Meningen
Hier kun je zien welke berichten newG als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
2036 Origin Unknown (2018)
Alternatieve titel: Origin Unknown
Het is al vanaf het 1ste moment duidelijk bij welke film de inspiratie is gehaald, 2001: A Space Odyssey. Vooral de beelden in de ruimte en de AI ARTI zijn in dezelfde stijl, zonder dat het een complete rip off wordt. En de gelijkenissen stoorden me op geen enkel moment. De special effect waren absoluut prachtig en het verhaal bleef spannend en mysterieus van begin tot einde. Ik heb absoluut genoten van deze film.
Hunger Games, The (2012)
Een verhaal dat me erg aansprak en de acteurs waren ook goed gekozen. Tot daar de positieve punten van deze film, wat rest is een hoop jatwerk uit een dozijn andere films, zoutloze onnozelheden, slecht camerawerk/montage (ik haat trekkende beelden en ik haat actie gefilmd met de losse hand ((of toch de manier zoals in deze film)), zeer zwak uitgewerkt sentiment, voorspelbaarheid die je al van MIJLENVER ziet aankomen, enz enz.
En zo krijg je dus een film die aan elkaar hangt met veel te veel "gelukjes" en toevalligheden.
Hoe zo een miskleun van een film sociaal aanvaard kan worden als "1 van de betere films van het jaar" blijft me echt een raadsel...
1*
Predators (2010)
Your ass is awesome!
De film begon met een aantal erg leuke dialogen / quotes. Maar na een half uurtje was de inspiratie toch wel wat op. En dat vond ik toch wel jammer omdat ik wist dat het script geschreven is door Robert Rodriguez.
De personages hadden wel een soort van "cool" in zich maar toch bleef het grootste deel allemaal wat "plattekes". Het kon allemaal wat meer "bad ass" zoals in predator 1, maar dan wat meet met een rodriguez coolheid.
Het verhaal was leuk maar weinig vernieuwend of orgineel. Ooit heb ik wel een comment achtergelaten bij predator 1 die ik nu wel een beetje moet herzien.
[die predator stak kop en schouders boven arnie uit, waarom zou je dan zo'n klein mager ventje als bruce willis laten vechten met zo'n verschrikking...
tmoet ook nog een beetje geloofwaardig blijven wnr de held wint...
nuja tis wel science fiction maar je snapt wel wat ik bedoel zeker...
Adrien Brody heeft zowat hetzelfde gestalte als Bruce Willis en uiteindelijk was de final battle wel geloofwaardig in evenwicht (hoewel ik de predators in gestalte veel kleiner leken dan in de orginele Predator film, en uiteindelijk wint onze held in deze film ook maar met de hulp van een ander. Maar uiteindelijk: het spelen met dat vuur en zo al lopend kloppen geven vond ik erg knappe vondst om een kleine held te laten winnen, en ook dat ze niet weer modder gebruiken om zichzelf te cloaken
Float like a butterfly and sting like a bee!
3*
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)
Naar mijn gevoel een film die maar net boven het gemiddelde weet uit te springen. De film weet serieuze themas (verkrachting, moord, racisme en kanker) weg te lachen en dit is dan ook het meest speciale aan deze film.
Ik ben wel fan van Rockwell en Harrelson, maar beide heren acteren in hun gekende "badboy met een hoek af" stijl die we al zo vaak van hen gezien hebben. Weliswaar op een steengoede manier, maar om nu net deze film uit te kiezen om hen een oscar nominatie te geven... meh...
Frances McDormand speelt degelijk, en blijkbaar in tijden van #metoo scoren vrouwen zonder make-up. Maar voor mij was er veel te weinig dat haar oscar kan rechtvaardigen.
De film had een sterke start, maar kon dit geen 2 uur volhouden. Na een uurtje krijg je af en toe nog een geniale vondst, maar al met al dooft de film uit door volledig de pedalen te verliezen (met 1 van de meest belachelijke eindes die een film kan hebben)
3.25*
Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)
Alternatieve titel: Valerian
Ground control to major WAUW.
Deze film is visueel echt adembenemend. Al herbekijk je deze film 5 maal, nog steeds zal je nieuwe dingetjes ontdekken. De simpele openingsscene was zo leuk, maar vooral, het liet je van bij minuut 1 al genieten van diverse aliens. Echter wanneer de hoofdrolspelers in beeld kwamen begon de verzuring te komen. Niet dat deze slecht acteerden ofzo, verre van. Ik blijf Dane Dehaan een verkeerde castingskeuze vinden. Een rasechte typecast voor wanneer je een rare snuiter nodig hebt is plots Valerian, heldhaftige soldaat by day, womanizer by night. Het klopte niet vanaf de 1ste minuut. Dat onnodige geflirt met iemand die eerder zijn zus leek dan zijn absolute droomdate stoorde me met de minuut meer en meer naarmate de film vorderde. Het verhaal maakte me ook niet echt warm, vooral dan omdat het leek dat het script in bochten werd gewrongen om zich visueel uit te kunnen leven.
En dat visuele was echt adembenemend (of had ik dat al gezegd?)
Op de 2de dag dat deze film in de bioscoop was, zaten we met 10 mensen in de filmzaal. Erg jammer
Vesper (2022)
Alternatieve titel: Vesper Chronicles
Deze (engels gesproken) film uit litouwen heeft mij aangenaam verrast . Verwacht geen flitsende "pew pew pew" hollywood scifi, maar een film die veel aandacht schenkt aan set-disign, worldbuilding en kledij. De stijl van special effects waren een waar genot en een mooi voorbeeld dat budgetvriendelijke keuzes zeker geen nadeel hoeven te zijn. Zeker als je weet dat de film een budget had van "ocharme" 5 miljoen euro. Het acteerwerk was goed en het verhaal kon me lang vasthouden. Het einde valt misschien wat op zijn gat maar desalniettemin vond ik dit een heel sterke film die door een gebrek aan marketing onverdiend onder de radar blijft fladderen...