• 8.978.898 stemmen

Genre: Drama / Fantasy

Ontwikkeld door: Ian Abrams, Patrick Q. Page en Vik Rubenfeld

Met onder meer: Kyle Chandler, Shanésia Davis en Fisher Stevens

Release datum: zaterdag 28 september 1996

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

Plot Early Edition

Gary Hobson was een doodgewone beurshandelaar in Chicago, totdat zijn vrouw hem verliet en hij in een hotelkamer is gaan wonen. Sindsdien verschijnt elke ochtend om 6:30u een mysterieuze oranje kat voor zijn deur samen met de Chicago Sun-Times-krant van morgen. Gary weet niet waar deze krant vandaan komt en waarom hij hem elke dag krijgt, maar besluit de krant te gebruiken om mensenlevens te redden en rampen te voorkomen. Hij krijgt hierbij hulp van zijn vrienden Chuck en Marissa.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Komt er een Early Edition seizoen 5?

Meningen over Early Edition

Lebarron

dinsdag 17 november 2020
Early Edition seizoen 1 Early Edition was een leuke en bovenal originele serie die eind jaren 90 op tv kwam. Het gaat over Gary Hobson(Kyle Chandler), een stockbroker uit Chicago, die op onverklaarbare wijze de krant van morgen vandaag krijgt. Gary stopt met zijn werk en is vervolgens elke dag bezig om rampen en ongelukken, groot en klein, te voorkomen. Hij krijgt hulp van zijn beste vriend Chuck(Fisher Stevens) en zijn voormalige secretaresse, de blinde Marissa(Shanesia Davis). Early Edition was leuk omdat geen aflevering hetzelfde was want de krant is immers ook elke dag anders. De eerste twee seizoenen waren het beste. Daarna vertrok Fisher Stevens en daarmee kwam een eind aan de trojka dat het gezicht vormde van de show. Hij werd vervangen door 3 personages de simpele goedzak Patrick Quinn(Billie Worley) en het jongetje Henry en zijn moeder Erica(Kristy Swanson). Zoals wel vaker denken tv en filmproducenten dat bijdehante en wijsneuzerige kinderen leuk zijn, maar in de praktijk blijkt meestal het tegenovergestelde. De kritiek nam toe en kijkers haakte af. In seizoen 4 waren Henry en Erica er niet meer maar de verloren kijkers konden niet meer teruggewonnen worden en de serie werd aan het eind van seizoen 4 gecanceld.
avatar van Dievegge

Dievegge

woensdag 11 mei 2022
Early Edition seizoen 1 Bij wijze van test heb ik eens een krant gelezen vanuit de vraag: "Wat had ik kunnen voorkomen als ik het een dag tevoren geweten had?" In de meeste gevallen was het antwoord: niks. Aan oorlogen, politiek en rechtszaken kun je niks veranderen. Alleen bij streeknieuws zou het soms mogelijk zijn: een brand, een ongeval of een misdaad. Gary Hobson ondervindt daarbij wel problemen. Soms gelooft men hem niet, of moet hij uitleggen hoe hij aan die informatie kwam. Het uitgangspunt is dat de toekomst niet voorbestemd is, maar dat je door in te grijpen zaken ten goede kunt keren. De voorkennis mag in principe niet gebruikt worden voor zelfverrijking, al wordt dat nergens expliciet gezegd. Het is niet duidelijk waar Gary z'n inkomen vandaan haalt. Zou hij stiekem toch op de Lotto spelen? Chuck werkt als beursmakelaar, maar zorgt vooral voor assistentie en komische afwisseling. Kyle Chandler ziet eruit alsof hij weggelopen is uit een reclamespotje voor scheerzeep. Shanésia Davis heeft de juiste oogbewegingen om geloofwaardig over te komen. Ze deed veldonderzoek in een blindeninstituut om haar rol voor te bereiden. Een helderziende aan een blinde koppelen, was een schrander idee. Ze is wel puur vertrouwenspersoon; een interraciale relatie vonden ze wellicht te gewaagd. Als je het beeld op pauze zet, kun je zien dat een krantenkop vaak niet bij het onderstaande artikel past. De stad Chicago biedt geschikte decors voor scènes met drukte en actie. Het is een onderhoudende serie met spanning, humor en leuke acteurs, waarbij je niet al te hard na moet denken. Favoriete afleveringen: 3, 4, 13, 18, 23.