White Men Can't Jump (1992)

Komedie / Drama

geregisseerd door Ron Shelton
met Woody Harrelson, Wesley Snipes en Rosie Perez

Oplichter Billy (Woody Harrelson) is op de vlucht voor zijn schuldeisers en belandt hierbij in de wijk Venice in Los Angeles. Om wat bij te verdienen daagt hij op een veldje waar een groep zwarte jongens aan het basketballen is, één van hen uit tot een duel om geld. Sidney (Wesley Snipes) gaat de uitdaging aan, want hoe zou zo'n slungelige blanke nu iets van basketbal afweten? Wanneer Sidney voor de ogen van zijn vrienden wordt ingemaakt, bedenkt hij dat hij samen met Bill wel eens veel geld zou kunnen verdienen door weddenschappen aan te gaan. Dit zou ook voor hem goed uitkomen, want Sidney kan wel wat geld gebruiken. Maar wat Sidney echter niet weet, is dat Billy schulden heeft bij twee gangsters die hun geld binnenkort komen opeisen.

avatar van Gang_Star
Een leuke komedie met goede humor, een leuk verhaal en een goed op elkaar ingespeeld duo. Een prima wegkijker die geen seconde verveelt.

avatar van dvdcrusher
Goede film zondermeer met leuke basketbalacties die goed in beeld zijn gebracht maar iets teveel van hetzelfde naar mijn zin, daarom blijft deze film hangen op 3,5 sterren, de goede middelmaat dus. De Jeopardy scenes met Perez lijken mij totaal ongeloofwaardig. Verder te vermelden is de niet onaardige soundtrack

avatar van Vinokourov
Veel onderling geschreeuw en ook veel van hetzelfde maken deze film redelijk vervelend. Er gebeurt bijzonder weinig en de humor vind ik ook redelijk lame. De basketball-scenes van Woody Harrelson en Wesley Snipes (de twee hebben blijkbaar talent voor deze sport) zijn alleen aardig om te zien.

Leuke film wel, alleen wel veel dezelfde grappen over een moeder!!

avatar van Kondoro0614
White Men Can't Jump

Ik ben opzich een fan van Wesley Snipes. Ik vind het altijd een fijne acteur in mooie actie films. Wesley speelt nu eens in een komedie film met aan zijn rechter hand Woody. Alle twee leuke acteurs die geschikt waren voor deze film. Ik ben zelf ook vernoemd naar Snipes, allemaal geinig, met dank aan mijn moeder, haha!

Het verhaal vond ik opzich erg leuk. Een blanke basketballer moet samen met zijn vriendin geld verdienen, ze zijn namelijk een tweetal 7000 dollar schuldig. Om dit bij elkaar te sprokkelen gaat woody basketballen tegen anderen en probeert hierbij hun pot te winnen. Hij verspeelt na een tijdje zijn pot waar zijn vriendin niet blij mee was. Hij doet mee aan een toernooi, wint hier geld en verspilt het daarna ook weer aan een wedje dunken. Zijn vriendin doet uiteindelijk mee met een win show en wint hier $14.100. Zo kan hij de mannen terug krijgen maar, ben even vergeten of er een eind goed al goed was?

Het concept en verhaal waren erg leuk en vind de film toch in het algemeen leuk. Ja, er zijn vaak vechtpartijtjes en er word onderlings veel naar elkaar gescholden en geschreeuwd, dat is soms jammer, maar dat mag de pret niet bederven!

Toen Snipes nog in z'n eigen lijf paste.

Ken hem nu toch vooral als geblokt karikatuur van zichzelf (met dank aan de Blade films), eigenlijk is het best wat sneu om hem in deze vorm aan het werk te zien. Je vraagt je af waar het is misgelopen met Snipes.

Harrelson is perfect gecast als begenadigde hussler die alsnog steeds de foute keuzes maakt. Geen groots acteur misschien, maar in een rol als deze komt hij perfect tot z'n recht. Al draait het in deze film dan toch vooral om de chemie tussen de twee, en dan vooral op de basketball courts. Het levert een aantal fijne scenes op die de film telkens weer weten voort te stuwen.

Drama tussendoor is echter redelijk lamlendig en de vrouwelijke bijrolletjes zijn om te huilen. Wie de scenes wta cherrypicked heeft wel een leuk filmpje aan deze White Men Can't Jump, maar in z'n geheel is het toch maar een redelijk halfslachtig drama.

avatar van IH88
“Billy, listen to me. White men can't jump.”

Aardige film. White Men Can't Jump is het leukst als Snipes en Harrelson zowel verbaal als op het basketbalveld aan het sparren zijn. Op een gegeven moment draaft de film wel een beetje door, maar vermakelijk blijft het. Rosie Perez is in het begin vooral vervelend, maar op het einde komt ze op dreef. De basketbalscènes en het zonnige Los Angeles zorgen voor een aangenaam sfeertje. Geen hoogvlieger maar best vermakelijk.