White Men Can't Jump (1992)

Komedie / Drama

geregisseerd door Ron Shelton
met Woody Harrelson, Wesley Snipes en Rosie Perez

Oplichter Billy (Woody Harrelson) is op de vlucht voor zijn schuldeisers en belandt hierbij in de wijk Venice in Los Angeles. Om wat bij te verdienen daagt hij op een veldje waar een groep zwarte jongens aan het basketballen is, één van hen uit tot een duel om geld. Sidney (Wesley Snipes) gaat de uitdaging aan, want hoe zou zo'n slungelige blanke nu iets van basketbal afweten? Wanneer Sidney voor de ogen van zijn vrienden wordt ingemaakt, bedenkt hij dat hij samen met Bill wel eens veel geld zou kunnen verdienen door weddenschappen aan te gaan. Dit zou ook voor hem goed uitkomen, want Sidney kan wel wat geld gebruiken. Maar wat Sidney echter niet weet, is dat Billy schulden heeft bij twee gangsters die hun geld binnenkort komen opeisen.

Ik vond het begin echt fan-tas-tisch, op dat basketballveld. De dialogen, de energie, de humor. Het leek net improvisatie, maar is ongetwijfeld allemaal uitgeschreven door de regisseur/schrijver. Na het eerste half uur of zoiets zakt de film wat af, maar ik ben echt een beetje verbaasd om de lauwe reacties hierboven.
Jammer dat de vrouwen in de film zo afhankelijk worden afgeschilderd, maar misschien zijn de vrouwen zo in Venice, LA. Ik ben er nooit geweest.

avatar van kArIzMa_Movie
Als liefhebber van de sport moest ik deze zien. Misschien een standaard, maar zeker wel een vermakelijke film. Het verhaal kon beter, maar het is zeker te pruimen. Beide acteurs doen het redelijk tot goed. Leuk dat Harrelson de titel op het eind veranderd in 'White Men Can Jump'! Alhoewel ik dat wel zag aankomen, vrij voorspelbaar dus.

avatar van jumpstylemovie
Ontzettend simpel en slap maar het heeft leuke filmbeelden en in de basketbal scéne worden ze lekker gedist.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Soms leuk.

Maar niet steengoed oid. Ook dit filmpje is met name de moeite waard vanwege de chemie (blijft een smerig woord) tussen het duo. Bevat een paar leuke grapjes al vind ik het drama-gedeelte iets minder geslaagd. Vrolijke Swingbeat-score ook trouwens.

Anyway, best vermakelijk en een nipte voldoende voor deze verstand-op-0-flick.

Redelijk.

avatar van 606
Aardig idee alleen wordt het te eentonig.
Acteren is goed gedaan.

3 sterren

Inderdaad gewoon een leuk tussendoortje wat zich best lekker wegkijkt en waar ook regelmatig om te lachen valt. Het verhaal is geen hoogvlieger maar dankzij Woody Harrelson en Wesley Snipes wel leuk om naar te kijken. Zeker het eerste uur van de film is goed te doen. Ook de rol van Rosie Perez is best leuk en vroeger vond ik haar altijd zeer sensueel.

avatar van booyo
Ben redelijk verbaast over de lage score hier. Tuurlijk, het is geen topfilm, maar ik vond het wel erg vermakelijk allemaal. Fantastisch samenspel tussen Snipes en Harrelson, hele mooie basketbal scènes, en gewoon een leuk verhaal. In mijn ogen is het enige minpunt Rosie Perez, vond haar niet al te best spelen.

avatar van Spetie
Een film over basketballen met een blanke en een donkere acteur in de hoofdrol, werkt dat?

Het antwoord is ja. Ondanks dat Snipes een ontzettend matige acteur is, vormt hij een redelijke sterke tandem met Woody Harrelson, waardoor het allemaal toch redelijk fijn wegkijkt. Het geheel is ietwat voorspelbaar, maar dankzij de nodige humor en vooral een erg goed op dreef zijnde Harrelson, verveelt het allemaal nauwelijks.

De regie is degelijk tot goed, waarbij vooral de diverse basketbalpotjes er duidelijk bovenuit springen. Daarbij wordt flink met de camera gespeeld, met veel slow motion en dicht op de huid scènes, waardoor het er erg boeiend uitziet. Een klein minpuntje is wel, dat er geen duidelijke keuze gemaakt wordt tussen komedie en drama, waardoor alles op dat gebied soms wat halfslachtig overkomt. Het blijft luchtig, maar vooral met de tegenstelling tussen blank en zwart, had zeker nog wel wat meer gedaan kunnen worden.

Toch is het een aangenaam filmpje, zonder echt grote pretenties en met een goed werkende acteurstandem.

De formule van deze licht verteerbare en grillige komedie zou je 'n beetje afgezaagd kunnen noemen. Maar vooral dankzij, enerzijds de energie van beide hoofdrolspelers en anderzijds de vindingrijkheid van de regisseur, die tevens het scenario schreef (de regie is het sterkst in de actiescènes), een amusante en onderhoudende film. De dialogen zijn krachtig en de soundtrack is vol afwisseling.

avatar van Insignificance
Zo ongeveer hetzelfde effect als wanneer er nog eens een aflevering van The Fresh Prince of Bel-Air voorbij komt. Waarom was dit ook alweer leuk? Rare vergelijking misschien, maar dat schiet dan zo te binnen. Het zal wel iets met het tijdsbeeld te maken hebben. Geinig, die kleurrijke outfits van toen.

Die smoel heeft de film en haar personages dan ook wel. Veel ongein en lingo per seconde, maar dat is al minder grappig. Zeker in deze hoge mate en zo is het op meerdere vlakken nogal repetitief van karakter. Met een nagenoeg verwaarloosbaar plot wordt het nog een behoorlijk vermoeiende zit.

Het geluid dat Perez maakt gaat ook al snel door merg en been. Dom rolletje voor Harrelson, Snipes is hier meer in z'n element. Het gehossel gaat nergens over, maar de basketbal scènes kunnen er mee door. Toch spijtig dat je met zo'n soundtrack de boel niet wat meer aan het swingen kunt krijgen.

avatar van dvdcrusher
Goede film zondermeer met leuke basketbalacties die goed in beeld zijn gebracht maar iets teveel van hetzelfde naar mijn zin, daarom blijft deze film hangen op 3,5 sterren, de goede middelmaat dus. De Jeopardy scenes met Perez lijken mij totaal ongeloofwaardig. Verder te vermelden is de niet onaardige soundtrack

avatar van Vinokourov
Veel onderling geschreeuw en ook veel van hetzelfde maken deze film redelijk vervelend. Er gebeurt bijzonder weinig en de humor vind ik ook redelijk lame. De basketball-scenes van Woody Harrelson en Wesley Snipes (de twee hebben blijkbaar talent voor deze sport) zijn alleen aardig om te zien.

avatar van Kondoro0614
White Men Can't Jump

Ik ben opzich een fan van Wesley Snipes. Ik vind het altijd een fijne acteur in mooie actie films. Wesley speelt nu eens in een komedie film met aan zijn rechter hand Woody. Alle twee leuke acteurs die geschikt waren voor deze film. Ik ben zelf ook vernoemd naar Snipes, allemaal geinig, met dank aan mijn moeder, haha!

Het verhaal vond ik opzich erg leuk. Een blanke basketballer moet samen met zijn vriendin geld verdienen, ze zijn namelijk een tweetal 7000 dollar schuldig. Om dit bij elkaar te sprokkelen gaat woody basketballen tegen anderen en probeert hierbij hun pot te winnen. Hij verspeelt na een tijdje zijn pot waar zijn vriendin niet blij mee was. Hij doet mee aan een toernooi, wint hier geld en verspilt het daarna ook weer aan een wedje dunken. Zijn vriendin doet uiteindelijk mee met een win show en wint hier $14.100. Zo kan hij de mannen terug krijgen maar, ben even vergeten of er een eind goed al goed was?

Het concept en verhaal waren erg leuk en vind de film toch in het algemeen leuk. Ja, er zijn vaak vechtpartijtjes en er word onderlings veel naar elkaar gescholden en geschreeuwd, dat is soms jammer, maar dat mag de pret niet bederven!

Toen Snipes nog in z'n eigen lijf paste.

Ken hem nu toch vooral als geblokt karikatuur van zichzelf (met dank aan de Blade films), eigenlijk is het best wat sneu om hem in deze vorm aan het werk te zien. Je vraagt je af waar het is misgelopen met Snipes.

Harrelson is perfect gecast als begenadigde hussler die alsnog steeds de foute keuzes maakt. Geen groots acteur misschien, maar in een rol als deze komt hij perfect tot z'n recht. Al draait het in deze film dan toch vooral om de chemie tussen de twee, en dan vooral op de basketball courts. Het levert een aantal fijne scenes op die de film telkens weer weten voort te stuwen.

Drama tussendoor is echter redelijk lamlendig en de vrouwelijke bijrolletjes zijn om te huilen. Wie de scenes wta cherrypicked heeft wel een leuk filmpje aan deze White Men Can't Jump, maar in z'n geheel is het toch maar een redelijk halfslachtig drama.

avatar van IH88
“Billy, listen to me. White men can't jump.”

Aardige film. White Men Can't Jump is het leukst als Snipes en Harrelson zowel verbaal als op het basketbalveld aan het sparren zijn. Op een gegeven moment draaft de film wel een beetje door, maar vermakelijk blijft het. Rosie Perez is in het begin vooral vervelend, maar op het einde komt ze op dreef. De basketbalscènes en het zonnige Los Angeles zorgen voor een aangenaam sfeertje. Geen hoogvlieger maar best vermakelijk.

avatar van FlorisV
"Even the sun shines on a dog's ass some days."

Aardig filmpje inderdaad, met vooral een leuke Snipes, Harrelson's vertolking vond ik te saai. Rondborstige Rosie Perez is sexy en heerlijk ordinair, maar dat Puerto Ricaanse accent valt mij wat te zwaar. Genoeg vermaak en vondsten in het plot, met de nodige zwendeltrucs. Wel erg veel "yo mamma" grappen die op den duur gaan vervelen. Verder vond ik ongeloofwaardig dat Snipes zijn auto wilde verwedden enkel om Harrelson te helpen. Schuldgevoel?

Vroeger vond ik dit de beste basketball film. Ik heb er een aantal andere ook gekeken toen, Heaven Is A Playground, Blue Chips...maar nu is het absoluut Love And Basketball die boven de anderen, inclusief deze, uitstijgt.