• 10.997 nieuwsartikelen
  • 9.003.277 stemmen

White Men Can't Jump (1992)

Komedie / Drama | 112 minuten

Genre: Komedie / Drama

Geregisseerd door: Ron Shelton

Met onder meer: Woody Harrelson, Wesley Snipes en Rosie Perez

Gesproken taal: Engels

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot White Men Can't Jump

"It ain't easy being this good."

Oplichter Billy (Woody Harrelson) is op de vlucht voor zijn schuldeisers en belandt hierbij in de wijk Venice in Los Angeles. Om wat bij te verdienen daagt hij op een veldje waar een groep zwarte jongens aan het basketballen is, één van hen uit tot een duel om geld. Sidney (Wesley Snipes) gaat de uitdaging aan, want hoe zou zo'n slungelige blanke nu iets van basketbal afweten? Wanneer Sidney voor de ogen van zijn vrienden wordt ingemaakt, bedenkt hij dat hij samen met Bill wel eens veel geld zou kunnen verdienen door weddenschappen aan te gaan. Dit zou ook voor hem goed uitkomen, want Sidney kan wel wat geld gebruiken. Maar wat Sidney echter niet weet, is dat Billy schulden heeft bij twee gangsters die hun geld binnenkort komen opeisen.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Een leuke komedie met goede humor, een leuk verhaal en een goed op elkaar ingespeeld duo. Een prima wegkijker die geen seconde verveelt.

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

Goede film zondermeer met leuke basketbalacties die goed in beeld zijn gebracht maar iets teveel van hetzelfde naar mijn zin, daarom blijft deze film hangen op 3,5 sterren, de goede middelmaat dus. De Jeopardy scenes met Perez lijken mij totaal ongeloofwaardig. Verder te vermelden is de niet onaardige soundtrack

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Veel onderling geschreeuw en ook veel van hetzelfde maken deze film redelijk vervelend. Er gebeurt bijzonder weinig en de humor vind ik ook redelijk lame. De basketball-scenes van Woody Harrelson en Wesley Snipes (de twee hebben blijkbaar talent voor deze sport) zijn alleen aardig om te zien.

avatar van The main man!!

The main man!!

Leuke film wel, alleen wel veel dezelfde grappen over een moeder!!

avatar van Kondoro

Kondoro

White Men Can't Jump

Ik ben opzich een fan van Wesley Snipes. Ik vind het altijd een fijne acteur in mooie actie films. Wesley speelt nu eens in een komedie film met aan zijn rechter hand Woody. Alle twee leuke acteurs die geschikt waren voor deze film. Ik ben zelf ook vernoemd naar Snipes, allemaal geinig, met dank aan mijn moeder, haha!

Het verhaal vond ik opzich erg leuk. Een blanke basketballer moet samen met zijn vriendin geld verdienen, ze zijn namelijk een tweetal 7000 dollar schuldig. Om dit bij elkaar te sprokkelen gaat woody basketballen tegen anderen en probeert hierbij hun pot te winnen. Hij verspeelt na een tijdje zijn pot waar zijn vriendin niet blij mee was. Hij doet mee aan een toernooi, wint hier geld en verspilt het daarna ook weer aan een wedje dunken. Zijn vriendin doet uiteindelijk mee met een win show en wint hier $14.100. Zo kan hij de mannen terug krijgen maar, ben even vergeten of er een eind goed al goed was?

Het concept en verhaal waren erg leuk en vind de film toch in het algemeen leuk. Ja, er zijn vaak vechtpartijtjes en er word onderlings veel naar elkaar gescholden en geschreeuwd, dat is soms jammer, maar dat mag de pret niet bederven!

Onderhond

• 12006 stemmen

Toen Snipes nog in z'n eigen lijf paste.

Ken hem nu toch vooral als geblokt karikatuur van zichzelf (met dank aan de Blade films), eigenlijk is het best wat sneu om hem in deze vorm aan het werk te zien. Je vraagt je af waar het is misgelopen met Snipes.

Harrelson is perfect gecast als begenadigde hussler die alsnog steeds de foute keuzes maakt. Geen groots acteur misschien, maar in een rol als deze komt hij perfect tot z'n recht. Al draait het in deze film dan toch vooral om de chemie tussen de twee, en dan vooral op de basketball courts. Het levert een aantal fijne scenes op die de film telkens weer weten voort te stuwen.

Drama tussendoor is echter redelijk lamlendig en de vrouwelijke bijrolletjes zijn om te huilen. Wie de scenes wta cherrypicked heeft wel een leuk filmpje aan deze White Men Can't Jump, maar in z'n geheel is het toch maar een redelijk halfslachtig drama.

avatar van IH88

IH88

“Billy, listen to me. White men can't jump.”

Aardige film. White Men Can't Jump is het leukst als Snipes en Harrelson zowel verbaal als op het basketbalveld aan het sparren zijn. Op een gegeven moment draaft de film wel een beetje door, maar vermakelijk blijft het. Rosie Perez is in het begin vooral vervelend, maar op het einde komt ze op dreef. De basketbalscènes en het zonnige Los Angeles zorgen voor een aangenaam sfeertje. Geen hoogvlieger maar best vermakelijk.

avatar van FlorisV

FlorisV

"Even the sun shines on a dog's ass some days."

Aardig filmpje inderdaad, met vooral een leuke Snipes, Harrelson's vertolking vond ik te saai. Rondborstige Rosie Perez is sexy en heerlijk ordinair, maar dat Puerto Ricaanse accent valt mij wat te zwaar. Genoeg vermaak en vondsten in het plot, met de nodige zwendeltrucs. Wel erg veel "yo mamma" grappen die op den duur gaan vervelen. Verder vond ik ongeloofwaardig dat Snipes zijn auto wilde verwedden enkel om Harrelson te helpen. Schuldgevoel?

Vroeger vond ik dit de beste basketball film. Ik heb er een aantal andere ook gekeken toen, Heaven Is A Playground, Blue Chips...maar nu is het absoluut Love And Basketball die boven de anderen, inclusief deze, uitstijgt.

avatar van FlorisV

FlorisV

renske schreef:

Jammer dat de vrouwen in de film zo afhankelijk worden afgeschilderd, maar misschien zijn de vrouwen zo in Venice, LA. Ik ben er nooit geweest.

Oneens, je ziet dat Perez maar ook de lief van Snipes best haar eigen dopjes kan doppen. En je ziet de vrouwen verstandiger met geld omspringen dan hun gokverslaafde mannen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Hm.

Een ietwat aparte momentopname en vertelling van twee heren die op het eerste gezicht totaal niet bij elkaar lijken te passen. Met de aparte titel die de film draagt maakt regisseur Shelton ook meteen duidelijk dat hij dat zelf maar al te goed weet. Vervolgens krijgen we dus een film die meer op de humor inspeelt dan op de dramakant van de buurt.

Probleem is dat er ook romantiek aan de orde komt, dat nogal een remmer is voor het verhaal. Dat de personages absoluut niet sympathiek zijn door de hysterische rollen die ze spelen kan ik nog wel deels vergeven, maar het gezanik dat met de romance meekomt niet. Uiteindelijk is de film ook eerder een misdaadfilm dan een komedie, en dan is het een stuk stroever om doorheen te komen.

Harrelson en Snipes zitten gelukkig wel goed in hun rollen. Dat kan in mindere mate gezegd worden over Perez, die vooral vervelend is. Ook als personage gewoon moeizaam om tegenaan te kijken. Lijkt wel een 12-jarige in een vrouwenlichaam, erg hinderlijk. Gelukkig wordt dit gedeeltelijk gecompenseerd door Harrelson en Snipes die zeker op het sportveldje zelf de nodige chemie hebben.

Uiteindelijk kijkt de film door zijn luide karakter nog wel aardig weg, maar het gevoel dat de film meer wil zijn dan dat het hoeft te zijn heerst sterk. De film is op z'n leukst met de hysterische komedie en personages die elkaar afzeiken, en minder als misdaadfilm met serieuze onderwerpen en achtergrondproblemen. Zodra dat tweede de film overneemt is het stroef, maar dat neemt niet weg dat de eerste helft van de film best goed wegkijkt.

avatar van rainmist

rainmist

Leuk, sterk begin. Ook momenten om te lachen en te genieten van alle bashing en shit game talking.

Op een gegeven moment valt het script voor Snipes van een klif, vanaf het basketbaltoernooi lijkt het wel alsof Woody en Snipes elkaars persoonlijkheden overnemen!

Vanaf dat moment wordt Snipes verbaal veel milder, en op het einde is hij een schim van zichzelf.

Het wordt niet duidelijk waarom de houding zo veranderd, er wordt niet genoeg aandacht besteedt aan een eventuele groeiende vriendschap - buiten het hustling voor geld om - als dit de reden zou kunnen zijn.

Dit zou geen probleem zijn als er nog steeds kan worden gelachen, maar in het tweede deel heeft drama en romantiek duidelijk de overhand.

Het is een wat onprettige draai van komedie en luchtigheid naar serieuzere drama zonder enige grapjes die de film doormaakt, maar ik geef het alsnog 3,5* voor het sterke acteren, goed gecaste personages adhv het script en simpelweg dat ik hou van de dynamiek rondom the hoods en/of smack talking cultuur, en daarbij een outsider zoals een white boy voor een beetje echte realistische discriminatie dynamiek en tegelijkertijd hoop voor omgang en samenwerking tussen culturen.

De stereotypering is vaak ook leuke komedie. Het voelt desondanks als een gemiste kans dat het script niet kon worden geleid naar iets met behoud van komedie. 3,5* dus op goodwill maar het lagere gemiddelde is volledig te begrijpen.

Missing the 90's, copy that shit AI.

avatar van Foose

Foose

Film met een groot nostalgisch effect op mij, als kind héél vaak gezien.

Harrelson is hier geweldig en de basketbal scènes waar hij met Snipes een team vormt zijn om van te smullen. Heerlijke sfeer en typische early '90s flick, zo zie je ze niet meer helaas.

De scènes met Rosie Perez doen helaas wat afbreuk aan de film, maar de rest van de film maakt dit allemaal goed gelukkig.

avatar van macrobody

macrobody

Persoonlijk vond ik juist de scenes met Rosie Perez een leuke verhaallijn voor de film. Die hele conversatie over drymouthedness was geweldig. De andere verhaallijn met Woody en Wesley is okay. Woody en Wesley hustlen er op los en komt het bijna allemaal weer goed.
Ik heb de remake ook liggen, maar ik heb er geen vertrouwen in dat die het niveau kan halen van het origineel.