Phoenix (2014)
Genre: Drama
Speelduur: 98 minuten
Oorsprong:
Duitsland
Geregisseerd door: Christian Petzold
Met onder meer: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld en Megan Gay
IMDb beoordeling: 7,3 (20.578)
Gesproken taal: Duits en Engels
Releasedatum: 26 maart 2015
On Demand:
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Phoenix
"A Gripping Noirish Study of Treachery, Identity and Survival."
Nelly von Len keert na de oorlog lichamelijk zwaar beschadigd terug naar haar huis in het verwoeste Berlijn in 1945. Haar misvormde gezicht krijgt ze terug met een gezichtsreconstructie maar liever heeft ze haar leven terug van voor de oorlog met haar man Johnny. Ondanks het vermoeden dat Johnny haar heeft verraden en naar een concentratiekamp heeft gestuurd, gaat ze naar hem op zoek.
Externe links
Acteurs en actrices
Nelly Lenz
Johnny Lenz
Lene Winter
Soldat an Brücke
Arzt
Elisabeth
Geiger
Clubbesitzer
Tänzerin
Tänzerin
Reviews & comments
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Redelijke film, interessant uitgangspunt, maar regelmatig te ongeloofwaardig. Verder qua uitstraling iets te oldskool en weinig bijzonders. Kleine 3*
sperwer 27
-
- 339 berichten
- 314 stemmen
(Gisteren gezien.)
Twee indrukwekkende films op één week ('The Sessions' zag ik op 16.03.2015). Het kan.
Phoenix betekent herrijzenis.
In de nasleep van W.O. II zijn we in het kapotte Berlijn en er geburen vreemde dingen.
Vrouwen op zoek naar zichzelf en een man met een 'wreed' plan.
Meer mag ik niet verklappen. Vooral de twee hoofdfiguren, de man en de vrouw, spelen als was het echt. Aanbevolen.
sperwer 27
-
- 339 berichten
- 314 stemmen
'geburen' moet natuurlijk 'gebeuren' zijn ...
O ja, laat je meeslepen en onthoudt het slot en het lied. Magistraal.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Dit in beroering brengend, scherp psychologisch post-holocaust melodrama, rond herinneringen, het grote vergeten en verlies, met een spannende maar te ongeloofwaardige verhaallijn, leek een variatie op de film noirs. De beelden, waarin de kleuren grijs, bruin en zand overheersten, waren toepasselijk statisch. Het acteerwerk van de drie hoofdrolspelers was uitstekend.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Ik vond er weinig spannends aan. Saai en traag eerder. Het gegeven is interessant maar er wordt weinig mee gedaan.
2*
bruteboris
-
- 5 berichten
- 782 stemmen
Een potentieel interessant verhaal wat in deze film ontzettend ongeloofwaardig is uitgewerkt. Om twee redenen, namelijk dat zowel nu als in die tijd een gezicht reconstrueren met dergelijk smetteloos resultaat echt niet kan. Daarnaast het feit dat, ook al is iemand's gezicht gereconstrueerd, er nog talloze andere mogelijkheden zijn om iemand te herkennen zoals lichaamsbouw en- taal, motoriek en stem. In deze film heeft ' Johhny' het allemaal niet in de gaten, wat het echt te ongeloofwaardig maakt. 2,5*
SturyNijmegen
-
- 134 berichten
- 555 stemmen
Het lijkt heel wat deze film als je kijkt naar het thema. De 2 Vrouwen die prachtig acteren in na oorlogs Berlijn met puinhopen, nachtclub " phoenix" en Amerikaanse soldaten. En natuurlijk het verhaal, je hoopt op spanning, intriges, flashbacks etc.
Echter weinig tot niets van dit alles.
De man van komt in beeld en weet pertinent niet te overtuigen , hij is te lomp, te onverschillig. Het verhaal wordt te makkelijk en veel te ongeloofwaardig gebracht, te vergezocht ook en het slot is gewoon te simpel. Jammer, net een 2.5 *
glimmerman2000
-
- 354 berichten
- 2247 stemmen
Grauwe alsmede deprimerende film, welke mij wist te raken. Het verhaal is wel iets ongeloofwaardig naar mijn mening, maar vanwege de sterk spelende acteurs, en de - wat ik al eerder aangaf-, grauwe sfeer, een echte aanrader....Het einde was voor mij kippenvel
Overigens had ik die man al lang al.....
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Het script klonk erg intressant maar de uitwerking is vooral saai en ongeloofwaardig!! Me echt stierlijk verveelt bij deze film. Ik vond het allemaal te zwaar geacteerd. Teveel te gedramatiseert. Ik kan daar slecht tegen en krijg er zelfs de kriebels van! Kan het ook niet precies uitleggen. Soort teveel kunstzinnige zijn of zo.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Middelmatige film met een waanzinnig mooi einde. Het is inderdaad allemaal wat ambtelijk gefilmd, geen moment duidelijk gebruikmakend van het scope formaat, geen mooie beelden. Eigenlijk toneel verfilming. Deze verhaallijn is in meerdere Noirs beter uitgewerkt en Fassbinder zijn Berlijn met G.I.'s drong zich ook steeds bij me op als vergelijking die niet direct positief uitviel.
Actweerwerk van Nino Hoss is wel uitzondelijk goed. Daar maar eens wat meer van zien!
SturyNijmegen
-
- 134 berichten
- 555 stemmen
Middelmatige film met een waanzinnig mooi einde. Het is inderdaad allemaal wat ambtelijk gefilmd, geen moment duidelijk gebruikmakend van het scope formaat, geen mooie beelden. Eigenlijk toneel verfilming. Deze verhaallijn is in meerdere Noirs beter uitgewerkt en Fassbinder zijn Berlijn met G.I.'s drong zich ook steeds bij me op als vergelijking die niet direct positief uitviel.
Actweerwerk van Nino Hoss is wel uitzondelijk goed. Daar maar eens wat meer van zien!
Inderdaad lijkt het soms wel een toneelstuk, met name de dialogen in de kelderkamer van Johnny en Nina, wat irritant overkomt , het doet de film in elk geval geen goed
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
Het Berlijn van net na de oorlog. De mensen zijn hardvochtig, rauw, murw gebeukt en (emotioneel) geruïneerd. Over de verschrikkingen van de oorlog heeft men het in deze stad niet.
Het verhaal wordt sober en ongekunsteld in beeld gebracht. Het spel van de hoofdpersonen is ingetogen en ingehouden. De emotie is er wel, maar wordt niet expliciet geuit. Het geeft de omgang met het naoorlogse trauma goed weer.
De eindscene is prachtig.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Na de vorige film van Christian Petzold, Barbara, wilde ik niet op de eerste plaats meer van zijn werk zien (hoewel dat ook), maar vooral van hoofdrolspeler Nina Hoss. Het treft dat zij vooral grote rollen krijgt in Petzold-films en dus ook weer in deze. Haar acteerwerk is ook hier weer het meest interessant. In Barbara had ze een kille, intelligente en strenge uitstraling die daar goed gebruikt werd. Hier speelt ze tegenovergesteld: nerveus, fragiel en niet bijster slim. Duidelijk een veelzijdige actrice.
In zekere zin is dit ook wel een film die ietwat lijkt gemaakt te zijn voor een actrice. Het idee van een vrouw die helemaal verandert is door de oorlog is en gedwongen wordt zichzelf te spelen is denk ik het type rol waar acteurs van dromen. Toch wordt dit element van Phoenix nooit echt indrukwekkend, waarschijnlijk omdat Hitchcock het eerder veel beter deed in een van zijn beste films, die ik hier niet bij titel kan noemen vanwege spoilers.
Phoenix mist iets om echt zo sterk te worden als zijn potentie. Het blijft op een bepaalde manier wat aan de oppervlakte en alles voelde lang uitgesponnen aan voor mij. Ik denk dat het ook wat komt omdat de centrale situatie wat moeilijk te accepteren is. Hij gaat zo ver dat het moeilijk te geloven is dat ze bij hem blijft. Bij hem is het op zijn beurt ietwat onwaarschijnlijk dat hij ondanks vele hints niet weet dat hij met z'n vrouw te maken heeft. Is ze echt in zo veel opzichten, dus ook stem, taalgebruik en lichaamstaal verandert? Hoe dan ook, het voelde aan als een aardige film die nooit echt zo goed werd als zou kunnen.
Wel een sterk einde, dat wel.
3*
ralfsjam
-
- 2144 berichten
- 1345 stemmen
Mooi drama dat nergens echt boeiend wordt. Goed acteerwerk en mooi in beeld gebracht. Eigenlijk had je de hele film zoiets van 'trek gewoon je muil open muts!' Maar dan zou de film maar 30 minuten duren. Aardig tussendoortje.
3**
bjerik76
-
- 2206 berichten
- 1628 stemmen
vond de film niet heel erg spannend of zodanig dat ik de hele film geboeid bleef kijken.
Het gaat allemaal erg langzaam voorbij zonder echte pieken .
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Bij momenten een wat suf psychologisch drama over een in haar gezicht verminkte vrouw die uit een concentratiekamp terugkeert en haar plaats terug wil innemen bij haar man. De film heeft tijd nodig om op gang te komen. De tweede helft, met de identiteitsverwarring, had daarna wel mijn volle aandacht. Het hoofdpersonage komt erg naief over en is nog steeds tot over haar oren verliefd op haar man, terwijl er gesuggereerd wordt dat hij haar zou aangegeven hebben aan de Nazi's . De film komt daar weinig op terug, maar toch had ik graag geweten hoe Johnny over zijn vrouw dacht... . Dit opgevoerd theaterstukje in het station vond ik nogal ongeloofwaardig... en zeker het einde zal voor velen love it or hate it zijn. Ik kon het persoonlijk wel smaken maar er bleven toch wat vragen onbeantwoord na afloop.
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
De na-oorlogse sfeer in de film komt zeer goed uit de verf, en het verhaal is bijzonder, ook al komt het toch wel wat ongeloofwaardig over. Dit is dan ook het grootste 'gevaar' aan deze film, het feit dat het moeilijk te geloven is dat iemand zijn eigen dood gewaande vrouw niet herkent als ze ineens, weliswaar met een nieuw gezicht, voor zijn neus staat. Nelly (Nina Hoss ) heeft niet alleen een ander gezicht, maar is tevens veranderd van een sterke en beeldschone diva, die ze ooit was, in een onzekere, getraumatiseerde vrouw.
Door de goed voelbare gespannen sfeer tussen Nelly en Johnny en de prima acteerprestaties is het een onderhoudende en mooie film om naar te kijken.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Phoenix had een erg boeiende film kunnen worden. In het Berlijn na de Tweede Wereldoorlog proberen de mensen weer een leven op te bouwen. De joodse Nelly heeft de verschrikkingen overleefd, is ernstig verminkt en veranderd. Zo erg klaarblijkelijk dat haar man Johnny haar niet herkent. Hij denkt echt met een ander persoon te maken te hebben, die toevallig lijkt op Nelly. Dit vond ik maar matig uitgewerkt en erg ongeloofwaardig. Er wordt een heel toneelstukje in elkaar gedraaid met als doel veel geld op te strijken.
Cinematografisch ziet het er mooi uit, op het acteerwerk van Nelly is ook niks af te dingen. Maar ik vond het allemaal zo vlak. In het begin krijg je nog allerlei interessante aspecten mee van de wederopbouw, maar na de eerste ontmoeting focust de film op de relatie tussen Johnny en Nelly, die maar niet uit de verf komt. Gemiste kans hoor. Met een wat minder gekunsteld plot had dit een ijzersterke film van Duitse bodem kunnen zijn. Geïnteresseerden die meer van het Berlijn na WOII willen zien, raad ik Germania Anno Zero aan.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Had geen idee dat dit gegeven eerder was gebruikt: Return from the Ashes (1965)
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Vrij gesteund op de roman "Le Retour des Cendres" van Hubert Monteilhet uit 1961, deze goed gemaakte film van Petzold.
Na-oorlogse drama's moeten ons niet meer verbazen, dus ook dit door de film behandelde intrige niet, mogelijks hier en daar wat afgerond, maar niet in die mate dat het stoort.
Film begint met een markante scène waaruit een weinig humane houding van de US-veroveraars in het stukgeschoten Berlijn blijkt, maar ook andere begrippen, zoals in eerste instantie, joden die naar een nieuwe houding en indentiteit zoeken, zitten in deze film.
Mooiste scène is ongetwijfeld de slotscène, ofte "bevrijdingsscène", met het mooie, toepasselijke "Speak Low", inderdaad een song uit 1943 (Kurt Weill).
Het acteerwerk is af. Zeker mooie Nina Hoss overtuigt. Zag haar reeds in de hoofdrol in 3 andere films van Petzold ("Yella", "Jerichow" en "Barbara".)
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Van lieverlee beklemmende post-Holocaust film over een vrouw, die psychisch en fysiek zwaar beschadigd terugkeert uit een vernietigingskamp. Niet wetend wat er ten tijde van haar arrestatie door de nazi’s allemaal gebeurd is, gaat zij in haar naïeve onschuld op zoek naar haar man, culminerend in een schokkende confrontatie.
Een beklijvende film met een subtiele slotscène, die mij nog lang zal heugen. Subliem. Een van de meest verfijnde filmafsluitingen die ik ooit ben tegengekomen.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
De Joodse Nelly Lenz [Nina Hoss], een voormalige nachtclubzangeres in Londen, keert in gezelschap van Lene Winter [Nina Kunzendorf] terug naar Duitsland met de hoop dat ze van daaruit naar Palestine kan doorreizen. Nelly heeft zware plastische chirurgie ondergaan om de ernstige verminkingen in haar gezicht te verhullen. Tot haar verbijstering stuit ze op haar echtgenoot Johnny [Ronald Zehrfeld], die haar vermoedelijk heeft verraden. Tot haar verbijstering herkent Johnny haar niet. Sterke nog: hij vraagt haar om zich voor te doen als zijn vrouw! Klinkt inderdaad heel erg als Vertigo, maar dan zonder de suspense. Het is een wat gekunsteld en weinig geloofwaardig verhaal dat alleen dankzij het goede spel van de drie hoofdrolspelers overeind blijft.
Creative-lady
-
- 566 berichten
- 413 stemmen
Wat ik van de film vond? Moeilijke keuze. Er zat helemaal geen 'verhaal' in. Toch vond ik het niet saai. Ja, wat ik vind? Een groot vraagteken.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Krótki Film o Zabijaniu
Drama, 1988
40 reacties
Mandariinid
Drama / Oorlog, 2013
11 reacties
Hævnen
Drama / Romantiek, 2010
115 reacties
Die Verlorene Zeit
Drama / Romantiek, 2011
8 reacties
Den Skyldige
Thriller, 2018
132 reacties
Le Ballon Rouge
Komedie, 1956
34 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.