De transfer op de DVD is dan weer erg slecht. Men lijkt zo de VHS versie overgenomen te hebben zonder ook maar iets hun best gedaan te hebben om de kwaliteit wat op te poetsen.
Volgens mij is deze in de VS op blu-ray te verkrijgen en ik ben dan ook best nieuwsgierig naar de kwaliteit van die versie.
Afijn, The Final Terror is een slasher die in mijn ogen weinig te bieden heeft. Zeker in vergelijking tot andere tijdgenoten. Er zijn andere flink wat betere genregenoten die meer de moeite waard zijn.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geweldige slasher! Final Terror heeft als enig raakvlak met Friday the 13th dat het een vrouwelijke moordenaar betreft. Hetgeen deze slasher uit de gouden periode vooral kenmerkt is de focus op het neerzetten van een bepaalde mood. Fraaie, effectieve cinematografie (niet een groep amateurs die een slasher uit de grond stampen). Andrew Davis is niet één van de vele eendagsvliegen die een aardige slasher uit wilt poepen (a la The Prey (1984) , die ik ook als één van de weinig kon smaken... misschien eens bij mezelf te raden gaan ), maar een behoorlijk vaardige regisseur. Zeker in een genre waar veelal geknoeid werd.

Lekker donker, naargeestig en beklemmend. Een slasher die zich niet mengt in de gore & sex galore van zijn tijd, maar de effectiviteit zoekt in zijn eenvoud. Een soort survival-flick in een Friday the 13th (Campy slasher) wereldje! Paar memorabele scenes (bus, vlot.. en natuurlijk het einde!) maken het helemaal af.

avatar van dutchtuga
Heb jij wel een degelijke versie te pakken gekregen?

avatar van jeroentjuhhhhh
Yup! De Scream Factory release is te vinden via de bekende wegen. Denk dat die BR nog wel een keer in huis komt, trouwens . Welke DVD release had jij destijds, dutchtuga?

avatar van dutchtuga
O wauw, wist niet eens dat hier een SF release van was. Direct erachteraan! Ik had echt een hele slechte dvd van een nietszeggende distributeur.

avatar van yeyo
Fijn, toch nog wat lof voor deze cultklassieker! Een film die zijn wegens zijn Deliverance survival sfeertje wel wat afwijkt van de eindeloze hoop 80's slashers, een genre waar ik na een 60tal films, sorry medelotgenoten, wel wat op beu gekeken ben. Die nieuwe DVD lijkt me wel de moeite, ik zag ook een vreselijk donkere VHS rip of iets dergelijks.

avatar van Ramon K
Onbegrijpelijk dat deze film hier gemiddeld een 1,84* scoort en op IMDB een 4,9/10. Ik snap daar echt niets van. Binnen het genre (waar je dan natuurlijk wel 'iets' mee moet hebben) 1 van de betere films die ik gezien heb. Fantastische settings, realistisch ogend, en met jonge personages die nu eens niet de hele tijd idiote beslissingen nemen (wat normaal toch een terugkerend euvel is bij slasherflicks). Verder goed geacteerd, met een paar jonge opkomende sterren (oa Joe Pantoliano en Daryl Hannah) en met een naargeestig sfeertje dat je normaal in survivalfilms als Deliverance en Southern Comfort tegenkomt. Best een unieke mix. Leuke slasher!

avatar van dutchtuga
Blu-Ray van Scream Factory is inmiddels binnen en gaat vanavond in de speler. Erg zin in deze herziening

avatar van dutchtuga
En die is zoals mijn stem verraadt bevallen. Niet dat de blu-ray zo fantastisch is, het betreft hier een remaster van fragmenten uit andere releases, niet van origineel filmmateriaal, want dat is jammer genoeg verloren gegaan, maar de blu-ray gaf mij wel de kans de film goed te beoordelen, in tegenstelling tot de abominabele versie op Youtube.

Final Terror is een zeer sfeervolle slasher die inderdaad een serieuzere ondertoon heeft en daarom snel doet denken aan films als Deliverance en Southern Comfort. De personages zijn relatief natuurlijk, wat niet altijd het geval is binnen dit genre. Leuk is ook om sterren in wording Daryl Hannah en Joe Pantoliano in een rol te zien. Met de spanningsopbouw zit het verder wel goed. De score is sfeerverrijkend en het script bouwt rustig op naar een climax die niet echt als een verrassing komt omdat eerder al enigszins is verraden wat er zich in het bos afspeelt. Dit deert niet, want wie verlangt naar een sfeervolle 80's slasher zit gewoon goed bij Final Terror.

Die score hier lijkt mij voornamelijk te wijten aan de slechte kwaliteit van de versie op Youtube en dat is jammer want Final Terror verdient beter.

dutchtuga schreef:

Ik heb hem gezien via die DVD die ik van jou gekocht had, maar de kwaliteit daarvan was ook niet bepaald hoogstaand.

Richard_Voorhees schreef:

Ja die is ook heel slecht en de Youtube film die ik heb gezien is daar een rip van. Ik zie trouwens net dat tegenwoordig ook de blu-ray versie op Youtube staat. Dus voor wie de film nog een beetje normaal wil zien:

The Final Terror 1983 1080p - Horror Movies - YouTube

avatar van Richard_Voorhees
^Binnenkort dan maar eens herzien.

avatar van Insignificance
Slasher? Ja, die elementen heeft het wel. Zeker in de opmaat. Vond het eigenlijk het minste onderdeel. Hier een moord, daar een moord, een kampvuur met een verhaaltje, enzovoort. En dat allemaal zonder een echte punch. Leuker zijn de personages. Beetje vreemd gezelschap dat ook maar uit de losse pols wordt geïntroduceerd. Met Joe Pantoliano die zich lekker mag aanstellen als opgewonden mafketel die iedereen over de zeik weet te krijgen. Prettige acteur met de wilde energie die hij er altijd in legt.

Dan weet je wel zo ongeveer wat er in de bossen rondwaart en het lijkt het ook de bekende afvalrace te worden, maar zo rond het moment dat de kampeerders de rivier opgaan, laat het de slasher conventies achter en wordt het voor mijn gevoel meer en meer een survival thriller. En een drukkende ook. Sinister muziekje erbij en de wildernis voelt ineens als een Vietnamese jungle. Zelfs Zorich denkt er zo over. Het pakt niet al te verrassend meer uit (alhoewel..), maar qua sfeer en venijn is het daar dik voor mekaar.

avatar van perceived
Er doorheen geprikt..!

Heb de film lang geleden al eens gezien en het enige wat ik me er van herinnerde was dat ik, met enige ergernis, zowat de helft van de film heb moeten bijschijnen met een zaklamp om überhaupt íets te kunnen zien

Destijds via TV bekeken, gisteren op mijn laptop. Denkelijk ongeveer dezelfde beeldkwaliteit als toen, echter was het via de laptop toch een stuk beter te volgen. De nachtelijke opnames blijven een groot manco, terwijl het camerawerk me eigenlijk juist wel beviel. Zolang het niet te donker wordt is het zelfs allemaal behoorlijk sfeervol. De soundtrack vond ik niet direct opvallend, maar die is evenwichtig gedoseerd en uiteindelijk best tof.

Plot ontwikkelt zich tergend langzaam maar kabbelt op een lekkere manier voort. Neemt zich de tijd voor een beetje karakterontwikkeling, weer een pluspuntje. Vaak schort het daar nogal aan in gerne-filmpjes (al is dat lang niet altijd van belang). 7.5/10*

avatar van alexspyforever
Kennelijk komen de meeste klachten dat het veel te donker is gefilm waardoor je bij de nachtscènes vaak niet ziet water precies aan het gebeuren is. Ik had kennelijk ook zo een donkere versie. Neen, ik ga niet op zoek naar een beter verlichte versie. Betalen voor een blu-ray versie heb ik er niet voor over. De openingsscène is aardig en van goede beeldkwaliteit trouwens. Daarna krijgen we de standaard jongeren in het bos, beetje werken, beetje onnozel doen en oninteresante dialogen die enkel leeftijdgenoten zullen boeien;. Af en toe wat kills meestal buiten beeld.
Wat hier nu zo anders is als de menige andere slashers van die periode zoals sommige beweren is mij volledig ontgaan tezij het ontbreken van blood/gore en naakt hieronder valt. Neen hoor volgens mij zijn er genoeg low budget prullen als dit gemaakt die worden gedistribueerd door Troma, Something Weird en dergelijke. Als een mega turkey als Manos: The Hands of Fate (1966) zelfs kijkbaarder wordt dan is het al heel erg. Misschien had ik wat van die mushrooms moeten eten, dan had ik misschien het licht gezien.

avatar van perceived
Nogmaals herzien met stukken betere beeldkwaliteit. De nachtelijke scenes waren opvallend beter. Wat obscure 80's slashers betreft ook één van de betere.

Het komt opvallend vaak voor bij mindere horrorfilms dat bij veel scenes je je wezenloos zit
te staren naar acties in het donker, zoals ook bij deze. De beelden overdag waren hier prima,
maar daar had je ook weinig aan, want dit was eenvoudigweg een slechte film zonder bijzondere
momenten al begon ie veelbelovend met het intro en de eerste kills. Ook de dialogen aan het
begin waren nog redelijk, maar al gauw verzandt de film bij veel (Kampvuur)dialoog met toch
matige acteurs die totaal oninteressante personages mogen vertolken, en sleept de film zich
schoorvoetend en bloedeloos naar een teleurstellend einde toe. Van een regisseur met toch
enkele geslaagde en bekende titels achter zijn naam. Maar dit was pas zijn tweede film die we
maar als een vingeroefening voor zijn latere, betere werk moeten beschouwen.