Trash (2014)

Verenigd Koninkrijk / Brazilië
Avontuur / Drama

geregisseerd door Stephen Daldry en Christian Duurvoort
met Rooney Mara, Martin Sheen en Wagner Moura

Raphael, Gardo en Rato zijn drie jongetjes die opgroeien in een sloppenwijk en de kost verdienen met het afstruinen van een grote vuilnisbelt. Tijdens hun zoektocht naar bruikbare spullen vinden ze op een dag een leren tas met daarin een portemonnee, een identiteitskaart, een plattegrond en een sleutel. Het trio besluit om de tas met inhoud te houden en niet aan de politie over te dragen. Door dit besluit komen de drie al snel in de problemen en worden ze achterna gezeten door corrupte figuren binnen de politie en de overheid.

avatar van SuperSideSwipe
Zeker geen verkeerde film.

De kijker word in een goed hoog tempo bezig gehouden. De film springt van de ene in de andere kleurrijke scene over.

Trash heeft een donkere ondertoon, maar blijft door de positiviteit en energie van de jochies toch totaal niet deprimerend. Het is een soort Slumdog Miljonair meets Home Alone.

Vond dat de jochies het prima deden, evenals de gehele cast eigenlijk.

Kan zo snel geen kritische punten bedenken,. puike en vermakelijke film.

avatar van cordiacovens
Trash is een bewerking van het gelijknamige boek en voelt aan als een soort sprookje. Een film die vol zit met ongeloofwaardigheden en mysteries die afgewisseld worden met scènes die uit een keiharde misdaadfilm kunnen komen. Het is één boek, maar het lijkt alsof er van twee ideeën voor films geprobeerd is om één film te maken. Trash voelt hierdoor veel te onevenwichtig aan om mee te leven met de karakters en de serieuze kwesties die in de film behandeld worden, die een beter lot verdienen. Ik hoop dat Daldry snel zijn vorm weer terugvind.

'Trash' Recensie - Filmtakers

avatar van Flat Eric
Van het begin tot het einde wordt je meegenomen in een spannende rollercoaster over politieke en politie corruptie die begint op één van de vuilnisbelten in de favela's van Rio de Janeiro.

Het is ondanks de toch wel serieuze en kritische ondertoon naar het einde toe voor mijn gevoel wel een positieve film geworden.

En "complimentje" (spreek uit op z'n Portugees-Braziliaans) voor de jonge acteurs!

avatar van VincentL
Trash

Omdat ik toch in Amsterdam moest zijn maar even PAC binnen gelopen in Tuschinski. Overigens kreeg ik nog een gratis popcorn die ik voor de kerst moest consumeren. Des te meer reden om te gaan dus. Een in Spaans gesproken film in Rio over drie broeders sprak mij op voorhand al bijzonder aan. Aan het einde van de film kwam ik dan ook zee bevredigd de zaal uit.

Want je rolt van de ene feel-good scène in de andere. De film is een aaneenschakeling scènes van brutale jongetjes. Ze bezorgen je meerdere malen een glimlach op de lippen. Daarnaast steek het verhaal ook nog best goed in elkaar. De massa's kinderen die de vuilnisbelten doorspitten op zoek naar iets waardevols, de afdankertjes van de elite, komt bijzonder goed tot je. Ook de corruptie die hoogtij viert in een stad als Rio dringt tot het diepst van je door. De onschuld van de drie jongens in de grote mensenwereld geeft je een perspectief je je louter medelijden kan laten voelen. Het einde is misschien wat overtrokken, maar past zeker in de lijn van de film.

Tevez, Luis en Weinstein zijn een fantastisch trio. Ze vullen elkaar perfect aan in de vaak goede scènes. Ze weten geheel hun eigen lijn te trekken in de grote wereld. De sloppenwijken van Rio op hun duimpje kennende krijg je via hen een fantastische inkijk in alle wijken die je in Rio aantreft. Van de rijke stranden tot de arme vavela's.
Mara en Sheen dartelen tussen deze die rakkers ook nog vrij goed rond. Vooral de tweede weet toch een goede eigen rol neer te zetten. De alcoholische missionaris is een verhaal op zich die zich perfect weet te passen in het verhaal.

Visueel gezien is het gewoon heel sterk. Het doel en de morele gedachte komen goed op je over. De mooie kiekjes die tussendoor geschoten zijn zijn een lust voor het oog. Sterk gewoon. Ik denk toch dat het afbranden van hun paaldorp het hoogtepunt is. Corruptie, onmacht, doorzettingsvermogen in combinatie met sterke visuele weergaven, die je levendig verkwikken beleef je echt het hoogtepunt in de film.

Een sterke productie die geweldig op de actualiteit aansluit.

avatar van Filmkriebel
Niet zo rauw als Cidade de Deus, niet zo realistisch als Tropa de Elite. Trash deed me meer denken aan de verfilming van een goed jeugdboek voor het segment 12-15 jaar, een avontuurlijke schattenjacht in de arme buurten van Rio. Het leek me daarom ook niet de opzet om richting sociaal drama te gaan, al wordt de sfeer van geweld en corruptie niet uit de weg gegaan. Er wordt goed geacteerd, en het is een plezier om die kinderen te zien opgaan in hun zoektocht, met de politie op hun hielen en het gevaar dat om de hoek loert. Het einde is klef maar makkelijk te vergeven. Zeker het bekijken eens waard.

avatar van blurp194
Leuk vrolijk verhaal in de setting van een vuilnisbelt, waar de drie makkers Raphael, Gardo en Rato iets vinden dat daar niet terecht had moeten komen. En het hele kat-en-muisspel met de corrupte politie dat daarop volgt, waarbij de jochies een lange neus trekken naar de sterke arm. Mooi vlot verteld, vrolijk ondanks de trieste omgeving, mooie beelden in frisse zonovergoten kleuren. De drie jongens worden perfect overtuigend gespeeld, en het natuurlijk overkomende samenspel tussen de drie maakt dat nog eens extra goed.

Daar hangt het geheel op, de bekende acteurs Sheen en Mara zijn overduidelijk als bijrollen bedoeld. Waarbij Sheen zich behoorlijk stand houdt en een goede rol neerzet, en Mara me eigenlijk wat tegenviel. Niet dat dat verder veel impact heeft, meer dan een paar minuten screentime krijgen beiden niet.

Een spannende, duistere, moraliserende en ook wel ongeloofwaardige jeugdmisdaadfilm in de vorm van een geromantiseerd avonturenverhaal over drie straatjongens die in hun levensbehoefte voorzagen op een gigantische vuilnisbelt in Rio de Janeiro. Een ongebruikelijke productie die waarschijnlijk gezien moet worden in het licht van de WK voetbal van afgelopen jaar en de Olympische Spelen van volgend jaar. De toon van de film vloog voortdurend heen en weer tussen jongensachtige en kinderlijke vrolijkheid, martelscènes en ingrijpende en meedogenloze corruptie.

avatar van Brabants
Een groot regisseur Stephen Daldry komt hier met een zeer solide film, maar toch helaas niet zo bijzonder groot. Het sterke aan deze film is het optreden van de drie jongens en de duidelijke vertolking van het Jeitinho wat is samengesmolten in een verhaal, waarbij een puzzel zal moeten worden opgelost. Twee bekende Hollywood gezichten staan aan hun zijde en het gezamenlijke optreden is sterk, alsmede de cinematografie. Persoonlijk vond ik het verhaal soms wat langdradig en kakte het voor mij soms in. Dit maakt het dat de film voor mij niet al te speciaal was, in tegenstelling tot ander werk van deze grootmeester.

avatar van filmkul
Prima film. Aan de ene kant een luchtige, kleurrijk en vrolijke film en aan de andere kant wordt de realistische harde werkelijkheid neergezet. Perfect in elkaar geweven door Daldry, door scenes met fraaie kleuren te gebruiken en zodra de bad guys in beeld komen, dit donker te filmen. De jonge acteurs weten goed te overtuigen en worden gesteund door de ouwe rot Sheen. Het tempo van de film is vlot alsmede het Fugitive achtige verhaal. Topper. 4.0

avatar van james_cameron
Soort kruising tussen Slumdog Millionaire en City Of God, maar lang niet zo goed als die films. Visueel is alles indrukwekkend genoeg, met prachtig camerawerk, energieke montage en een zeer levendige sfeertekening. Inhoudelijk houdt het echter niet bepaald over. De drie jonge hoofdrolspelers ogen authentiek maar hebben duidelijk geen akteerervaring. Zij kunnen de film uiteindelijk niet dragen. Daarnaast is de plot erg karig en niet boeiend genoeg. Het dik aangezette sentiment helpt ook niet. Echt zo'n film die je graag beter wilt vinden dan hij daadwerkelijk is.

avatar van JBass
Goede film, maar had iets meer diepgang mogen hebben, net als het einde. Verder Zeer goed geacteerd, zeker door de jonge acteurs. Het verhaal blijft, ondanks de donkere ondertoon, boeien tot het eind.

avatar van woeler82
Een mooie film die me echt aan de stoel heeft gekluisterd, alles klopte bij die film, of misschien bijna alles, maakt niks uit.
Het is jammer dat corruptie zo welig tiert en het zal zeker zo in werkelijkheid gaan in die arme landen
Een film , die je gewoon gezien moet hebben

avatar van arno74
Aardige film over enkele jongetjes uit een Braziliaanse favela die opeens een tas vinden die het beginpunt vormt van een spannende speurtocht naar de geheimen die het bevat. Vrij luchtig, meer sprookjesachtig dan realistisch, en met een behoorlijke portie Hollywoodgehalte (soms te sentimenteel, een opvallend aanwezige soundtrack, etc.). Niet bepaald Brits en ook niet Braziiaans qua stijl.

Dat vond ik wel jammer want juist die Hollywoodstijl levert een enkele misplaatste dialoog op die de Braziliaanse sfeer wat teniet doet. Verder was de montage, met de jongens die het verhaal d.m.v. een video-opname begeleiden, even wennen. De setting is ook typisch westers, met twee Amerikanen die daar even de jongens van de favela Engels komen bijbrengen (wat heb je aan Engels in een favela??). Ik begrijp dat het voor de speurtocht binnen de film relevant is, maar in de realiteit is het een ander verhaal. Wat ook opvalt is de nadruk op religie, dat speelt weliswaar in Brazilië een grote en belangrijke rol, maar het is opvallend dat de regie op dit punt veel meer oog voor detail heeft dan op andere onderdelen uit de film.

Een onderhoudende film, maar het kan absoluut niet tippen aan toppers uit Brazilië zoals Cidade de Deus (2002), Tropa de Elite (2007), ook deel twee ervan en Central do Brasil (1998), al kent deze laatste wel een heel ander type verhaal. Trash is aardig om een keer gezien te hebben maar het blijft toch een light-versie van die films die duidelijk voor de westerse markt is bedoeld, en voegt ten opzichte van die films ook niets toe. Blijft over een heel vermakelijke (jeugd)film die zich in de favela's afspeelt, al was er met deze setting wel meer van te maken. Een magere 3*. Voor wie nog geen andere films over favela's heeft gezien lijkt het me wel een hele aardige introductie.

Redelijke film waarin een paar kinderen die wonen en werken op de vuilnisbelt een portemonnee vinden. Op zich een prima en avontuurlijk verhaal, maar hier en daar zakt het wel wat in en had met gemak wat korter gekund. De film ziet er goed en realistisch uit, vooral vanwege het prima locatiewerk (sloppenwijken in Brazilië). Echter zijn de personages niet bepaald realistisch. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van K. V.
'k had maar weinig verwachtingen bij deze film, maar 'k was aangenaam verrast door deze film. 'k vond het een boeiend verhaal die van begin tot einde goed was. Er zaten geen saaie stukken in en ook de cast deed het prima. De film zag er goed uit en nog leuke muziek.
De moeite om gezien te hebben.

avatar van cantforgetyou
Aardige, goede film. Zat best slim in elkaar. Het is wel een beetje geromantiseerd, maar goed. De kinderen spelen fantastisch. Iedereen deed goed zijn best. Zelfs Martin Sheen!

avatar van milannn
Leuke film. Het evenwicht tussen serieus en luchtig is precies goed. Fijne sfeer, fijn kleurgebruik, leuke jonge acteurtjes, redelijk (hoewel ongeloofwaardig) verhaal, lekker tempo en goed verloop van het verhaal. Precies waar ik zin in had.
Altijd lastig om te oordelen over het acteerwerk bij films in een vreemde taal, maar ik had niet het idee dat het acteerwerk van de jongens erg goed was. Gelukkig maakt dat, zeker bij zulke jonkies, niks uit.

avatar van Shaky
Prima film die het moet hebben van het sterke acteerwerk en de (net iets te) gelikte scenes. De film duurt wat te lang voor mij waardoor niet alles even interessant is en het tempo er af en toe onnodig uit wordt gehaald. Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Baboesjka
Niet mijn ding. Ik vind het er qua beeld wel goed uitzien, maar het boeide mij niet. Ik ben niet zo van de avonturen/misdaadfilms, ik kon me niet concentreren en ik vond het te lang duren. Op een gegeven moment keek ik bijna niet meer. Ik vind de jongens wel leuk en ze spelen gedreven, maar omdat ik niks met het verhaal heb, geef ik 'm geen voldoende. 2*