• 8.978.860 stemmen

Genre: Drama / Sciencefiction

Ontwikkeld door: David S. Goyer en Josh Friedman

Met onder meer: Jared Harris, Lee Pace en Lou Llobell

Release datum: vrijdag 24 september 2021

Eerst uitgezonden op: Apple TV+ (Verenigde Staten)

• Apple TV+ Bekijk via Apple TV+

Plot Foundation

Hari Seldon, een wiskundige, gebruikt een nieuwe wetenschap genaamd psychogeschiedenis om het einde van het huidige Galactische Rijk te voorspellen. Hij voorspelt dat de tijd tussen dit Galactische Rijk en het volgende 30 duizend jaar zal duren. Om dit te voorkomen onderneemt een groep bannelingen een monumentale reis om de mensheid te redden en de beschaving opnieuw op te bouwen. Dat alles doen ze tijdens het verloop van de val van het Galactische Rijk.

Meningen over Foundation

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

vrijdag 8 december 2023
Foundation seizoen 1 Ik heb de boeken niet gelezen, maar begrijp wel waarom lezers in mijn omgeving zo enthousiast zijn. Het Romeinse Rijk-achtige verval van het Galactic Imperium met een vleugje wetenschap is wat dat betreft een heerlijke inspiratiebron. De werelden zien er daarnaast - zeker voor een serie - belachelijk goed uit. Alleen het schrijf- en acteerwerk is ontzettend flets. Soms tenenkrommend infantiel zelfs. Daardoor heb ik S1 uiteindelijk met frisse tegenzin uitgekeken. Foundation heeft zeker potentie, maar het moet wel beter om iets langdurigs te stichten. 3,0 * Redelijke fundering gelegd
avatar van zoutzak

zoutzak

vrijdag 1 september 2023
Foundation seizoen 2 Nog 2 afleveringen te gaan is al wel duidelijk dat dit de betere van de twee seizoenen is. Al was dat ook niet heel moeilijk. Bij vlagen toch wel fijne scifi, jammer dat het allemaal zo uitgesponnen wordt.

Stezsh_tv

maandag 22 mei 2023
Foundation seizoen 1 De beelden zijn indrukwekkend, vooral de val van de lift bij Trantor. Inhoudelijk vindt ik de serie slecht. Er zijn scenes met interessante dialogen, maar door zwak acteer- en schrijfwerk komt het platonisch over en zijn scènes saai. Het geheel lijkt iets dat is gericht op jonge tieners. De romantiek komt uit de lucht gevallen (letterlijk bij de eerste ontmoeting worden opgewonden blikken uitgewisseld en bij aflevering 2 zijn ze opeens samen zonder verklaring, met de nodige knuffel- en zoen scenes). Ik erger mij ook aan het overdreven krachtige hoofdpersonage. Eerder wordt nog verteld dat het uniek is dat zij zich goed heeft kunnen ontwikkelen in wiskunde, terwijl haar thuisplaneet dit totaal niet toestaat. Later blijkt ze echter ook een chemicus, bioloog en professioneel survivalist. Het heeft 0 personage-opbouw en ontkracht bij-personages. Vooral dat laatste is ergelijk. Ik heb het gevoel dat de bijrollen er alleen maar zijn om fouten te maken, die de hoofdrol vervolgens kan verbeteren (zoals in de scene waarin een boring wordt geoefend).

killyou007_tv

zaterdag 16 oktober 2021
Foundation seizoen 1 Omg wat een slechte puber film ..zo.n grietje die verwonderd alsof ze de messias is met open mond aan het staren is en verwonderd , ze leefde in een dorpje en opeens via een ruimte schip nog groter dan het dorp opgehaald . beelden zijn giga mooi maar de basis van verhaal ligt in de lijn van harry potter en de smurfen . Na 15 min uitgezet want ik begon me te ergeren.