Before We Go (2014)

Komedie / Drama

geregisseerd door Chris Evans
met Chris Evans, Alice Eve en Emma Fitzpatrick

New York City. Een jonge vrouw (Alice Eve) haast zich om de trein van 1.30 uur naar Boston te halen. Onderweg wordt ze overvallen en lijkt ze er helemaal alleen voor te staan. Vervolgens ontmoet ze een man (Chris Evans) waarmee ze in de loop van de nacht een onwaarschijnlijke band opbouwt.

avatar van RuudC
Doorgaans ben ik wat skeptisch over filmmakers die zichzelf de hoofdrol geven, maar eerlijk is eerlijk: Chris Evans heeft dit acteertechnisch uitstekend gedaan. Before We Go voelt aan als een knus filmpje dat je gerust samen met je wederhelft op de bank kan kijken. Dat is het gewoon. Als regisseur is Evans minder begenadigd, al zet hij hier wel een aardig nachtelijk avontuur uiteen. Het is leuk om de film eens te zien en steeds maar weer af te wachten wat dit nogal onwaarschijnlijke tweetal dan weer gaan meemaken. Ergens broeit wat tussen die twee en daarom doet de film aan Before Sunrise denken. Het is een leuke poging en de film heeft zeker z'n momenten, maar het heeft het net niet. De chemie klopte niet helemaal, het mist hoogtepunten en het einde is doods.

RuudC schreef:

Juist het stukje chemie was in mijn ogen een van de hoogtepunten. De kille en zelfs botte houding, welke uiteindelijk plaats maakte voor enorme twijfel. De twijfel die je in haar ogen zag. En ook de spanning tussen beide was merkbaar, het spatte er vanaf!

Het is een film die mij positief raakte, niet snel ben ik onder de indruk van romantische films, maar de hele setting, de acteurs, het verhaal.. het klopte.

Mooie film!

Het einde is perfect. Wilde eigenlijk een 3.5* geven maar heb er hierdoor een 4 van gemaakt. Je verwacht en hoopt aan het einde dat ze op elkaar afrennen en vuurwerk en weet ik het. Dit was open maar door die boodschap die ze dan niet in beeld laten zien weet je dat het alsnog goedkomt tussen die 2.. tenminste dat neem ik aan haha. vond het daardoor weer eens wat anders dan normaal.

Prachtig gewoon.

avatar van Daan258
Is een keer een ander soort film dan dat ik normaal gesproken zou opzetten.

Vond het een heerlijk filmpje.
Het eerste half uur was voor mij wel even inkomen, maar daarna heb ik me echt uitstekend vermaakt tot het eind en vloog de tijd voorbij.
Het verhaal vond ik persoonlijk niet bijster, maar slecht was het ook zeker weer niet. De personage's en het acteerwerk van Chris Evans en Alice Eve was wel echt uitstekend wat een groot pluspunt was bij deze film.
Al met al een absolute dikke 3,0*

avatar van IH88
Heerlijke film. Eve en Evans acteren erg goed en hebben een leuke chemie. Dat moet ook wel want ze zitten in elke scene en de personages moeten in korte tijd van vreemden van elkaar naar soulmates. Dat werkt wonderwel. De film heeft veel ‘gemaakte’ dialogen en tegeltjeswijsheden maar ook een groot hart en soms is dat belangrijker. Iedereen heeft duidelijk met plezier aan deze film gewerkt en dat enthousiasme slaat over op de kijker.

Het einde van de film weet gelukkig de ergste clichés te vermijden en deed me in de verste verte een beetje aan Lost in Translation denken. Dikke pluim voor het regiedebuut van Chris ‘Cap’ Evans.

avatar van blurp194
Moeizaam.

De situatie had echt wel wat beter uitgewerkt kunnen - en moeten - worden. Zoals het nu is is het maar op het randje van interessant genoeg om uit te kijken, en drijft de film teveel en te moeizaam op Eve en Evans - die het op zich goed doen, daar ligt het niet aan. Wel aan het ontbreken van genoeg verrassingen tussen het getob door - de waarzegger is leuk, maar niet genoeg en te zwak. Het einde schoot me dan ook nog eens verkeerd, net als de hele film al aarzelt waar het heen wil is het einde dan ook weer zo'n half-half keuze. Net niet allemaal.

avatar van IH88
Before We Go

Nog even herzien en het blijft een heerlijke film. Nick en Brooke zijn personages waar je wel een avond en nacht mee wilt optrekken en hebben een sprankelende chemie. Datzelfde geldt voor acteurs Alice Eve en Chris Evans die erg goed acteren en een leuk koppel vormen waar je met gemak anderhalf uur naar kunt kijken. Ze zitten in elke scene en met de chemie en dialogen moet het dan ook wel goed zitten wil de film werken. Hier slaagt debuterend regisseur Evans wonderwel in. De film heeft veel dialogen die een beetje gemaakt aanvoelen en veel tegeltjeswijsheden maar ook een groot hart en soms is dat belangrijker. Iedereen heeft duidelijk met plezier aan deze film gewerkt en dat enthousiasme slaat over op de kijker. Het einde van de film weet gelukkig de ergste clichés te vermijden en deed me in de verste verte een beetje aan Lost in Translation denken. Een aanrader!

avatar van Shinobi
"Want to come with me, have a little adventure?"

Het regiedebuut van Chris Evans gaat hem niet verkeerd af.

In eerste instantie lijkt de opzet van een man die een vrouw probeert te helpen enigszins geforceerd en zo komt het in het begin ook over. Desondanks biedt het een aardige bodem voor de dingen die volgen, vooral gezien het feit dat je te maken krijgt met twee personen die op een tweesprong in hun leven zijn gekomen.

Qua verloop weet 'Before We Go' je als kijker op een aangename trip door New York mee te nemen; de sfeerschepping middels de eenzame straten in de nacht en de passende soundtrack is geweldig. De pacing is opvallend traag, maar op deze manier leer je de personages wel beter kennen. Zodra alle kaarten op tafel liggen, kun je niets anders dan meeleven met deze twee en de emotionele band die zich langzaamaan ontvouwt.

Chris Evans en Alice Eve delen de nodige chemie met elkaar, wat duidelijk te zien is. De - vele ingetogen - momenten gevuld met dialogen over het leven zijn misschien cliché, maar passen wel perfect bij de film. Er zit namelijk een bepaalde spontaniteit in die tastbaar is. Bovendien is het te prijzen dat er niet voor een makkelijk einde wordt gekozen.

Al met al een fijne romcom die ondanks enkele onvolkomenheden zeker de moeite waard is.

3,0 Sterren.

avatar van mjk87
Er zijn van die dagen dat ik best zin heb in soort filmpjes - december kent er doorgaans 31. Deed me al met al behoorlijk denken aan Before Sunrise, al is deze wat stijlvoller maar minder speels en minder interessant (en vooral veel minder leuk). Komt bij dat ik beide hoofdrolspelers weinig chemie vond hebben en vooral Evans is een beetje een dooie. Alice Eve redt het ook niet in d'r eentje al heeft ze wel smaakvolle kleding aan. Het kabbelt allemaal wat voort zonder echt te vervelen maar ook zonder echt te boeien. Wel prima voor op een kille decemberavond. 3,0*.

avatar van Leo1954
Wat hier nu weer beschreven wordt als komedie, ik snap het niet. Het is een vervelend romantisch verhaaltje, zonder enige impact. Vreselijk.

avatar van Ste*
Sinds Before Sunrise - waar ik de eerste kijkbeurt absoluut door weggeblazen werd- heb ik de hoop dat ik nog een keer zo'n filmervaring beleef, en kijk ik dus gretig naar films die draaien om eerste ontmoetingen. Tot nu toe heeft nog niet een de ervaring kunnen evenaren, hoewel ik zou zweren dat Chris Evans wel is geinspireerd door deze film. Die scene bij de helderziende, en die zogenaamde telefoongesprekken zijn wel een érg toevallige overeenkomst.

Hoewel deze film qua genre helemaal in mijn straatje past, en ook het decor van Manhattan een leuke is, vond ik het toch hier en daar wat jammer. Hun beider issues wisten me niet zo te interesseren, en ik had persoonlijk wat meer romantische momenten (en de opbouw daar naartoe) van hen samen willen zien, in plaats van slechts op het einde. Ook het personage van Brooke vond ik niet echt likeable. Ik zou wel stante pede verliefd kunnen raken op iemand als Nick, heerlijke man.

Als film zelf niet slecht, voor mij persoonlijk niet helemáál wat ik erin zocht.

avatar van schumacher
Middelmatig filmpje.
Komedie is het zeker niet.
Bij momenten een paar goeie stukken maar bij andere momenten soms gewoon saai en als er iets dat ik niet graag heb dat is als het saai is of is geworden.
Ik heb de film toch uitgezien omdat ik wilde zien wat voor einde er zou zijn en ook omdat Alice een schoon madam is .

Het bewijs dat een goede film niet onnodig ingewikkeld hoeft te zijn. Een simpel verhaaltje, maar erg goed uitgevoerd. Dit charmante filmpje kent bovendien een bekoorlijk einde. Ik mag dat wel.
Zoals anderen voor mij al opmerken toont de film enige verwantschap met films als Before Sunrise, In Search of a Midnight Kiss, Lost in Translation e.a. Allemaal toppers met romantiek in optima forma.

avatar van N00dles
Doet denken aan Before Sunrise, maar dan 'with a mission'. Waar het bij Before Sunrise begon met een vrijwillige impulsactie om Wenen te verkennen, gaat het hier om een gemiste trein waardoor de twee hoofdrolspelers bij elkaar komen.

De film is erg mooi geschoten en kijkt lekker weg. Beide personages zijn niet onprettig om te zien, hoewel misschien iets té knap - ik zou wel eens een film willen zien met gewoon twee doorsnee lelijke mensen die er niet uitzien als fotomodellen. De personages zijn wel sympathiek en je raakt als kijker toch betrokken bij hun persoonlijke sores. Ergens in je achterhoofd heb je een kleine hoop dat ze aan het eind 'bij elkaar' komen.
Hoewel de dialogen redelijk naturel zijn, waren sommige scènes iets te geforceerd. Met name het optreden op een of ander sjiek feestje vond ik wat kluchterig overkomen. Ik kreeg althans de indruk dat de filmmakers iets realistisch wilden neerzetten en dan zijn dat soort scenes niet heel geloofwaardig.

Maar goed, dat doet verder weinig afbreuk aan de film. Het kan zich niet meten met Before Sunrise, daarvoor is het net iets te verschillend, maar het is zeker een fijne film, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Once.

avatar van Picker
Saaie film. Komedie is ver te zoeken. Is het weer proberen trendy te doen met dat geschud van die camera? Of heeft de camera man parkinson? In dat geval, sorry voor hem. ik vond het storend.

avatar van Collins
Bijzonder aardige film over man en vrouw met elk een persoonlijk missie die zich gedurende een nacht samen door New York bewegen in een poging om persoonlijke zaken recht te zetten.
De film is een soort mini-roadtrip met ontmoetingen en gekke situaties. De ontmoetingen met andere personages en de situaties die daaruit ontstaan zijn leuk, maar ook tamelijk terloops en oppervlakkig. Dat is soms jammer, want de ontstane situaties hadden in enkele gevallen meer potentie dan de film laat zien.
De personages die gaandeweg het verhaal hun intrede doen ondergaan hetzelfde lot. Ze zijn weer snel vergeten, terwijl sommige zeker interessant genoeg waren om wat meer sediment in het verhaal te brengen.
De chemie tussen beide hoofdpersonages is er onmiskenbaar. Ze zijn leuk om te volgen.
Opvallend aan de film is dat de voor de hand liggende paden van de romantische komedie wel worden bewandeld maar niet geheel worden gevolgd. De film is tot op zekere hoogte voorspelbaar, maar in de uitkomsten niet steeds clichématig. Best verfrissend.

mooie film alleen het einde vrezelijk

avatar van Pim1993
Doe ons dit niet aan! Bleh. Vreselijk. Walgelijk. Maar dit, toch wel redelijk belangrijke detail, bij deze film geeft wel ontzettend veel kracht aan de essentie van het verhaal. Het is passend, doch erg vervelend....

Ik vond hem mooi! Oprecht, goede chemie, leuke cast, lieflijk, simpel maar inspirerend verhaaltje. Een film die me goed ligt.

Persoonlijke smaak weegt zwaar bij dit soort films, dat geef ik eerlijk toe. 4,5*

avatar van Pazmaster
Totaal niet origineel, het is gewoon een slap aftreksel van Before Sunrise. Er wordt nog best redelijk gespeeld en het is geen straf om naar Alice Eve te kijken maar alleen een leuk smoeltje maakt nog geen goede film. Deze film is erg voorspelbaar en hangt van clichés aan elkaar. Zoiets als dit is al veel vaker én beter gedaan. Gelukkig duurt ie niet zo lang.

BBarbie schreef:

Mooi dat je In Search of a Midnight Kiss noemt, vond ik ook: net als deze een zwaar onderschat pareltje.

Ik denk dat Evans ook een beetje inspiratie heeft gehaald uit zijn eigen acteerrol in London, al zijn de omstandigheden hier helemaal anders. Maar de insteek is dezelfde: in de knoop met zichzelf, niet klaar met het verleden, en probeert er wat aan te doen in de loop van één avond. Die beperking in de tijd maakt zo'n film zo mooi: het is één momentopname, wat het meteen een hoger realiteitsgehalte meegeeft, geen gestructureerd verhaaltje. Dit voelt echter aan: de nacht vordert en de film nadert z'n einde. Simpel, maar effectief.

Leuke, subtiele humor ertussen, wordt nergens al te cliché, en eindelijk nog eens een romantische film waarin de twee protagonisten niet op de zenuwen werken. Halve ster erbovenop voor de schitterende soundtrack.

avatar van The Traveller
Deze film heeft inderdaad veel overeenkomsten met de Before Sunset/-Sunrise/-Midnight films. Chris Evans speelt zijn rol goed (hoewel ik in hem steeds Captain America blijf zien) en Alice Eve heeft iets ongrijpbaars over zich waardoor je wel blijft kijken. Van ijskonijn naar toch een warm mens. Ik hou wel van dit soort films waarin gevoelens langzaam getoond worden aan elkaar. Al met al een goede film die wel even blijft hangen, omdat je toch door al dat gepraat (niet storend) ook zelf in de spiegel van je eigen leven kijkt.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Before We Go (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. Ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een laptop.

Before We Go is een charmant en hartverwarmend filmpje. Het verhaal is misschien wat cliché-gevuld maar de chemie tussen de twee hoofdpersonages is het hoogtepunt van de film. Chris Evans is enorm charismatisch en zet net als (een even charmante) Alice Eve een ijzersterke prestatie neer. De relatie tussen de twee wordt op een aangenaam tempo opgebouwd en voelt nergens geforceerd of té zoetsappig aan. Evans doet het lang niet slecht als beginnend regisseur, de film heeft hier en daar een beetje humor en vooral een warme toon waardoor Before We Go een prima film is voor een romantische date.

Aardige film waarin een man een vrouw helpt die zojuist van haar tas is beroofd. Een film die zich afspeelt tussen twee mensen tijdens één nacht. De dialogen (waar het grotendeels om draait hier) lopen minder naturel in vergelijking met soortgelijke films. Het kijkt wel gemakkelijk weg en het nachtelijke New York vormt een prima decor.

Ste* schreef:

Deze al gezien?

avatar van Ste*
scorsese schreef:

Deze al gezien?

Jep

avatar van Decec
Een goede komedie/drama/romantiek film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Chris Evans speelt goed...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Onrustig camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prettige, sympathieke film. Met krap anderhalf uur ook net lang genoeg, want op het moment dat het wat begint te rekken is het gelukkig prompt afgelopen. Inderdaad, de vergelijking met de triologie van Richard Linkwater ligt qua gehanteerd concept(twee zielen dwalen samen door de stad en ouwehoeren er lustig op los) voor de hand, maar die drie andere Before films waren vooral qua dialoog een stukje beter en scherper. Niettemin is deze Before We Go redelijk geslaagd met name door de innemende vertolkingen van de twee hoofdrolspelers. Evans, hier goed geregisseerd door Evans, en Eve komen als duo geloofwaardig en realistisch over, en zijn samen de belangrijkste sterkhouders bij deze film, waaraan je je bijna geen buil aan kan vallen.

avatar van très joliette
Wat een fijne film. In het straatje van lost in translation, before sunset, etc. Rustig voortkabbelend met mooie dialogen die tot nadenken aanzetten en vertrouwen geven. Mooie hoofdrolspelers met een fijne chemie. Liefdevol.

Niet de eerste film over dergelijke ontmoeting en zeker niet de beste en alvast beneden enkele hiervoren reeds geciteerd.
Uiteindelijk vond ik het script niet zo goed, vaak wat flauwe en onechte dialogen en wat ver gezocht allemaal.
Dat het allemaal romantisch uitdraait en dat vooral Alice Eve meevalt is best charmant, maar een vervolg hierop...? Ja, waarom niet, maar dan toch ietsje inhoudelijker dan deze.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en was toch wel aangenaam verrast door deze film. 'k vreesde een beetje dat het weer een cliché romantische film, maar dit was gelukkig niet het geval.
De cast deed het prima en kwam overtuigend over. Verder zag de film er prima uit.
'k wist niet wat te verwachten, maar ben toch wel aangenaam verrast. De moeite om te bekijken.

avatar van Dominootje
Bijzondere film! Verdient meer kijkers

avatar van Melksnor
Fijn filmpje. Onze cap in een romantisch dramafilmpje, die hij zelf regisseert 3,5*

avatar van Zwaagje
Wat een aangename verrassing. Ik ging hier zonder al te veel verwachting in en werd steeds meer de film ingezogen. De opbouw is intrigerend en je leert de hoofdpersonen steeds meer kennen; het verhaal ontvouwd zich per minuut. Dat zorgde er voor dat ik nieuwsgierig bleef uitkijken naar hoe het afliep. Het einde is bijzonder en gelukkig niet zo standaard als bij de meeste romcoms. Fijne verrassing en een verdiende 4.5* . Aanrader!